Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti - vlastnosti, které jedince motivují k činnosti - na jakou činnost se soustředí - čemu dává jedinec přednost - na co se zaměřuje
Do těchto vlastností patří: Potřeby, pudy Potřeby, pudy Zájmy, záliby, sklony Zájmy, záliby, sklony Aspirace, cíle, životní plány Aspirace, cíle, životní plány
Potřeby - Stav nedostatku nebo nadbytku něčeho
Potřeby můžeme rozdělit: Primární potřeby, které jsou spojeny s existencí jedince Sekundární Sekundární vznikají na základě interakce vznikají na základě interakce jedince se sociálním prostředím jedince se sociálním prostředím v průběhu individuální v průběhu individuální zkušenosti zkušenosti
Primární potřeby Primární potřeby - potřeba potravy - potřeba potravy - dýchání - dýchání - sexuální potřeby - sexuální potřeby
Jmenujte další primární potřeby. Jmenujte další primární potřeby.
Odpověď : Odpověď : např. potřeba např. potřeba - vyprazdňování - vyprazdňování - tepla - tepla - světla - světla - spánku - spánku
Potřeby sekundární 1) potřeby poznávací 1) potřeby poznávací - touha po informacích - touha po informacích - novinkách - novinkách - zajímavostech - zajímavostech
2) potřeby sociální a) potřeba obliby a) potřeba obliby – být druhým lidem – být druhým lidem sympatický sympatický
b) potřeba statusu – zaujímat mezi lidmi – zaujímat mezi lidmi své místo své místo c) potřeba prestiže – být oceňován – být oceňován
d) potřeba mít vzor - idol, který je možno - idol, který je možno napodobovat napodobovat - identifikovat se s - identifikovat se s ním ním
3) potřeba aktivity 3) potřeba aktivity – potřeba pracovní činnosti – potřeba pracovní činnosti - potřeba činnosti herní - potřeba činnosti herní - sportovní - sportovní - rekreační - rekreační - zájmové - zájmové
4) Potřeba dosahování výkonů - činnost – udělat, dokončit - činnost – udělat, dokončit - zvládnout lépe než předtím - zvládnout lépe než předtím
5) Potřeba existenciální – potřeba smyslu života – potřeba smyslu života - zvýšená vnímavost je např. - zvýšená vnímavost je např. - v dospívání - v dospívání - v době vážné nemoci - v době vážné nemoci
V jakých situacích, člověk ještě přemýšlí V jakých situacích, člověk ještě přemýšlí o smyslu života ? o smyslu života ?
Odpověď: - Smrt blízké osoby - Rozvod - Hrubá nespravedlnost
6) Potřeba citového vztahu - přijetí - přijetí - bezpečí - bezpečí - ochrany - ochrany
Vývojový stupeň potřeb Vývojový stupeň potřeb - Jedinec dospívá k vyšším potřebám až tehdy, dosáhne-li během svého dosavadního života uspokojení potřeb nižších. - Jestliže dítě soustavně strádá nedostatkem bezpečí či lásky, nedostatkem bezpečí či lásky, nedokáže v sobě rozvinout potřebu sebeúcty. nedokáže v sobě rozvinout potřebu sebeúcty.
Maslowa pyramida potřeb
Čáp, J. Čechová, V., Rozsypalová, M. : Psychologie 1. Praha, SPN 1995 Praha, SPN 1995 Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnasia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1974 školy. Bratislava, SPN 1974 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985 Zdroje a použitá literatura
zpravy.e15.cz/zahranicni/ekonomika/casey-research-za- dluhovou-krizi-muze-nadbytek-meny http :// doma.nova.cz/clanek/stihlaafit/7-duvodu-proc-mate-stale-hlad.html byznys.lidovky.cz/klasicke-versus-usporne-zarovky-d4s- /energetika.aspx?c=A120118_160219_moje-penize_nev ceny-tepla.aspx http :// tom-tatinkove.html
http :// verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/cz/ocenovani-nejuspesnejsich- zaku-strednich-skol-v-moravskoslezskem-kraji / zivot/vyzkumy/realizace/cim-vyssi-vek-tim-mene-zajmu-o-dobro ona.idnes.cz/deti-potrebuji-muzsky-vzor-aneb-jeste-ze-mame-dedu-fsh- / deti.aspx?c=A110525_152820_deti_job http :// si-myslite /