Obsah 1.Schéma hlavních evropských tahů 2.Sdružení - aktivity a cíle 3.Makroekonomické souvislosti a faktory 4.Středomoravské dopravní priority 5.Závěry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Advertisements

Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Tisková konference dne Ekonomické záležitosti Pk Ing. Roman Línek náměstek zodpovědný za finance a majetek Ing. Oldřich Felgr vedoucí odboru.
Čerpání prostředků z fondů EU na území Jihočeského kraje Ing. Petr Maroš vedoucí Odboru evropských záležitostí.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
Možnosti financování rozvoje venkova v programovacím období Petra Blechová UFŘP 3. ročník.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
Dopravní infrastruktura na Moravě současnost a budoucnost Libor Lukáš předseda MORAVSKÉ DOPRAVNÍ FÓRUM Regionální centrumOlomouc.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
ROZVOJ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY NA MORAVĚ Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Fakta a mýty o přípravě dopravní infrastruktury v ČR Ostrava Libor Lukáš předseda SRDIM.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Digitální učební materiál
Financování dopravní infrastruktury v období
Podpora v nezaměstnanosti
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Státní organizace.
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Ekonomika– národní hospodářství
Název projektu: Moderní škola
hejtman Pardubického kraje
Makroekonomie E 7 - otázky.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
RIZIKO.
Přehled čerpání Zlínského kraje v rámci operačních programů
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
ministr práce a sociálních věcí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Produktivita nejen v dopravě a růst mezd
Život bez střeva , Praha.
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Úvodní informace o Fondu malých projektů
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Vítáme Vás v Luhačovicích
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Obsah 1.Schéma hlavních evropských tahů 2.Sdružení - aktivity a cíle 3.Makroekonomické souvislosti a faktory 4.Středomoravské dopravní priority 5.Závěry a doporučení „Luhačovická výzva“ 2

Česká republika křižovatka Evropy EU  ČR EU  ČR (2P ≈ peníze a postoje) Naše role v EU a její budoucnosti Využití kohezních fondů dnes a v budoucnu 3 R49 R55 Slovensko Polsko Slovensko Rakousko Německo

Koridory pro konkurenceschopnost 4

Sdružení – aktivity a cíle  Sdružení fyzických osob na občanském principu založili platformu PRO ŘEŠENÍ nejpalčivějších problémů v oblasti dopravní infrastruktury na Moravě – jedná se o tvůrčí občanskou aktivitu tzv. „PRO NĚCO“… Zakládající členové: Libor Lukáš, Jaroslav Drozd, Libor Žádník a Jiří Lajtoch (podporovateli sdružení jsou starostové měst a obcí a rovněž i manažeři mnoha podniků působících na Moravě)  Cílem je zlepšení dopravní dostupnosti, jako nezbytné podmínky pro hospodářské oživení a konkurenceschopnosti střední a východní Moravy,  Sdružení zadalo zpracování koncepčních dokumentů: Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost (Ing. Petr Zahradník – člen NERVu) Koncepci dopravní infrastruktury Střední Moravy „Gepardi M“ (Ing. Petrák MottMacDonal Praha)  Aktivity sdružení – stabilizování mezinárodní konference 1x ročně - osvěta a publicita, lobbing, aktivní účast na přípravě projektů DI Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě se sídlem nám. T. G. Masaryka 555/16, Přerov ;

Podle žebříčku mezinárodního srovnání světového obchodního fóra (WEF) patří infrastruktura v ČR mezi evropský podprůměr. Mezinárodní konkurenceschopnost ČR 6

prostřednictvím veřejných rozpočtů přímo stimulovat domácí ekonomiku, snižování veřejných investic vykazuje velmi neblahé dopady na zaměstnanost, klíčové priority vládní, regionální i obecní fiskální politiky by mělo být zahrnuto pravidlo, že prostředky věnované k naplnění obsahu Kohezní politiky EU díky svým synergickým a multiplikačním efektům, by neměly podléhat neuváženému krácení. Makroekonomické souvislosti 7

1 mil. Kč stavebních investic stabilizace 3 pracovních míst (1 ve stavebnictví, 2 v návazných oborech) do veřejných rozpočtů se vrací daňovými cestami více než 55% prostředků (URS Praha, a.s. ) Makroekonomické souvislosti 8 multiplikační efekty a přínosy: Výdaje na realizaci DI nejsou pouze nákladovou položkou rozpočtu, ale mají synergické dopady na ekonomiku a zaměstnanost:  daňové výnosy  povinné odvody - (sociální a zdravotní pojištění, příspěvek na politiku zaměstnanosti )  snížení výdajů na nezaměstnané  doprovodné efekty (konkurenceschopnost,cestovní ruch, atraktivita a dostupnost apod.)  kvalitativně a kvantitativně zaostávající dopravní infrastruktura za vyspělými státy se stává brzdou přílivu zahraničního kapitálu

ČR - konkurenceschopnost Konkurenceschopnost roste s kvalitou dopravní infrastruktury doprava funguje jako páteř hospodářství a umožňuje rozvoj podnikatelských aktivit zároveň je nástrojem, který pomáhá vyrovnávat meziregionální disparity. 9

Střední Morava - konkurenceschopnost dopravní dostupnost je výrazným rozvojovým impulsem (investoři, využití pracovní síly z širšího území, cestovní ruch) – pokud bude výstavba dopravní infrastruktury utlumena, není možné očekávat výraznější růst HDP a rozdíly mezi Střední Moravou a ČR či EU se budou ještě více prohlubovat 10 ekonomická krize prohloubila mezeru růstu výkonnosti ekonomiky Střední Moravy (Olomoucký a Zlínský kraj) a ČR vyšší „zranitelnost“ ekonomiky Střední Moravy na globální ekonomické výkyvy souvisí také s horší dostupností regionu

Priority střední a východní Moravy Dálnice D1 Říkovice – Přerov Přerov - Lipník n./Bečvou (obchvat Přerova) R 49 Hulín – Fryšták Fryšták – Lípa (obchvat Zlína) pokračování Lípa – st. hranice ČR/SR Púchov (SK) R55 Otrokovice - Napajedla (jihovýchodní obchvat) Napajedla – Babice Babice – Staré Město pokračování do Břeclavi 11

Významné dopravně inženýrské důvody pro zařazení stavby:  Mezinárodní projekt R49/R6 propojuje multimodální koridory EU  V současné době neexistuje kapacitní silniční tah ve směru západ – východ dopravního propojení České a Slovenské republiky v prostoru střední Moravy přes které je možné realizovat tranzitní dopravu  Společné úsilí ČR a SR při zařazení do prioritní sítě EU „TEN-T“(očekáváme rozhodující roli MD ČR, nacházíme se ve finální fázi vyjednávání Evropské komise o této otázce) Rozhodující přínosy a efekty komunikace:  R49/R6 umožní propojení dálniční sítě České republiky a Slovenska  Zajistí kvalitní spojení centrální části Moravy se Slovenskem  Po jejím zprovoznění dojde k částečnému snížení dopravní zátěže na silnicích I/49 a I/69 a k odlehčení silnicím s mezinárodním provozem I/50 (E50) a I/35(E442).  Zlepšení kvality životního prostředí v dotčené oblasti  Dopravní dostupnost Strategické průmyslové zóny Holešov Význam rychlostní silnice R49/R6 12

Investice do DI a produkční schopnost regionů Návrhy: oprávněný prostor pro pořizování investic orientovaných do budoucna - na koncepčním a promyšleném základě preference dlouhodobě koncipovaného projektového a investičního procesu Využití metody financování formou „PPP projektů“ důraz na férovou cenovou transparentnost eliminace prosazování neúčelně nákladných řešení Cíle: Zajištění prosperity a podpora hospodářského růstu regionu Změna postavení v tvorbě HDP ve srovnání NUTS II Napojení regionu na mezinárodní síť TEN-T Strategické projekty v regionu (SPZ Holešov) 13

stávající nastavení financování projektů dopravní infrastruktury s využitím národních, ale i evropských zdrojů je nestabilní, a vyvíjí se v každém fiskálním období nahodile. neřeší dostatečně pružně a předvídatelně problematiku kvality dopravní infrastruktury Střední Moravy, s negativními důsledky - zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti regionu není dobudovaná dopravní infrastruktura navazující na mezinárodní dopravní propojení evropských sítí „TEN T“ Závěry  Luhačovická výzva Současný stav rozvoje dopravní infrastruktury: 14

Definovat opatření stabilizovat fiskální rámec pro budování dopravní infrastruktury v ČR dlouhodobá předvídatelnost příjmů SFDI debata o posílení výnosu ze spotřební daně - minerální oleje přiblížení zdrojů pro SFDI na úrovni cca 2,5 % HDP (doporučení EU), zapojení soukromých zdrojů (např. projektové dluhopisy, projekty PPP, prostředky penzijních fondů …) neodkládat rozhodnutí o realizaci projektů, které byly zasmluvněny v minulých letech (finanční objem 29 mld. Kč) alokovat dostatek zdrojů na přípravu projektů ( paradoxně hrozí relativní dostatek finančních prostředků avšak na nepřipravené stavby (problematika OPD II po roce 2014+) legislativními opatřeními změnit (zmírnit) technické požadavky na výstavbu-přípravu projektů, čímž by došlo k významnému snížení nákladů při realizaci dopravní infrastruktury Závěry  Luhačovická výzva Nezbytné potřeby dopravní infrastruktury: 15

Základní priority Střední Moravy : dokončení Dálnice D1 jako hlavní dopravní tepny ČR spojující západ s východem republiky urychlením výstavby chybějícího úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou. zahájení výstavby rychlostní silnice R49 v úseku Hulín – Holešov – Fryšták a urychlení přípravy a realizace navazujícího úseku Fryšták – Lípa s prodloužením na Vizovice a hranici ČR/SR Střelná - Lazy pod Makytou- Slovensko (trasu zařadit do prioritní sítě „TEN-T“) dokončení rychlostní silnice R55 obchvat Otrokovic a pokračování v přípravě a realizaci úseku Otrokovice – Uherské Hradiště –Hodonín s prodloužením do Břeclavi a napojením na dálnici D2 pokračovat v přípravě a realizaci staveb I/57 a I/35 na trase Vsetín-Val. Meziříčí-Palačov realizovat modernizaci trati Otrokovice – Zlín a pokračovat v přípravě prodloužení do Vizovic zachování a rozvoj smíšeného vojensko-civilního provozu na letišti Přerov – Bochoř (přítomnost armády ČR je důležitý bezpečnostní prvek integrovaného záchranného systému s významnou sociální dimenzí). Závěry  Luhačovická výzva 16

17 Tomáš Baťa: „ Poměry nejsou vinny nikdy a ničím. Vinni jsou vždycky lidé. Poměry je třeba buď zvládnout nebo se jim přizpůsobit.“ Moravský dopravní kříž D1 x R49 x R55

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST! Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě