Skupenství látek Látky se v přírodě vyskytují jako:  Pevné (pevné látky)  Kapalné (kapaliny)  Plynné (plyny) Těmto třem podobám říkáme skupenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace PODMÍNKY PRO ŽIVOT- VODA
Advertisements

Změny skupenství látek
Vypařování.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
TĚLESA A LÁTKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Těleso a látka.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Voda Stejně jako vzduch, světlo a teplo je i voda neživou součástí přírody a nezbytnou podmínkou života na naší planetě. Vodu přijímáme spolu s potravou,
Zpracovala Jitka Ciprová
Těleso nebo látka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Aneta Říhová Lukáš Kahoun Marek Pertlík Adam Stibůrek
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140
Skupenství látek a vnitřní energie
Vlastnosti pevných, kapalných a plynných látek
vypracovala: Vendula skalová
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Látky a tělesa.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Skupenství látek.
Aleš Baťha Veronika Kohoutová Etela Kouklíková Monika Vančurová
STAVBA LÁTEK – Tělesa a látky
Kapalnění Sublimace Desublimace
Změny skupenství látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Skupenské změny.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Skupenství látek a jejich vlastnosti
ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor : Zuzana Klumparová ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM LÁTKY A JEJICH SKUPENSTVÍ VY_32_INOVACE_11.
STAVBA LÁTEK Tělesa a látky Co nás obklopuje? Zapiš si!
Šablona: V/II DUM 46 Období: leden 2012 Předmět: Prvouka Ročník: 3 Autor: Mgr. Adriana Benšová Metodický list/anotace Prezentace umožní žákům poznávat.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
VI. SKUPENSTVÍ. Víme, že látky se skládají z atomů, molekul nebo iontů. Částice jsou v neustálém pohybu. Jejich kinetická energie je úměrná teplotě. skup.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: VĚCI KOLEM NÁS
Částicová stavba látek
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Voda je jedna z nejdůležitejších látek na Zemi. Převážná část 97% tvoří oceány a moře (slaná voda). jezera a řeky tvoří 3% (sladká voda), a 2% tvoří.
OPAKOVÁNÍ tělesa a látky vlastnosti látek vzájemné působení těles síla
Prvouka 3. ročník ZŠ „Neživá příroda“
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Vypařování a kapalnění
TĚLESA A LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_7_Tělesa a látky Téma: Fyzika 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Voda Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Var TÉMATICKÝ CELEK: Energie ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_10 Název materiáluVypařování.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
Neživá příroda - voda. Voda Voda je součástí neživé přírody, patří mezi kapalné látky. Voda je bezbarvá (průhledná) látka, bez vůně a bez chuti. Nemá.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6
TĚLESA A LÁTKY.
VLASTNOSTI LÁTEK A TĚLES
Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
Struktura látek (pevných, kapalných a plynných)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
Skupenství látek NÁZEV ŠKOLY
Skupenské přeměny Rozeznáváme skupenství pevné, kapalné, plynné a plazma. Skupenství vosku Plazma Plynné Kapalné Pevné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SKUPENSKÉ PŘEMĚNY.
Změny skupenství látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VLASTNOSTI LÁTEK - OPAKOVÁNÍ
Skupenství látek - pevné, kapalné, plynné
Změny skupenství.
PŘEMĚNA SKUPENSTVÍ VODY.
Vlastnosti těles a látek
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
VLASTNOSTI LÁTEK - OPAKOVÁNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. ročník
je obsažena ve vzduchu, není vidět
Transkript prezentace:

Skupenství látek

Látky se v přírodě vyskytují jako:  Pevné (pevné látky)  Kapalné (kapaliny)  Plynné (plyny) Těmto třem podobám říkáme skupenství

Roztřiď tělesa podle toho, z jakých jsou látek (po řadách): Pevné látky Kapaliny Plyny Pevné látky Kapaliny Plyny mléko voda olej vodní pára

Jaký TVAR mají PEVNÉ LÁTKY? – mají svůj tvar, stále stejný (pokud na ně nepoužijeme (pokud na ně nepoužijeme sílu a třeba je nezlomíme – tyč) sílu a třeba je nezlomíme – tyč) Umíte určit tvar? guma (míč), tvar koule cukr, tvar kostek (krychle) sklo(zkumavky), tvar válce

Jaký TVAR mají k apaliny a plyny? – mají tvar nádoby, ve které jsou nalité (plyny musí mít jsou nalité (plyny musí mít nádobu navíc uzavřenou, nádobu navíc uzavřenou, jinak by „utekly“ ven) jinak by „utekly“ ven) - nemají tedy svůj vlastní tvar

Přemýšlejte, co se stane… – – taje, Pevná látka – sníh – taje, - vodu mění se na kapalinu - vodu – – se vypařuje, Kapalina – voda – se vypařuje, – vodní páru mění se na plyn – vodní páru Kapalina - voda Plyn – vodní pára Pevná látka - sníh Látky mohou své skupenství zahříváním nebo ochlazením měnit.

Voda Mrzne při 0°C = bod mrazu (mění se na led a sníh) Vře při 100°C = bod varu (mění se na páru)

Co se stane, když budeme látky zahřívat? Co se stane, když budeme látky ochlazovat? máslo vodní pára Vymýšlejte i další příklady

Zdroje Učebnice: ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3. Brno: Nová škola, s.r.o, 2011, ISBN Obrázky: