MANAGEMENT 5 Vedení. Vedení spolupracovníků Hlavní náplň činnosti manažerů V centru pozornosti jsou lidé jako největší kapitál dobrých firem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
„Motivace a stimulace”
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Řídící struktury.
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Motivace.
Manažerská motivace.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Řídící struktury v organizaci
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Strategický leadership
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Podniková ekonomika Personální činnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_15.
Odměňování a stimulace
Motivace pracovní činnosti Motivační programy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Ing. Ladislava Kuchynková
Motivace a vedení lidí Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Řídící struktury, malé a velké organizace
Definice managementu.
Frederick Irving Herzberg
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Management - Motivování
Kupní chování a EU.
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Motivace a vedení lidí Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
TEORIE MOTIVACE A JEJÍ FUNKCE V PRÁCI A UČENÍ
Ing. Veronika Dostálková MBA
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Management - Ovlivňování
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Motivace. Motivace Podstata motivace Motivace je dána potřebami člověka. Tyto potřeby má každý člověk jiné. O vymezení lidských potřeb se pokusil americký.
Management - Motivování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

MANAGEMENT 5 Vedení

Vedení spolupracovníků Hlavní náplň činnosti manažerů V centru pozornosti jsou lidé jako největší kapitál dobrých firem

Poslání 4. manažerské funkce Vytváření a účinné využívání schopnosti, dovednosti a umění manažerů vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu, aktivnímu, popřípadě tvůrčímu plnění cílů jejich práce.

Základní metody vedení Teorie X a Y - americký profesor Douglas Mc Gregor -jeho kniha „The Human Side of Enterprise“ z roku 1960 (Lidská stránka podniku)

Teorie X a Y Dva myšlenkově krajní modely přístupu manažerů ke svým spolupracovníkům Nalezení rozumné míry mezi těmito dvěma nefunkčními extrémy

Teorie X Průměrný spolupracovník: Nemá rád své zaměstnání, je pro něj nutnou přítěží k zajištění obživy Považuje se za námezdní sílu, nemá žádný vztah k organizaci Pracovním povinnostem se pokud možno vyhýbá Nemá žádné ambice, vyhýbá se zodpovědnosti, vyhovuje mu být řízen svým vedoucím Upřednostňuje sociální jistoty a klid, vyhýbá se riziku, preferuje pasivitu před aktivitou a iniciativou

Vedení podle X Centrální rozhodovací pravomoc Autoritativní či direktivní vedení Adresné a autoritativní ukládání úkolů Důsledná kontrola výsledků Snaha o dodržování všech formálních pravidel disciplíny Politika „cukr a bič“

Teorie Y Průměrný spolupracovník: Má přirozený sklon k práci, Má dobrý vztah k firmě, ztotožňuje se s posláním a cíly pracoviště Je loajální a angažuje se v plnění cílů Svou práci vnímá jako místo k uplatnění svých schopností a znalostí, seberealizuje se Má snahu se uplatnit a přijmout zodpovědnost, nebojí se rizika

Vedení podle Y Liberální vedení neboli demokratické, nedirektivní Vedení s plnou rozhodovací autonomií spolupracovníků Samostatné, aktivní rozhodování podřízených

Umění dobrého vedoucího Poznat míru pro rozumné diferencování uplatňování „měkkých“ a „tvrdých“ metod vedení lidí v čase a měnícím se prostoru konkrétních podmínek.

Podíl autoritativního a autonomního řízení v různých oblastech způsob rozhodování manažerem Podíl autoritativního a autonomního řízení Příklad možné aplikace Autoritativní sdělení rozhodnutí Zabezpečení rutinní práce Sdělení rozhodnutí s projednáním výhrad Volba variant technolog.postupu Sdělení doporučení se závazností cílů Varianty výrobního plánu Sdělení návrhu k diskuzi a kolektivnímu rozhodnutí Volba způsobu zajištění prodejní akce Popis problému se žádostí o samostatné řešení Vývoj se samostatnými pracovníky Stanovení cílů činností s autonomií způsobů zajištění Aplikovaný výzkum s tvůrčími pracovníky Stanovení rámcových cílůZákladní výzkum

Styl řídící práce Východiskem teorie XY Volba podle specifik různých oblastí činnosti firmy Podle charakteristik lidí včetně vedoucího Stejný manažer vůči stejným spolupracovníkům musí v rozdílných podmínkách volit rozdílné metody vedení.

Nutnost vysoké etické a morální úrovně pro metody práce manažerů Postupná tvorba vysoké kultury a sociálně dobrého klimatu firmy

Motivace spolupracovníků Vytvořit v nich vnitřní zájem, ochotu a chuť aktivně se angažovat při plnění jim svěřených činností Spojení osobního zájmu a úsilí pracovníka s potřebami organizace To vše - cílevědomým působením vedoucího pracovníka

Další aspekty motivace Pozitivní i negativní – systém „cukr a bič“ Pozitivní - snadno zaměřitelná na cíle - její dobré výsledky vedou ke snaze tuto zkušenost zopakovat Negativní – obava před trestem, špatným hodnocením, snížením odměn, horším pracovním zařazením

Motivace vs. manipulace Manipulace – snaha vedoucího pracovníka přímo svým jednáním spolupracovníky ovlivňovat Motivace - vytvoření určitých podmínek, které působí na chování spolupracovníků - mnohem pozitivněji hodnocena než manipulace

Základní skupiny teorií motivace a)Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin b)Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu c)Teorie zaměřené na speciální účely

Ad a) Základní myšlenka – lidé jsou motivováni svými potřebami (vědomě i nevědomě) Když manažer tyto potřeby pozná a vytvoří podmínky pro jejich dosažení – motivuje Použití motivačních metod vyžaduje umění psychologicky vhodného jednání se spolupracovníky

aa) Maslowova teorie Abraham Maslow Kniha Motivation and personality r.1954 („Motivace a osobnost“) Teorie hierarchie potřeb - potřeby lidí lze klasifikovat do pěti skupin

Teorie hierarchie potřeb Fyziologické potřeby Potřeby existenční jistoty a bezpečnosti Sociální potřeby Potřeby uznání osobnosti a uspokojení z práce Potřeby seberealizace

Teorie hierarchie potřeb Fyziologické potřeby - uspokojení obživy, - zajištění rodiny, - snesitelné pracovní podmínky Potřeby existenční jistoty a bezpečnosti - garantované pracovní uplatnění, - záruka zdrav. a soc. pojistění, - přijatelná bezpečnost práce

Teorie hierarchie potřeb - pokračování Sociální potřeby - mezilidské vztahy - rovnoprávný člen prac. kolektivu - účast na sociálně orientovaném rozhodování o sobě a kolektivu (např. odbory)

Teorie hierarchie potřeb - pokračování Potřeby uznání osobnosti a uspokojení z práce - úcta pracovníka k sobě samému - postavení a prestiž - společenské uznání a ocenění výsledků práce ( pochvaly, odměny, povýšení,…)

Teorie hierarchie potřeb - pokračování Potřeby seberealizace - ztotožnění práce s pocitem osobního rozvoje a společenského uplatnění - naplnění pocitu životního poslání - splynutí práce a zájmů

Z pohledu současného managementu V rámci teorie je třeba uvažovat i : - působení věku - změna charakterových rysů ( skromný – náročný) - vliv tradice, životního stylu a kulturního zázemí - vznik nových či omezení určitých potřeb (vliv reklamy)

ab) Herzbergova teorie Teorie dvou faktorů: - Motivátory - Hygienické vlivy Hranice mezi faktory nejednoznačná Na všechny pracovníky nepůsobí konkrétní vlivy stejně

Motivátory Činitele, které uspokojují lidské potřeby a současně aktivují zájem pracovníků o zlepšení jimi vykonávané prac.činnosti - radost ze zajímavé práce, - pocit úspěchu, - hmotné a morální ocenění … Zatímco motivace je odrazem potřeb, motivátory jsou prostředky jejich satisfakce

Hygienické vlivy Činitele a podmínky, v nichž pracovník pracuje, ovlivňují jeho spokojenost a nespokojenost - systém podnikového managementu - způsoby kontroly - vybavení pracovišť - podmínky práce - mzda! (má motivační vliv jen krátkodobě při změně, pak se rychle stává prahovou hodnotou hyg.faktoru)

Poznámky k ab) Motivátory – uplatnění na jednotlivce Hygienické vlivy – uplatnění na dílčí kolektivy Obliba teorie roste (např. IBM, American Airlines, Procter and Gamble…)

ac) Alderferova teorie Teorie tří faktorů - ERG Zajištění existence (E – Existence) Zajištění sociálních vztahů k pracovnímu okolí (R – Relatendness) Zajištění dalšího osobního resp. profesního a kvalifikačního růstu (G – Growth)

Dále k ac) Netrvá na striktní hierarchii dvou skupin potřeb „vyššího řádu“ jako Maslowova t. Když jedna z uvažovaných potřeb není pro pracovníka dostatečně uspokojena, může vést k zesílení naléhavosti potřeby druhé (např. neuspokojení potřeby služebního postupu(skupina „růstu“) vede k potřebě většího společenského uplatnění ( skupina“ vztahů k prac. okolí“)

ad) McClellandova teorie Využívána k motivaci manažerů Organizace poskytují 3 hierarchicky uspořádané úrovně motivace. Založeny na potřebě: - sounáležitosti - prosadit se a mít poziční vliv - úspěšného uplatnění

Korelace s Maslowovou teorií Sounáležitost – 3.úroveň Maslow Prosadit se… - 4. úroveň Úspěšné uplatnění – 5. úroveň

Ad b) Soustřeďují se na vyvolání, průběh, usměrňování, udržování a ukončení motivačního jednání a)Vroomova teorie očekávání b)Porterův a Lawlerův rozšířený model teorie očekávání c)Adamsova teorie spravedlivé odměny d)Skinnerova teorie zesílených vjemů

ba) Vroomova teorie Motivaci chápe jako proces závislý na osobní volbě člověka Průběh procesu motivace je podmíněn individuálně založenými osobními preferencemi lidí a subjektivním oceněním možnosti dosáhnout těchto preferencí. Když člověk nevěří v to, co má dělat, nemůže být motivován

ba) 3 vzájemně propojené podmínky: - zvýšení prac.úsilí se projeví v očekávaném růstu efektu prováděné činnosti - zvýšení efektu se odrazí v očekávaných konkrétních výsledcích práce zaměstnance, za které bude ohodnocen - úsilí vyjádřené očekávanými výsledky bude mít bezprostřední vazbu na potřeby zaměstnance

ba) V motivačním procesu manažer musí odhadnout, ocenit a sledovat osobní cíle a zájmy spolupracovníků a jejich změny Předpokladem účinnosti uvedeného postupu je, aby zaměstnanec vedoucímu věřil a ten, aby sliby plnil

bb) Porterova a Lawlerova teorie Rozvíjí Vroomovu teorii Z manažerského hlediska je velmi složitá Určena pro práci s vyšším managementem

Ad c) ca) participace zaměstnanců na rozhodování cb) sebemotivace manažerů cc) ostatní motivační přístupy

Tvůrčí vedení „Leadership“ „Tvůrčí vedení lidí je vliv, umění nebo proces ovlivnění lidí tak, že se budou ochotně a s nadšením snažit o dosažení cílů skupiny.“ „ Tvůrčí vedení lidí je proces ovlivnění ostatních, aby pracovali k dosažení specifických cílů.“

3 nejčastěji užívané teorie Zaměření na: a)Charakteristické rysy „lídrů“ b)Chování „lídrů“ c)Situační podmínky úspěchu či neúspěchu jednání „lídrů“

a) Teorie zaměřené na charakteristické rysy lídrů Základní rysy lídra jsou vrozené – energie, částečně inteligence, asertivita, musejí být však návazně rozvinuty Schopnosti příznačné pro kvalitního lídra: -Porozumět psychice spolupracovníků -Získat loajalitu -Spolupracovníky zodpovědně a účinně vést -Naplnit motivační potřeby spolupr.

b) Teorie zaměřené na chování lídrů Tři základní styly tvůrčího vedení: - autokratický - demokratický resp. participativní - volný resp. styl na „volné uzdě“

b) pokračování Likertova teorie čtyř systémů: - Systém 1. vykořisťovatelsko – autoritativní - Systém 2. benevolentně – autoritativní - Systém 3. konzultační - systém 4. participační

c) Teorie zaměřené na situační podmínky úspěchu či neúspěchu lídrů Teorie proměnného chování Teorie účelnosti Teorie postupného dosahování cílů