Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Advertisements

ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Konkurence.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Obchod a význam obchodu
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Měnová soustava, měnová politika
PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Organizace práce na prodejně
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Trh, tržní vztahy

Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně. Trh je systém, který určuje pravidla, podle kterých kupující a prodávající stanovují své ceny, nabízené a kupované množství.

Trh chápeme: prostorově - jako místo, kde setkávají prodávající a kupující (obchod, tržiště…) funkčně - spojení nabídky a poptávky v určité oblasti např. trh práce, trh surovin, trh kapitálu….

Druhy trhů 1.podle množství druhů zboží:  dílčí trh - týká se pouze jednoho druhu zboží (např. trh automobilů)  agregátní trh - je trhem veškerého zboží 2. podle předmětu koupě:  trh spotřebních předmětů - trh výrobků a zboží  trh výrobních prostředků  trh práce  trh kapitálu

Tržní subjekty firmy - všichni výrobci daného státu, bez ohledu na druh zboží, které prodávají. Výrobci tvoří poptávku po výrobních faktorech (práce, přírodní zdroje, kapitál) a materiálových vstupech do výroby, následně pak na trhu nabízí zboží (statky a služby); domácnosti - všichni občané státu. Ti na jedné straně nabízejí svou práci na trhu práce, na druhou stranu tvoří poptávku po zboží firem; stát - všechny instituce státu, které zajišťují proces přerozdělování (výběr daní a sociálního pojištění a jeho přerozdělení formou sociálních dávek, státních dotací apod.) a obhospodařují veřejné statky (státní zdravotnictví, státní školství, obrana státu apod.).

Tržní vztahy  tržní systém je založen na tržních vztazích  tržní vztahy jsou vztahy mezi nezávislými výrobci a spotřebiteli zboží. Každý výrobce je zároveň spotřebitelem jiného zboží. Tím se vytváří trh, ve kterém vzniká soutěživost, čili konkurence mezi kupujícími a prodávajícími  tržní systém je rozvinutý v tržní ekonomice a tržní ekonomiku charakterizujeme jako rozvinutý mechanismus pro vědomou koordinaci lidí a jejich činností prostřednictvím cen a trhu  v tržní ekonomice jsou výrobní prostředky v soukromém vlastnictví a stimuluje lidi k tomu, aby používali majetek k dosažení zisku

Charakteristika trhu 1. trh nasycený - nabídka je větší než poptávka, dostatek zboží trh nenasycený - nabídka je menší než poptávka, nedostatek zboží 2. konkurence - více výrobců určitého výrobku monopol - jeden výrobce 3. otevřený - volný přístup tržních subjektů na trh uzavřený - na trh nemají subjekty volný přístup

Zboží a peníze zboží je statek nebo služba určená ke směně na trhu směna zboží za zboží se nazývá barter a je historicky nejstarší formou směny prostředníkem směny se stávají peníze - jsou zvláštním druhem zboží

Historie peněz 1. drahé kovy 2. mince z drahých kovů 3. papírové peníze a mince z jiných než drahých kovů 4. bezhotovostní platby

Funkce peněz prostředek směny - zprostředkovávají výměnu zboží - peníze - zboží míra hodnot - pomocí peněz měříme hodnotu jinak nepoměřitelných statků prostředek akumulace - peníze se dají hromadit

Podoby trhu dokonalá konkurence - rovné podmínky přístupu na trh nedokonalá konkurence  monopolistická konkurence  oligopol  úplný monopol

Zdroje: rktem.jpg namesti-zelny-trh-1906b.jpg Jena Švarcová a kolektiv, Ekonomie stručný přehled