Územní plánování - přehled judikatury 2013 Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novela stavebního zákona ve vazbě na ustanovení § 50 návrh územního plánu
Advertisements

Stavební zákon po novele s účinností od
Územní plán Liberec.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Vybrané základní pojmy stavebního zákona.
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
1 Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Krajský úřad.
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Územního plánování na obcích v roce 2007 setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana Kaválková.
Stavební uzávěry Krajský úřad Plzeňského kraje
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
! Územní plán (ÚP) Management a Rozvoj Obcí Nástroje – listopad
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
STAVEBNÍ POZEMKY Jiří Matějíček. Definování stavebního pozemku Stavebním pozemkem se rozumí: pozemek, jeho část nebo soubor pozemků, vymezený a určený.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Právo životního prostředí I.
Územní samospráva Obce
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
1 ÚZEMNÍ PLÁN RYCHVALD AKTUÁLNÍ STAV POŘIZOVÁNÍ ZASTUPITELSTVO MĚSTA
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Porada pro ÚÚP dne Poznatky z oblasti ÚPČ Ing. Gabriela Šípková Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Stavby v nezastavěném území
Lhůta pro pořízení územní studie
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Územní plánování Michal Matouš
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
územního plánování na obcích v roce 2007
Územní plán Liberec.
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Obsah územně plánovacích podkladů
Transkript prezentace:

Územní plánování - přehled judikatury 2013 Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu

Návrh na pořízení (změny) ÚP Pořizovatel dle § 46 u žádost o pořízení (změny) ÚP posoudí její úplnost. K žádosti připojí své stanovisko a předloží zastupitelstvu. Stanovisko je pouze doporučující, pořizovatel nemůže pořízení ÚPD odmítnout. Raději se vyhnout projednávání návrhu na pořízení (změny) ÚP na nějakém specifickém neveřejném zasedání (besedě) zastupitelstva. (8 Ao 9/2011 – 64 ze dne )

Střet zájmů u zastupitele Střet definován v § 8 zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, a § 83 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Porušení zákona o střetu zájmů je sankciováno pokutou až Kč, porušení zákona o obcích je sankcionováno politickou odpovědností. Zákon o obcích určuje povinnost ohlásit střet zájmů a povinnost hlasovat o existenci důvodu k vyloučení z rozhodování. Avšak zastupiteli nelze takovým usnesením zabránit v hlasování. Porušení předmětných usanovení o střetu zájmů nemůže mít za následek zpochybnění platnosti vydané ÚPD. (1 Ao 2/2010 – 185 ze dne )

Jednání ultra vires (mimo meze své působnosti) Zákaz umísťovat na území obce nové velké a střední zdroje znečišťování ovzduší. Nejde o překročení pravomocí, protože k povolování těchto zdrojů je příslušný krajský úřad. Uvedená pravomoc krajského úřadu nic nemění na skutečnosti, že obec může v ÚP vyloučit výstavbu těchto objektů obecně. Vymezení záplavového území a zákaz umísťovat do něj jakékoliv objekty. K vymezení záplavového území podle § 66 odst. 1 vodního zákona je výslovně oprávněn pouze vodoprávní úřad. (6 Ao 9/2011 – 55 ze dne )

Ani jeden pozemek pro místního magnáta… Stěžovatelé vlastní 7% ze všech pozemků v obci. V ÚP jim nebylo změněn ani jeden pozemek na zastavitelný. A to přesto, že ÚP navrhoval 25% nárůst zastavěného území. Nekompromisní citace soudu: Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne , č. j. 1 Ao 2/ , dostupném na posléze uvedl, že „vlastník pozemků není opatřením obecné povahy zkrácen na svých právech, jestliže schválené funkční využití pozemků odpovídá dosavadnímu faktickému způsobu jejich využívání a pokračování v tomto způsobu využívání pozemků není opatřením obecné povahy ani zčásti vyloučeno.“ (7 Ao 5/2011 – 100 ze dne )

Regulativy v judikatuře I. „V nové výstavbě bude umožněno vytváření takové výšky stěn objektů, aby odstup staveb byl roven alespoň výšce vyšší z protilehlých stěn, jsou-li v některé z protilehlých stěn sousedících staveb okna obytných místností.“ I když je pochopitelná obava navrhovatelek B) a C), že na jejich nemovitosti může mít negativní vliv stavba, která může být umístěna na sousedním pozemku, Nejvyššímu správnímu soudu nepřísluší posuzovat, zda změna prostorových regulativů v lokalitě Palackého náměstí v Rosicích je vhodná s ohledem na místní podmínky. Toto přísluší správním orgánům v rámci územního plánování a následného územního řízení. (7 Ao 4/2010 – 153 ze dne )

Regulativy v judikatuře II. „Objekty zde mohou mít zastavěnou plochu včetně verand, vstupů a teras max. 50 m2“ „Obestavěný prostor části stavby nad upraveným terénem nesmí překročit 230 m3.“ Pokud tedy odpůrce stanovil územním plánem limity zastavitelnosti pro danou lokalitu, stanovil tak v souladu s úkoly územního plánování limity využití území. Některé limity využití území přitom mohou vyplývat z právních předpisů, jiné vyplývají z vlastností regulovaného území. Podle názoru Nejvyššího správního soudu však nelze v žádném případě dovozovat, že by se požadavky na parametry staveb vyplývající z územně plánovací dokumentace musely vždy obsahově shodovat s požadavky této vyhlášky (501/2006 Sb.) Ve skutečnosti tedy vždy jde o vyvážení zájmů vlastníků dotčených pozemků s ohledem na veřejný zájem, kterým je v nejširším slova smyslu zájem na harmonickém využití území. Tato harmonie může mít nesčíslně podob a ve své podstatě nebude volba konkrétní podoby využití určitého území výsledkem ničeho jiného než určité politické procedury v podobě schvalování územního plánu… Přijaté řešení je tedy podle názoru Nejvyššího správního soudu legitimní a potřebné, odůvodněné historickým vývojem i reálnými podmínkami v oblasti Brněnské přehrady. Podle názoru Nejvyššího správního soudu není také možné dosáhnout požadovaných cílů v projednávaném případě jinak než právě využitím nástrojů územního plánování, jiný vhodnější či šetrnější nástroj, kterým by bylo možno vytčených cílů dosáhnout, podle názoru Nejvyššího správního soudu není v projednávaném případě použitelný. (6 Ao 9/2011 – 55 ze dne )

Regulativy ve vyhlášce 500/2006 Sb.

Regulativy dle stavebních úřadů v LK I.

Regulativy dle stavebních úřadů v LK II.

Regulativy dle stavebních úřadů v LK III. Spolupracuje s Vámi pořizovatel při pořizování územního plánu? 61 respondentů ze 75 odpovědělo kladně. Pracuje se Vám lépe s územními plány dle nového stavebního zákona? 42 respondentů odpovědělo ANO, 12 NE, 21 nevědělo či nemělo srovnání.

„Neprojednatelnost“ regulačních plánů? RP v Brně stanovující index zastavitelnosti pozemku, výškový a prostorový regulativ, základní zastavovací čáry pozemku. Stěžovatel: …nikomu není vůbec známo, proč orgán územního plánování chce na dotčeném místě umístit přesně konkretizovaný objekt, který zde nikdo nechce, tím méně ve vrchnostensky, direktivně a nelogicky nadiktované podobě, tedy bez jakéhokoliv veřejného zájmu… Soudy – akceptují argumentaci města: …v řešeném území je plánován nový kapacitní vstup do hřbitova včetně výstavby zařízení celoměstského významu související s pohřebnictvím… …území je rovněž významným nástupem do obytného souboru Bohunice, kde se předpokládá doplnění občanské vybavenosti a služeb pro obyvatele… …chaotičnost území, absence prvků urbanizace, neuspokojivé řešení vazeb mezi uzavřenými a funkčně různorodými areály… (7 Ao 2/2010 – 78 ze dne potvrzené Ústavním soudem (sp. zn. I. ÚS 2731/10 ze dne )