Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s úřady územního plánování Územně analytické podklady obcí Třetí úplná aktualizace Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s úřady územního plánování Územně analytické podklady obcí Třetí úplná aktualizace Ing. arch. Jana Hurníková 9. prosince 2013
Územně analytické podklady 1. TŘETÍ ÚPNÁ AKTUALIZACE ÚAPo DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK POVINNOSTI Z NOVELIZOVANÉ LEGISLATIVY POVINNOSTI Z NOVELIZOVANÉ LEGISLATIVY ÚAP JMK PŘEDÁNÍ ÚAP STAVEBNÍM ÚŘADŮM OBSAH PREZENTACE
Územně analytické podklady TŘETÍ ÚPNÁ AKTUALIZACE ÚAPo – DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK - na základě 2. akt. ÚAPo 1) Struktura obsahu ÚAP 2) Textová část PRURÚ 3) Zdroje záměrů na provedení změn v území POVINNOSTI Z NOVELIZOVANÉ LEGISLATIVY POVINNOSTI Z NOVELIZOVANÉ LEGISLATIVY – od ) Rozšíření typů problémů k řešení v ÚPD 5) Projednání ÚAPo s obcemi 6) Zveřejnění informace o TI 1. část 1. část
Územně analytické podklady 1) Struktura obsahu ÚAP Podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území údaje o území = data textová část = stav a vývoj území, limity využití území, hodnoty území, záměry na provedení změn v území grafická část = výkres limitů využití území, výkres hodnot území, výkres záměrů na provedení změn v území Rozbor udržitelného rozvoje území textová část = 10 tématických analýz, vyhodnocení vyváženosti, určení problémů k řešení v ÚPD grafická část = problémový výkres, kartogram vyváženosti DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK
2) Textová část podkladů pro rozbor udržitelného rozvoje území Kapitoly: Stav a vývoj území Limity využití území Hodnoty území Záměry na provedení změn v území § 4 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 500/2006 Sb.: Územně analytické podklady obsahují podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území zahrnující zjištění a vyhodnocení stavu a vývoje území, jeho hodnot, limity využití území, zjištění a vyhodnocení záměrů na provedení změn v území, § 4 odst. 4 vyhlášky č. 500/2006 Sb.: Grafická část územně analytických podkladů obsahuje výkres… Územně analytické podklady DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK
Územně analytické podklady DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK DOPORUČENÍ OÚPSŘ KrÚ JMK 3) Zdroje záměrů na provedení změn v území poskytovatelé údajů nikoli ÚP, ZÚR, ÚAPk § 27 odst. 2 a 3 stavebního zákona: Pořizovatel pořizuje územně analytické podklady na základě průzkumů území a na základě údajů o území, kterými jsou informace nebo data o stavu území, … o záměrech na provedení změny v území. Údaje o území poskytuje pořizovateli poskytovatel údajů orgán veřejné správy, jím zřízená právnická osoba vlastník dopravní a technické infrastruktury Poznámky: Uvádět, kdo záměr uplatňuje Z územních plánů se přebírají zastavitelné plochy
Zákon č.183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zejm. § 21, § 25, § 26, § 27, § 28, § 29, § 161, § 166, § 175 § 28 – výzva k potvrzení správnosti, úplnosti a aktuálnosti POSKYTNUTÝCH údajů o území § 29 – PROJEDNÁNÍ ÚAPo s OBCEMI v rozsahu určení problémů k řešení, případná úprava ÚAPo dle výsledku projednání § 166 – ZVEŘEJNĚNÍ INFORMACÍ o technické infrastruktuře a jejím vlastníkovi Vyhláška MMR č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, zejm. § 4, § 5, přílohy č. 1, 2 a 3 § 4 – ROZŠÍŘENÍ typů PROBLÉMŮ k řešení v ÚPD § 5 a příloha 3 – doklad o projednání s obcemi Územně analytické podklady LEGISLATIVA – NOVELIZACE 2013
Územně analytické podklady Novela vyhlášky č. 500/2006 Sb. - § 4 odst. 1 4) Rozšíření typů problémů k řešení v územně plánovacích dokumentacích Požadavky na odstranění nebo omezení - urbanistických, dopravních a hygienických závad, - vzájemných střetů záměrů na provedení změn v území a střetů těchto záměrů s limity využití území, - slabých stránek, hrozeb a - rizik souvisejících s nevyvážeností územních podmínek udržitelného rozvoje území. POVINNOSTI Z LEGISLATIVY POVINNOSTI Z LEGISLATIVY
5) Projednání územně analytických podkladů s obcemi s následnou úpravu ÚAPo Novela zákona č. 183/2006 Sb. - § 29 odst. 1 a 2 5) Projednání územně analytických podkladů s obcemi s následnou úpravu ÚAPo ÚAPo pořizovatel projedná s obcemi ve svém správním obvodu do 30 dnů po jejich vyhotovení v rozsahu určení problémů k řešení v ÚPD. ÚAPo pořizovatel upraví podle výsledku projednání a bezodkladně je zašle krajskému úřadu (do ) Územně analytické podklady POVINNOSTI Z LEGISLATIVY POVINNOSTI Z LEGISLATIVY
Územně analytické podklady POVINNOSTI Z LEGISLATIVY POVINNOSTI Z LEGISLATIVY Novela zákona č. 183/2006 Sb. - § 166 odst. 2 6) Zveřejnění informací o technické infrastruktuře a jejích vlastnících obsažených v údajích o území a jejích vlastnících obsažených v údajích o území Pořizovatel zveřejňuje územně analytické podklady a jejich aktualizace v rozsahu a způsobem umožňujícím dálkový přístup, obdobně zveřejňuje informace o technické infrastruktuře a o jejím vlastníkovi obsažené v údaji o území, poskytnuté podle § 27. Metodický výklad MMR + jeho upřesnění: -zveřejnit grafickou část a pasport údaje o území -u příležitosti zveřejnění úplných aktualizací
Územně analytické podklady Příklady zveřejnění: Hlučín jejim-vlastnikovi.html Roudnice nad Labem Policka/ Praxe zveřejnění informací o TI Praxe zveřejnění informací o TI
Územně analytické podklady PROSBY OÚPSŘ PROSBY OÚPSŘ Předat třetí aktualizaci ÚAPo KrÚ JMK do konce roku 2014 Náměty na problémy k řešení v ZÚR shrnout do zvláštní kapitoly Data předat v aktualizovaném datovém modelu ÚAP JMK – využívat NÁSTROJE PRO TVORBU A ÚDRŽBU ÚAP - ÚAP MODUL jihomoravsky.cz/(S(4m22pl45cf1hyw55cex0htfl))/Default.aspx?menu=6&mo de=TextMeta&text=info_projektUAP&side=info
Územně analytické podklady Jihomoravského kraje 2013 druhá úplná aktualizace ÚAP JMK 2013 byly projednány v Zastupitelstvu Jihomoravského kraje 20. června ÚAP JMK 2013 jsou zveřejněny na internetových stránkách KrÚ JMK Územně analytické podklady 2. část 2. část
ÚAPk se pořizují s využitím ÚAPo ÚAPo měřítko katastrální mapy jevy nadmístního (krajského) významu ÚAPk měřítko 1 : Územně analytické podklady VZTAH ÚAPo - ÚAPk
Územně analytické podklady ÚAPo ÚAPo pro celé správní území obce s rozšířenou působností v měřítku katastrální mapy Sledují se zejména limity využití území, záměry na provedení změn v území, hodnoty území ÚAPk ÚAPk pro území kraje, v měřítku menším Sledují se zejména statistické údaje a struktura osídlení data (především nadmístní limity a záměry) z ÚAPo ROZDÍLY ÚAPo x ÚAPk
PŘEDÁNÍ ÚAP STAVEBNÍM ÚŘADŮM § 166 stavebního zákona Pořizovatel poskytuje stavebním úřadům Pořizovatel poskytuje územně analytické podklady a jejich aktualizace stavebním úřadům v rozsahu potřebném pro výkon jejich působnosti. Pro výkon působnosti stavebního úřadu jsou potřebné především ÚAPo, které se zpracovávají v měřítku katastrální mapy: Územně analytické podklady 3. část 3. část
Územně analytické podklady ÚAP – VYUŽITÍ STAVEBNÍMI ÚŘADY ÚAP – VYUŽITÍ STAVEBNÍMI ÚŘADY § 21 stavebního zákona Krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon činnosti pořizovatele a stavební úřad poskytují v rámci své působnosti územně plánovací informace o podmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace… § 25 stavebního zákona Územně plánovací podklady tvoří územně analytické podklady, které zjišťují a vyhodnocují stav a vývoj území a územní studie, které ověřují možnosti a podmínky změn v území; slouží jako podklad k pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území.
Ústav územního rozvoje v roce 2011 vyhodnotil dotazníkový průzkum Ministerstva pro místní rozvoj ohledně využívání ÚAP obcí s rozšířenou působností stavebními úřady – z oslovených 711 stavebních úřadů odpovědělo 335 Způsob předání ÚAPo - vytištěná dokumentace - datový nosič - vzdálený přístup k průběžně aktualizovaným datům prostřednictvím mapových portálů Stavební úřady poukázaly na fakt, že - pro jejich rozhodování je závazná platná ÚPD - ÚAPo jsou doplňujícím podkladem pro lepší znalost o území Územně analytické podklady PRŮZKUM ÚÚR
Územně analytické podklady ŠETŘENÍ OÚPSŘ – stavební úřady v JMK – listopad 2013: a) V jaké formě a v jakém rozsahu Vám úřad územního plánování (pořizovatel územně analytických podkladů obce s rozšířenou působností) poskytuje aktualizace územně analytických podkladů? b) Jsou forma a rozsah poskytnutí účelné pro výkon působnosti stavebního úřadu? Jsou dle Vašeho názoru územně analytické podklady potřebné pro činnost stavebního úřadu? c) V případě, že územně analytické podklady využíváte: Pro jaké účely? d) Vaše náměty na zkvalitnění spolupráce mezi úřady územního plánování a stavebními úřady. e) Vaše případné dotazy na téma územně analytických podkladů. PRAXE VYUŽITÍ ÚAP STAVEBNÍMI ÚŘADY
Územně analytické podklady Nereprezentativní vzorek – 10 odpovědí, zejména sídla ÚÚP Potřebnost: 80% hodnotí ÚAP jako potřebné, nicméně málo je používají Poskytnutí: všichni obdrželi: o CD o tisk, o 2x mapový portál Účel využití: pro rozhodování v území, pro vydání územně plánovací informace Způsob využití - jako doplňující informace, zejména o poloze sítí, zejména v obcích, které nemají územní plán ODPOVĚDI STAVEBNÍCH ÚŘADŮ
Územně analytické podklady Náměty na spolupráci SÚ - ÚÚP: Problematika městských částí - Brno Výklad regulativů Vyjádření ÚÚP jako dotčeného orgánu Společné metodické doporučení odboru stavebního řádu a odboru územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj ČR - duben 2013: „Postavení úřadů územního plánování jako dotčeného orgánu v územním řízení“ metodiky/Uzemni-rozhodovani-a-stavebni-rad/Postaveni-uradu-uzemniho-planovani-jako-dotcen-(1) ODPOVĚDI STAVEBNÍCH ÚŘADŮ
Děkuji za pozornost Ing. arch. Jana Hurníková Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu Žerotínovo nám. 3/5, Brno telefon: