Česká inspekce životního prostředí – Údržba silniční zeleně Příklady z praxe Mgr. Jana Cháberová Ing. Pavel Korábek 20.4.2016, Jihlava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Osnova přednášek: 1.Základní právní pojmy, zásady správního řízení, státní správa a územní samospráva 2.Základy struktury a orgánů Evropské unie Zásady.
Ochrana přírody a krajiny
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
MĚSTSKÁ POLICIE ROŽNOV POD RADHOŠTĚM Přehled činnosti za rok 2010.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Podle české legislativy
Nástrahy veřejnoprávního projednávání a územního rozhodování Ing. Pavel Dražďák.
Pravomoc obecních (městských) úřadů při ochraně a povolování kácení dřevin rostoucích mimo les A. Co je lesní zeleň? B.Lesní porosty C.Ovocné dřeviny.
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Vytvoření a pilotní ověření systému školení v obecných a odborných kompetencí dobrovolníků při akcích pro veřejnost, CZ.1.07/3.1.00/ Sportovní akce.
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Řízení o přestupcích.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Právní úprava ochrany lesa
Systém kontrolní činnosti SEI
NATURA 2000 Právní rámec v ČR Prameny právní úpravy Část čtvrtá zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění Vloženo.
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Odpovědnost v právu životního prostředí
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) Zemědělské hospodaření.
Opatření vázaná na vodu v SC 4.3
Protipovodňová opatření na Frýdlantsku -
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
o ochraně přírody a krajiny
Rozumné a dosažitelné návrhy prvků společných zařízení
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
Odbor životního prostředí MHMP
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Ochrana lesa.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
Právní problematika břehových porostů
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

Česká inspekce životního prostředí – Údržba silniční zeleně Příklady z praxe Mgr. Jana Cháberová Ing. Pavel Korábek , Jihlava

Působnost OOP ČIŽP podle zákona č. 114/1992 Sb. Inspekce dozírá, jak jsou orgány státní správy, právnickými a fyzickými osobami dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí, která se týkají ochrany přírody a krajiny. Může nařídit omezení, případně zastavit škodlivou činnost Může vyžadovat prokázání původu ZCHD, případně odebrat jedince ZCHD za neprokázání původu Ukládá pokuty fyzickým a právnickým osobám

Činnost ČIŽP Obecná ochrana – VKP, kácení a ořezy dřevin, náhradní výsadby, krajinný ráz, památné stromy Druhová ochrana – zásahy do přirozeného vývoje (biotopu), sběr a poškozování jedinců, kontroly výjimek Územní ochrana – národní parky, CHKO, ZCHÚ, NATURA 2000

Činnost ČIŽP ČIŽP je vnímána veřejností jako orgán státní správy, na který se mohou obracet kdykoli se svými podněty v případě porušování zákona na úseku ochrany přírody.

Příklady z praxe – „nesprávný řez“ Poškození většího poštu dřevin nesprávným řezem – Větší obvody – jednalo se o vzrostlé hodnotné dřeviny – Nesprávná technologie řezu – velké pahýly (nákaza), velké řezné rány, vyvětvení – Postup ČIŽP: Ve správním řízení uložena sankce Subjekt následně zmírnil následky opravnými úpravami dřevin Důsledek: významné zkrácení životnosti dřevin na daném úseku

Příklady z praxe – „hloubení příkopu“ Hloubení příkopu – Poškození kořenových systémů dřevin – Postup ČIŽP: Ve správním řízení uložena sankce Důsledek: významné zkrácení životnosti dřevin na daném úseku

Příklady z praxe – „zásah do biotopu ZCHD“ Kácení dřevin, které jsou biotopem zvláště chráněných druhů (jednotlivé dřeviny nebo jejich skupiny) Např. páchník hnědý, ptáci hnízdící v dutinách, netopýři – Výjimku ze základních ochranných podmínek KrÚ, v CHKO AOPK ČR. – Povolení ke kácení vydává obecní úřad – Postup ČIŽP: Řízení o omezení, případně zastavení škodlivé činnosti V případě již provedeného zásahu - ve správním řízení uložena sankce V případě úhynu ZCHD podání oznámení o podezření na spáchání trestného činu Podnět k přezkumu rozhodnutí o povolení kácení dřevin obecních úřadů Důsledek: Zničení biotopu ZCHD, případně přímé zničení jedinců ZCHD

Příklady z praxe – „narušení krajinného rázu “ Kácení většího počtu dřevin na delším úseku (desítky nebo stovky kusů) – Povolení ke kácení několik obecních úřadů – Uložení náhradní výsadby ze strany obcí jen ojediněle – Kácení většího počtu může znamenat snížení hodnot krajinného rázu, obzvlášť v případech, kdy není uložena kompenzace – Postup ČIŽP: Ve správním řízení uložena sankce Podnět k přezkumu rozhodnutí o povolení kácení dřevin obecních úřadů Důsledek: odstranění všech dřevin tj. ztráta všech funkcí, které na daném úseku plnily

Příklady z praxe – „terénní úpravy v okolí komunikací“ Řešení důsledků dlouhodobé „nepéče“ o okolí komunikací – zazemňování příkopů – Obnova resp. hloubení koryt – Úprava svahů podél komunikací – poškození kořenových systémů – Postup ČIŽP: Ve správním řízení uložena sankce Důsledek: významné zkrácení životnosti dřevin na daném úseku, zvýšení nebezpečí pádu poškozenými dřevinami

Doporučený postup 1.Údržba dřevin – pravidelná, odborná – finanční náročnost 2.Kácení v nutných případech – ohrožení, stavební úpravy – vždy s doplněním o náhradní výsadbu 3.Metodické vedení obcí tak, aby byly schopné vydat příslušné správní akty v souladu s legislativou

Překážky domnělé i skutečné Finanční náročnost Odborná znalost na všech úrovních Neochota hledat řešení příznivé dřevinám Nejednotnost postupů Související legislativa – nekoresponduje – NOZ – vlastníci sousedních pozemků (souhlasy)

Překážky překonávané – Jde to Nové výsadby podél některých úseků stávajících silnic II. a III. třídy Proškolení pracovníků provádějících ořezy dřevin Nákup vhodného nářadí Spolupráce s orgány ochrany přírody

PRO ??? Mají stromy u silnic svoje místo??? Je základní otázkou, bez odpovědi na ni nelze najít odpovědi na otázky související s postupem orgánů ochrany přírody. Ano – v roce veřejný zájem je jasně definován v právní úpravě – zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny § 8 odst.1 (dřeviny jsou chráněny před poškozováním a ničením) Ano – v roce systematická výsadba dřevin ve vhodné vzdálenosti podél silnic a železnic – připravovaný Národní akční plán adaptace na změnu klimatu – Meziresortní skupina „Sucho“ (odstraňování dřevin podél komunikací vede ke zvýšenému tepelnému zatížení povrchu vozovky s negativními dopady na jejich technický stav)

Děkuji vám za pozornost. Mgr. Zdeněk Papoušek