Problematika odpadů aneb KAM S NIMI. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Problematik a třídění a likvidace odpadů. Zásady domácí ekologie. Jiří Šafránek.
TŘÍDĚNÍ ODPADU. Co je to recyklace? Při recyklaci jsou zpracovány odpady na nové materiály. Každý z nás svým chováním přímo ovlivňuje další "život" odpadu.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Ekonomika DAŇ DĚDICKÁ A DAROVACÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_13.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Zoner Photo Studio – Editor I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Jméno autoraMgr. Stanislava Junková Datum vytvořeníduben 2013 Ročník2. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Prvouka (DUM 29) Rozmanitost.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 15. Odpady, třídění a recyklace Název sady: Základy ekologie pro střední.
Prezentace TSMPr s.r.o. Jak v Přerově třídíme odpad?
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
Ekologická stopa. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
Předcházení vzniku odpadů Jana Blecherová Říjen 2015.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
Statutární město Brno Mgr. Veronika Singrová Odbor životního prostředí Magistrát města Brna Brno.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
HTML (I) (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Energetická hodnota potravin (EH)
Úvod do databází MS Access (1).
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Netradiční aranžérské materiály
ČISTOTA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Recyklace Vypracoval: Michal Brzobohatý Třída: 2L
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Tematický okruh: CHEMIE A SPOLEČNOST Název učiva: „ŽIVOT IGELITKY“
Prezentace – výklad učiva
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
CorelDRAW - dokument.
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
Propojení tabulek Access (6).
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_06_Prvouka_19_3. ročník_Nebezpečný odpad
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Vkládání dat MS Access (5).
Věcné učení Ochrana přírody
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
EU_52_sada1_17_ZPM_Ruční výroba papíru_Cup
Informatika – Grafika.
Název projektu: Moderní škola
Ekocentrum Chodováček DDM Bludiště Chodov
POH Středočeského kraje
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková TEMA: VY_32_INOVACE_18_Třídění odpadu_2
Odpad patří do kontejnerů
Název Recyklace papíru
TŘÍDĚNÍ ODPADU.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
Vztah k životnímu prostředí
Transkript prezentace:

Problematika odpadů aneb KAM S NIMI

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah Odpady, odpady, odpady1 Odpadů bylo minimálně2 Množství odpadů roste3 4 Komunální odpad5 Jak omezovat množství odpadů6 Kam s nimi7 Plast8 Plast recyklace9 10

Obsah Název stránky 1111 Plasty – mýty a legendy12 Papír13 Papír - recyklace14 Papír - recyklace15 Sklo16 Sklo - recyklace17 Nápojové kartony18 Bioodpad19 Směsný komunální odpad20

Ať člověk dělá cokoliv, produkuje ODPADY. Prakticky v každém oboru lidské činnosti od kolébky až do hrobu produkujeme odpady. A nejen my osobně: odpady vznikají v obchodech, továrnách, nemocnicích, na polích i v lesích, na Antarktidě i na Sahaře ODPADY, ODPADY, ODPADY 1

zbytky z jídel a jejich přípravy (i vodu z nádobí) spotřebovala domácí zvířata prakticky vše bylo z přírodního materiálů v dnešní době kvalitních a trvanlivých materiálů je třeba s odpady nakládat uvážlivěji a snažit se o jejich efektivní využití Odpadů bylo minimálně 2

úměrně se zvyšováním naší životní úrovně odpadků a černých skládek přibývá (odpadky v příkopech, pneumatiky v příkopech, matrace,...) v přírodním prostředí nemají šanci se normálně rozpadnout Množství odpadů roste 3 KDYBY JE LIDÉ MÍSTO DO LESA DALI DO KONTEJNERU NEBO SBĚRNÉHO DVORA, DALY BY SE ZNOVU VYUŽÍT – RECYKLOVAT.

Jeden člověk vyprodukuje ročně 200 kilogramů odpadků 10 milionů lidí vyprodukuje ročně 2 miliony tun odpadů Mnohem více odpadů než domácnosti vyprodukují různá průmyslová odvětví, hlavně energetika, stavebnictví, zemědělství. Množství odpadů roste 4

směs různých odpadů, které vznikají na území obce odpady z domácnosti, od živnostníků, z údržby městské zeleně, z košů na ulicích apod. Komunální odpad 5

kupujte velké balení nekupujte zboží s přehnaně luxusními obaly neplýtvejte elektřinou, teplem, vodou kupujte kvalitní věci, které vám déle vydrží uvažte, zda opravdu potřebujete kupovat nové věci třiďte odpady Jak omezovat množství odpadů 6

Kam s nimi 7

Plast žijeme v době plastové – z plastů se vyrábí věci běžné spotřeby velký vliv na růst množství plastových odpadů má životní styl v ČR běžný člověk za rok vyprodukuje 28 kg odpadních plastů 8

základní surovinou pro výrobu plastů je ROPA – typický neobnovitelný zdroj když recyklujeme šetříme ropu plasty jsou téměř nezničitelné – mohou na skládce ležet desítky a desítky let a nezmění se pokud však plasty recyklujeme nemusíme tvořit další skládky Plast - recyklace 9

PLASTY se recyklují snadno žlutý kontejner – svozový vůz – dotřiďovací linka –vytříděné plasty jako surovina – zpracovatelé – výrobky – obchod – spotřebitelé – odpad – kontejner drť z plastů lze roztavit, z taveniny vyrobit granule a ty použít na výrobu jiných výrobků z PET lahví se vyrábějí vlákna z fólií a sáčků se vyrábějí zase fólie z tvrdých obalů (šampon) se dělají palety na zboží Směsný plast (nejde dále rozřídit) se používá k výrobě např. zatravňovacích dlaždic Plast - recyklace 10

Kolik vytříděných PET lahví je zapotřebí pro výrobu jedné fleesové bundy?? 11 drť z PET lahvígranule ze směsného plastu Zhruba 50 vytříděných PET lahví

Plasty – mýty a legendy Plast rovná se PET Uzávěry a etikety se musí odstranit PETky naházím do kontejneru a jdu Kelímky od jogurtů se musí vymývat V ČR není nikdo, kdo by plasty zpracovával MÝTUS ŠPATNĚ – sešlápnout ŠPATNĚ – jen zápach ŠPATNĚ – máme dostatečnou kapacitu 12

naše civilizace vyrostla na PAPÍRU (knihovny) bez papíru se neobejdeme, je stále kolem nás vyrábí se různých surovin - ze dřeva, bavlněných hadrů nebo sběrového papíru ročně vyprodukuje jeden obyvatel 15 – 45 kg odpadu z papíru zhruba polovina jsou noviny, časopisy apod. jen necelá třetina jsou papírové obaly Papír 13

třídí se do modrých kontejnerů, kam nepatří nic jiného, ale ani znečištěný papír modrý kontejner – dotřiďovací linka (časopisy, novinový papír,kartony,ostatní papír) – slisování do velkých balíků – papírna papírové vlákno lze recyklovat 6 – 7 krát Když budeme papír dobře recyklovat, nebude třeba vysazovat tolik lesních monokultur. Papír – recyklace 14

Papír – recyklace 15

Sklo VÝHODY: interní, biologicky a chemicky neaktivní materiál dá se umývat je pevné NEVÝHODY: křehkost skleněné obaly jsou těžké střepy mohou poranit 16 sklo je nesmrtelné sklo se dá snadno a dobře recyklovat pokud ho dáme do zeleného nebo bílého kontejneru společně s papírem a kovem patří k tradičním sbíraným a recyklovaným materiálem

Sklo - recyklace při třídění skla musíme rozlišovat jakou má barvu musíme sundat etiketu odstranit zbytky kovových uzávěrů snažíme se sklo co nejméně rozbít vratné obaly nedáváme do kontejneru, ale vracíme do obchodu CO DO KONTEJNERU NA SKLO NEPATŘÍ: porcelán drátosklo varné sklo monitory PC a televizorů zrcadla automobilová skla lahvičky od léčiv zářivky a výbojky 17

jsou vyrobeny ze tří materiálů – papír, kovové fólie a plastové fólie tyhle obaly jsou většinou z papíru, ale zároveň to není jen papír!! většinou se sbírají do samostatných kontejnerů (oranžový nebo černý s označením) mohou se ale sbírat společně s papírem nebo společně s plastem – záleží jak je to zařízeno před vyhozením je nutné obal vypláchnout a sešlápnout (víčka odstraňovat nemusíme) Nápojové kartony 18

Ročně vyprodukujeme 20-30kg bioodpadů odpady ze zahrad, listí, které nemůžeme zkompostovat doma, odvážíme do směrného dvora domácí kompost (kompostér) – kompostování kompostárny bioplynové stanice do bioodpadu patří jen biologicky rozložitelné odpady bioodpady se nesmějí ukládat na skládky bioodpady se buď kompostují nebo zpracovávají v bioplynových stanicích Bioodpad 19

o tom zda odpad využijeme nebo ne, rozhoduje každý z nás – TŘIĎME ODPAD ČR je na špice ve třídění v Evropě přesto u nás netřídí asi 35% obyvatel máme kolem 300 zabezpečených skládek v ČR jsou tři spalovny, které z odpadu získávají energii spalovny jsou zařízení s velmi přísnými limity provozu když pálíme odpady v kamnech, vyrobíme mnohem více nebezpečných látek než spalovna Směsný komunální odpad 20

Kam s nimi, Jarmila Šťastná, Edice ČT, 2007 Materiály získané při specializačním studiu pro Koordinátory EVVO organizované organizací SEVER – Středisko ekologické výchovy a etiky Rýchory Použité zdroje