Podnikatelská etika 9 Etika v činnosti podnikového managementu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

MAM Milan Pučálka. Styl řídící práce Forma vztahu manažera k spolupracovníkům bývá označována jako styl řídící práce: Ten se liší v závislosti na: – Okamžité.
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Proces rozhodování kupujícího Fáze procesu rozhodování 1. poznání problému 2. hledání informací 3. zhodnocení alternativ 4. rozhodnutí o nákupu 5. vyhodnocení.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
2 Marketingové koncepce
Reporting dle Směrnice OECD Filip Gregor
Místní rozpočtové jednotky
Společné a koordinované politiky EU
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Jednoduché účetnictví
Pracovní porada Pracovní list.
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Účetnictví – význam informací
Pracovní porada Pracovní list.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Zákon o sociálním podnikání
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Vůdcovství - leadership
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Zaměstnanecký vztah jako psychologický a právní problém
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Obecné výklady o důkazech
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Etické principy ve vědecké práci (Research Integrity)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hledáme klíč k právům dětí
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Věda a etika.
Seminář o stavebním spoření
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Podnikatelská etika 9 Etika v činnosti podnikového managementu

2 Kdo je odpovědný za etiku v podniku? Vlastníci? Zaměstnanci? Manažeři ? Hlavní tíha morální odpovědnosti za etiku firmy spočívá na managementu

3 Kdo má hlavní zodpovědnost a vliv na dodržování EK v podniku? Obecně celý management, ale u podniků s centralizovaným řízením má hlavní vliv top management u podniků s decentralizovaným řízením má hlavní vliv střední management Pozn. Toto tvrdí teorie, letitá praxe říká, že na chování zaměstnanců (tedy i na dodržování EK zaměstnanci) mají největší vliv nižší manažeři, obecně přímí nadřízení

4 Etický soud o byznysu V USA je rozšířený slogan: Whatever is good business is good ethics. Co je dobré pro obchod, je dobré i eticky. Co si o tom myslíte? Platí to i u nás? Chtěli byste být klienty takové firmy? Jak by analogická zásada zněla u firmy, která respektuje normativní etiku? Jen co je etické, může být dobré pro obchod !!

5 Etický soud o praktikách manažerů Češi mají slogan: „Účel světí prostředky“ Mnozí manažeři považují za dostatečnou omluvu pro použití neetických praktik, že mají posloužit „dobré věci“. Soud: K dosahování morálně dobrých cílů nelze používat morálně špatné prostředky. Musíme posuzovat etičnost cíle i cesty k němu. (Nejen CO? Ale i JAK?) Ani dobrý účel neposvětí špatné prostředky!

Manažerská zodpovědnost Manažeři se permanentně setkávají s problémy, které musí odpovědně řešit, pravomocně o nich rozhodovat a následně nést za své rozhodnutí důsledky. Mají odpovědnost za podřízené pracovníky, za podnik, který řídí a odpovědnost vůči společnosti. Objektivní, odpovědná a etická manažerská rozhodnutí jsou složitá, a proto definovaná pravidla pro etické rozhodování v rámci organizace mohou manažerům při jejich rozhodování pomoci. 6

Manažerská zodpovědnost-2 V případě, že firma takovéto interní předpisy nemá a ověření volené alternativy tedy není možné, má manažer možnost posoudit své rozhodnutí z hlediska: utilitarismu, spravedlnosti, z pohledu základních lidských práv a svobod 7

Faktory ovlivňující rozhodování manažerů-1 1. EXTERNÍ FAKTORY A. Potřeby a priority stakeholderů B. Legislativa C. Interní procesy pravidla a organizace. Firemní kultura. Hodnoty organizace 8

A. Potřeby a priority stakeholderů Manažeři jsou permanentně vystaveni tlakům plynoucích z mnoha různých stran. Etické rozhodnutí je mnohdy ztíženo propojením variabilních potřeb a priorit všech zainteresovaných skupin (zaměstnanců, vlastníků, zákazníků, obchodních partnerů, státních institucí, komunity a ostatních stakeholderů). Rozhodnout a vybrat nejvhodnější alternativu, která optimálně propojí zájmy jednotlivých skupin stakeholderů, je záležitostí velmi komplikovanou. 9

B. Legislativa Manažerské rozhodování samozřejmě ovlivňuje platná legislativa. Základní povinností manažera z hlediska společenské odpovědnosti a etických principů je jednat a rozhodovat v souladu s platnou legislativou a současně kontrolovat dodržování právních předpisů podřízenými pracovníky Znát aktuální předpisy! 10

C. Interní procesy pravidla a organizace Individuální pozice jednotlivého manažera je zasazená do konkrétního prostředí firmy. Jeho rozhodování bude vždy konfrontováno s proetickými nebo neetickými požadavky firemní podnikové kultury. 11

Faktory ovlivňující rozhodování manažerů-2 2. INTERNÍ FAKTORY D. Morální profil manažera E. Konflikt zájmů F. Loajalita k stakeholderům a whistleblowing G. Integrita 12

D. Morální profil manažera Právo není vždy zárukou etického jednání. Manažeři a jejich etická rozhodnutí by měly být vzorem pro kolegy a spolupracovníky, tzn. manažeři by měli rozhodovat a jednat tak, jak požadují, aby jednali a rozhodovali jejich podřízení. Etický leadership je mocným nástrojem k ovlivnění etického jednání a rozhodování pracovníků. Svědomí manažera, osobní hodnoty, hodnotová orientace a jeho morální profil jsou podstatnými faktory, které ovlivňují etické manažerské rozhodování. 13

E. Konflikt zájmů Některá manažerská rozhodnutí v konečném důsledku přináší osobní prospěch a užitek samotným manažerům. Míra a výše osobního prospěchu přidává manažerskému rozhodování etické hledisko. Výzkum prokázal existenci nepravdivých či nepřesných údajů o výsledcích firmy v manažerských zprávách, s cílem udržet si vlastní post i za cenu poškození reputace firmy či následných finančních ztrát plynoucích z uvedených nepravdivých údajů. 14

F. Loajalita k stakeholderům a whistleblowing Manažer může být v některých případech postaven před volbu: 1. být loajální vůči firmě a zohlednit zájmy vlastníků a zaměstnanců podniku (výsledek hospodářské činnosti, reputace a důvěryhodnost firmy, stabilita zaměstnání, vyplácení mezd atd. tedy zájmy interních stakeholderů) 2. nebo být korektní a odpovědný vůči externím stakeholderům. Má manažer informovat o neetickém jednání podniku, ve kterém pracuje? Nebo bude loajální ke svému zaměstnavateli a veřejnost neinformuje? 15

G. Integrita Manažer by se měl vyznačovat integritou tří hodnot: bezúhonností, čestností a poctivostí. Čestnost a poctivost vychází z morální vyspělosti jedince, takže rozhodnutí, zda se chovat čestně či lhát, zda převzít plnou odpovědnost za své jednání či rozhodnutí nebo svalit vinu a odpovědnost na někoho jiného, spočívá v osobnosti manažera. 16

Příklad etického rozhodování manažera-1 Chemický závod na výrobu umělých hnojiv, který zaměstnává pětinu práceschopného obyvatelstva města (cca lidí) se rozhodl diverzifikovat výrobu se záměrem zlepšit svou pozici nejen na vnitřním, ale především na světovém trhu. Nová technologie, kterou chce management zavést v nejkratší době, by podnik postavila do výhodné pozice vůči domácí i zahraniční konkurenci. Současně by zavedení této technologie znamenalo radikální zlepšení vlivu výroby umělých hnojiv na životní prostředí. 17

Příklad etického rozhodování manažera-2 Po zavedení nové technologie by pak nedocházelo ke znečišťování spodních vod, za které firma v minulosti platila vysoké pokuty. Zavedení nové technologie však předpokládá postupné snížení stavu pracovníků o 50 %. Účinek na sociální situaci těchto propuštěných by byl pro tento region katastrofální. V regionu je už dnes 13 % nezaměstnanost. Jak byste se rozhodl/a v roli člena představenstva společnosti? 18

19 Volba způsobu uplatnění autority manažera podle stavu vnitropodnikové etiky Převažující morálka Uplatňovaná autorita Vzorec chování prac. Postoj pracovníků vyhýbání se trestu donucovacíodcizenívyhýbavý instrumentální směna odměňovacíkalkulaceutilitaristický mezilidská konformita normativnímorálnísnaživý usilovný společenská úmluva racionálnízavazující sedůvěryplný universální etické principy kolegiálníkooperativníideálně vstřícný

20 Faktory ovlivňující výkon týmu souvisící s etikou Klíčové etické hodnoty firmy SPOLEČNÝ CÍL Vnitrofiremní KLIMA JEDNOTA etický kodex morálka V TÝMU PRÁV firmy RŮZNOST ROLÍ etika komunikace

5 základních stylů jednání manažera v konfliktech podle etické vhodnosti STYLETICKÁ VHODNOSTETICKÁ NEVHODN OST INTEGRATIVNÍ Všeobecně vhodný - NEAUTORITATI VNÍ VSTŘÍCNÝ Když je podřízený pracovníkem zdravého podniku Když má podřízený lepší smysl a cit co je třeba udělat než nadřízený Když podřízení ignorují vlastní potřeby Když r. škodí firmě Když podřízení mají potřebnou odbornost DOMINANTNÍ Když rozhodnutí poslouží podniku Když bere v potaz jak zájmy podřízených, tak zájmy podniku Když je vůči druhým vykořisťovatelský (zneužívá je) VYHÝBAVÝ dočasně, když jiné problémy jsou z morálního hlediska důležitější Když se chce vyhnout správnému, ale osobně nepříjemnému rozhodnutí KOMPROMISNÍ když je třeba vyhnout se konfliktu když jsme v konfliktu slabší Když máme pravdu Když nemáme pravdu intelektuál. kompromis 21