1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Konference „Liberalizace energetiky a nová energetická politika EU – iluze a skutečnost“ Teplárenství v ČR – co jej podporuje a co ohrožuje Miroslav.
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Kogenerace Soběslav-Svákov Zkušenosti s výstavbou, optimalizací a provozem nového kogeneračního zdroje Ing. Ivan Tůma. Ph.D. (E.ON Energie, a.s.) 6. Mezinárodní.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Setkání s novináři Zhodnocení topné sezóny a výsledky průzkumu u členů Ing. Mirek Topolánek 10. dubna 2014,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Energetický seminář ČEZ - prodej Praha. 1) Náhled HK ČR na energetiku ČR. HK ČR považuje energetiku za jeden z nejdůležitějších rezortů našeho.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Ochrana práv spotřebitelů a zákazníků na energetickém trhu Alena Vitásková Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 15. května 2013.
Odpojování od soustavy zásobování tepelnou energií 1 Za použití metodické pomůcky Krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Světlana Kravčenková.
Ivo Krsička Jedinečné spojení znalostí obchodu a distribuce energií.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Setkání starostů zlínského kraje
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
2 Marketingové koncepce
Spotřební a energetické daně
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Pojem přeměna obchodní společnosti
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Úřad práce České republiky
Výroba elektrické energie - obecná část
Malé a střední podnikání
Z-Uhlí, s.r.o. Výroba biouhlí pomocí hydrotermální karbonizace.
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Příspěvek na konferenci
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Michal Radvan Energetické daně.
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Město Valašské Meziříčí pro občany Chcete snížit náklady na domácnost
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Obec Pstruží pro občany
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
. Seminář ČESTR Chov SKotu 2017.
RIZIKO.
Školení – představitelé příspěvkových organizací
Domovní rozvody * hlavní domovní vedení * * odbočky k elektroměrům *
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Připravované změny vyhlášky o kvalitě dodávek elektřiny a vyhlášky o Pravidlech trhu s elektřinou a další požadavky na „lokální“
Transkript prezentace:

1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů

2 …co teplárenství podporuje nebo by mohlo podpořit  Státní energetická koncepce  Směrnice EU o podpoře KVET  Požadavky na ochranu životního prostředí  Růst cen primárních paliv a energií  DPH na tepelnou energii

3 Státní energetická koncepce Státní energetické koncepce vychází z hodnocení dosaženého stavu energetického hospodářství. Její základní cíle lze shrnout do čtyř bodů, které teplárenství pomáhá naplnit. snížení energetické náročnosti tvorby HDP snížení závislosti na dovozu primárních zdrojů energie efektivní využívání domácích primárních zdrojů snížení ekologické zátěže a emisí škodlivin do ovzduší

4 Směrnice EU o podpoře KVET Směrnice 2004/8/EC o prosazování kogenerace založené na poptávce po užitečném teple na vnitřním energetickém trhu a doplnění Směrnice 92/42/EC. Energetický zákon, § 32 – KVET a výroba elektřiny z DZE - základní podmínkou KVET je dodávka užitečného tepla k dalšímu využití - k ceně elektřiny z KVET a DZE je příplatek. Výši příspěvku stanoví ERÚ. - obchodníci s elektřinou jsou povinni přednostně nakupovat a dodávat elektřinu z KVET a DZE.

5 Požadavky na ochranu životního prostředí Naplnění mezinárodních závazků z Kjóto protokolu Směrnice č. 2003/87/EC, která ustavuje schéma pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů Směrnice 2003/96/ES, která stanovuje minimální sazby daně pro elektrickou energii a paliva (ekologické daně). návrh Zákona o zdanění pevných paliv respektuje minimální požadavky Směrnice EU. Návrh Zákon o zdanění elektřiny navrhuje nyní výjimku pro elektřinu pro vlastní spotřebu a nutnou pro výrobu elektřiny. Navrženo je i osvobození elektřiny z KVET, OZE a DZE. To vzhledem k ekologickým efektům vznikajícím při těchto způsobech výroby elektřiny považujeme za správné.

6 Růst cen primárních paliv a energií Růst cen primárních zdrojů energie postupně tlačí na efektivnější využívání těchto zdrojů. Příležitost pro KVET a dálkové zásobování teplem s jeho pozitivní přínosy (efektivní využívání primárních energetických zdrojů, ochrana životního prostředí).

7 DPH na tepelnou energii Tepelná energie je nyní zatížena sazbou DPH = 5 %. Výjimka EU platí do ČR se v rámci EU podařilo ve spolupráci s dalšími státy prosadit podmínky pro zachování 5 % DPH u tepelné energie na neomezenou dobu. Zachování 5% daně je významnou podporou pro další rozvoj KVET a dálkového zásobování teplem.

8 …a co teplárenství ohrožuje nebo by mohlo ohrozit  Zvýšení DPH na tepelnou energii  Ceny zemního plynu a jejich růst  Národní alokační plán  Ekologická daňová reforma  Energetická legislativa

9 Zvýšení DPH na tepelnou energii Zvýšení DPH u tepelné energie = zahození možnosti využít nabízené efekty KVET a dálkového zásobování teplem. Zvýšení sazby DPH by zpomalilo žádoucí rozvoj KVET a dálkového zásobování teplem a způsobilo nárůst počtu individuálních zdrojů s negativními vlivy na životní prostředí. Zvýšením DPH by narostlo zatížení domácností o 3,3 mld. Kč, tj. průměrně 2 200,- Kč/byt/rok (sociální dopady).

10 Ceny zemního plynu a jejich růst Vývoj cen nevytváří podmínky pro rozvoj a zdrojů KVET. Rozdíly cen mezi kategoriemi velkoodběr, středoodběr a kategorií maloodběr jsou velmi malé. Problémem je způsob stanovování plateb za přepravu a distribuci ZP pro výrobce tepla, není možno sjednat individuální kapacity či sloučit více odběrných míst jednoho odběratele. Pro teplárenské společnosti je tolerance za překročení denních rezervovaných kapacit ve výši 2 % je nízká, faktory kalendářního měsíce při překročení denních rezervovaných kapacit v zimním období naopak vysoké.

11 Národní alokační plán Energetika je nejvýznamnějším sektorem, kterého se alokace dotýká. V NAP I bylo v sektoru veřejné energetiky množství přidělovaných emisních povolenek restriktivnější oproti jiným odvětvím. Při tvorbě návrhu alokace povolenek pro 2. období jsme požadovali zachování stávajících bonusů pro CZT a bonusů pro KVET a nepřipustit jejich krácení. Dále pak řešit především: - závislost dodávek tepla na vývoji vnějších podmínek - možnosti přidělení povolenek při připojení nového odběratele. Nedostatečné množství povolenek pro teplárenský sektor může způsobit růst cen tepla a ohrozit rozvoj systémů dálkového zásobování teplem.

12 Ekologická daňová reforma směrnice 2003/96/ES stanovuje minimální sazby daně pro elektrickou energii a paliva Ekologická daňová reforma by měla výrobu elektřiny a tepla v KVET výrazně podporovat, obdobně jako výrobu z OZE a DZE. Reforma by neměla jít nad rámec požadavků Směrnice EU. Chybně nastavená reforma a výše daní by mohly omezit a ohrozit další rozvoj systémů dálkového vytápění v KVET a z OZE i DZE.

13 Energetická legislativa Požadavek Energetického zákona zajistit v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství TUV pro účely poměrného rozúčtování nákladů na tepelnou energii na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa je třeba zrušit. Drahé, zbytečné, zaplatí konečný odběratel, škodí KVET a dálkovému zásobování teplem. Nutno také řešit otázku věcných břemen.

14 Teplárenské sdružení ČR usiluje o to, aby se systémy dálkového zásobování teplem s využíváním KVET staly všeobecně přijímanou nejpokrokovější metodou vytápění, která zákazníkům zajišťuje “Přijatelnou tepelnou pohodu za přiměřenou cenu, při zachování rovnováhy v přírodě”. Teplárenské sdružení České republiky Bělehradská 458, Pardubice 9 telefon: fax: URL:www:tscr.cz TEPLÁRENSKÉ SDRUŽENÍ České republiky