Matematika Kulová úseč a vrchlík. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

EUKLIDOVY VĚTY A PYTHAGOROVA VĚTA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pythagorova věta užití v prostoru
14_Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Euklidovy věty
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Pythagorova věta autor.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Tento digit á ln í učebn í materi á l (DUM) vznikl na z á kladě ře š en í projektu OPVK, registračn í č í slo CZ.1.07/1.5.00/ s n á zvem „ Výuka.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Užití goniometrických funkcí
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK V ROVINNÝCH GEOMETRICKÝCH OBRAZCÍCH
MATEMATIKA Kvadratická rovnice. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Technická mechanika – Skládání sil 2
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Povrch a objem koule Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo.
MATEMATIKA Mocniny v praxi. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
MATEMATIKA Mocniny s celým exponentem
Koule Základní škola a Mateřská škola
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Koule těleso, tvořené množinou všech bodů prostoru, které mají od daného bodu S (střed) vzdálenost menší nebo rovnu r (poloměr)
Matematika Pravděpodobnost
Geometrická posloupnost - součet
Geometrická posloupnost
Geometrická posloupnost - příklady
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
KUŽEL A JEHO POVRCH VY_42_INOVACE_ 31_02.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Matematika Koule.
Pythagorova věta - příklady
Kvadratické rovnice - kořeny rovnic
Kvadratické rovnice - procvičování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Neúplné kvadratické rovnice
Matematika Komolý jehlan
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Komolý rotační kužel
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Matematika Variace.
Aritmetická posloupnost - součet
Technická mechanika – Skládání sil
Matematika Parabola.
ELEKTROTECHNIKA Řazení kondenzátorů – sériové řazení
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Procvičování – analytická geometrie v rovině
MATEMATIKA Mocniny s přirozeným exponentem
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Opakování na písemnou práci z lineárních nerovnic
Matematika Funkce - opakování
Aritmetická posloupnost jednoduché příklady
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Rotační kužel Základní škola a Mateřská škola
EUKLIDOVA VĚTA O VÝŠCE:
Transkript prezentace:

Matematika Kulová úseč a vrchlík

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 06_01_32_INOVACE_19

Kulová úseč, vrchlík Předmět: Matematika Ročník: 2. Jméno autora: Mgr. Radka Macháňová Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radka Macháňová. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: prezentace obsahuje základní vzorce, vzorově vyřešené příklady a příklady k procvičení Klíčová slova: stereometrie, tělesa, povrch, objem

KULOVÁ ÚSEČ A VRCHLÍK Kulová úseč je těleso, které vznikne, když libovolnou rovinou oddělíme část koule Povrch kulové úseče se označuje jako vrchlík Obr.1 Obr.2

JAK SI TO LÉPE PŘEDSTAVIT? Představme si pomeranč, který pro zjednodušení považujeme za kouli Rozřízneme-li pomeranč rovinným řezem, rozpadne se na dvě části Odříznuté části jsou ukázkou kulové úseče Slupka, která je pokrývá představuje vrchlík

OBJEM KULOVÉ ÚSEČE POVRCH VRCHLÍKU Obr.3

ŘEŠENÝ PŘÍKLAD Jak velkou část zemského povrchu vidí kosmonaut z paluby orbitálního komplexu z výšky h = 350 km nad Zemi? (poloměr Země R = 6371 km) Máme vypočítat povrch vrchlíku Pro dosazení do vzorce nám chybí výška v Dopočítáme ji pomocí Euklidovy věty o odvěsně Obr.4

EUKLIDOVA VĚTA O ODVĚSNĚ Obsah čtverce sestrojeného nad odvěsnou pravoúhlého trojúhelníku je roven obsahu obdélníka, sestrojeného z přepony a úseku přepony této odvěsně přilehlé Jednodušeji podle obrázku: Obr.5

Podle E. věty platí: Vyjádříme výšku v: Dosadíme a dopočteme: Dopočítáme povrch: Kosmonaut vidí 13 milionů km 2 Obr.6

PŘÍKLADY PRO VÁS: 1) Střecha haly má tvar kulového vrchlíku, který má výšku 1,5 m a průměr podstavy 12,4 m. Určete kolik m 2 střešní krytiny je třeba k jejímu pokrytí, počítá-li se s 8% odpadem. 2) Nalijeme-li do nádoby tvaru polokoule 2 l vody, naplní se do výšky 6 cm. Určete poloměr nádoby. 3) Vypočtěte objem a povrch kulové úseče s poloměrem podstavy 30 cm a výškou 18 cm.

ŘEŠENÍ: 1) Je zapotřebí přibližně 138 m 2 krytiny. 2) Poloměr nádoby je 19,7 cm. 3) Povrch kulové úseče je 47,5 dm 2 a objem 28,5 dm 3.

CITACE Části textu použity z učebnic: CALDA, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, Praha, Prometheus,2003, ISBN JIRÁSEK, František a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a pro studijní obory SOU, Praha, Prometheus,1986,ISBN Obr. 5: Wikipedia. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr a obr. 6 archiv autora Ostatní Ilustrace