Hospodaření územních samosprávných celků z pohledu zákona o obcích JUDr. Jan Horník, Ph.D. Úřad vlády České republiky Oddělení boje s korupcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Spolupráce mezi obcemi Spolupráce při výkonu samostatné působnosti a)Na základě smlouvy o splnění konkrétního úkolu b)Na základě smlouvy o vytvoření svazku.
Vedení správního řízení
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění
Nástroje územního plánování
Aktuální poznatky z kontrolní činnosti
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Právo na informace Tereza Danielisová,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Komunální politika přehled doporučené literatury
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Obce II.
Územní samospráva Obce
Struktura územní samosprávy a jiná územní členění
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Principy dobré správní praxe v činnosti.
Pohledávky obcí 2015 Ing. Michal Obrusník. Pohledávka jako majetek obce § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, uvádí základní povinnosti obcí při hospodaření.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
NAKLÁDÁNÍ S OBECNÍM MAJETKEM V DOZOROVÉ,KONTROLNÍ A METODICKÉ PRAXI MINISTERSTVA VNITRA Setkání Sdružení tajemníků Ostrava, 20. května 2011.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
AKTUÁLNÍ POZNATKY Z PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH CELKŮ Mgr. Martin MIKŠ vedoucí odboru kontrolního a právního.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Změny zákona o obcích – vybrané otázky
Veřejnoprávní smlouvy
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Novela zákona o obcích.
Výsledky kontrol samostatné působnosti obcí a poznatky z činnosti za rok 2016 Nejčastější nedostatky zjišťované při kontrolách výkonu samostatné působnosti.
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Umisťování staveb.
Působnost valné hromady
Postup při zřizování obchodní společnosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ
„Orgány obce a jejich pravomoci“
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Transkript prezentace:

Hospodaření územních samosprávných celků z pohledu zákona o obcích JUDr. Jan Horník, Ph.D. Úřad vlády České republiky Oddělení boje s korupcí PF UK

Základní vymezení  Ústava ČR čl. 101/3: ÚSC jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.  Zákon o obcích § 2/1: Obec je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek. Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. § 2/2: Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem.

Podrobnější úprava - § 38  Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku.  Majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím.  Obec nesmí ručit za závazky fyzických osob a právnických osob kromě zákonem stanovených výjimek.  Stát neručí za hospodaření a závazky obce, pokud tento závazek nepřevezme stát smluvně.  Obec je povinna chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení.  Obec je povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv.

Specifika při dispozicích nemovitým majetkem - § 39/1  záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku  ??? co pacht a výprosa  po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce  vyvěsit na úřední desce OÚ, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky a na EÚD (§ 26 SŘ)  pokud obec záměr nezveřejní, je právní jednání (od počátku) neplatné  nemovitost se v záměru označí údaji podle katastrálního zákona

Cena obvyklá - § 39/2  Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou státem.  Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna.  Zpravidla podle z. č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku

Výjimky z povinnosti zveřejňovat záměr  pronájem bytů  pronájem hrobových míst (u obcí)  pronájem nebo o výpůjčka majetku obce na dobu kratší než 30 dnů (u krajů 90 dní)  pronájem nebo výpůjčka právnické osobě zřízené obcí/krajem  pronájem silničního nebo silničního pomocného pozemku v souvislosti se zvláštním užíváním silnic podle zvláštního zákona (u krajů)

Následné právní úkony - § 41  Podmiňuje-li tento zákon platnost právního jednání obce předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem, opatří se listina o tomto právním jednání doložkou, jíž bude potvrzeno, že tyto podmínky jsou splněny.  právní jednání, která vyžadují schválení ZO nebo RO, jsou bez tohoto schválení (od počátku) neplatné → absolutní neplatnost

Následné právní úkony - § 41  sice absolutní neplatnost, ALE problém s aktivní legitimací  Př. 1: Starosta uzavře kupní smlouvu na nemovitost, aniž by to schválilo ZO.  Př. 2: RO rozhodla o daru ve výši 2x Kč za rok jedné osobě.  Nově od : K neplatnosti právního jednání z důvodů stanovených v § 41/2 a v § 38/4 a § 39/1 přihlédne soud i bez návrhu.  to ale neřeší problém se žalobní legitimací, protože přihlížení z úřední povinnosti je až během řízení

Pravomoci  § 84/2 b) – ZO je vyhrazeno schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a nově též účetní závěrku obce sestavenou k rozvahovému dni  § 102/2 a) – RO je vyhrazeno zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce

Pravomoci zastupitelstva  vyhrazená pravomoc: zastupitelstvo rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti, které jsou zákonem zastupitelstvu vyhrazeny (§ 84/1,2) zastupitelstvu je dále zákonem vyhrazeno rozhodování o (majetko)právních jednáních obce (§ 85)  nevyhrazená pravomoc: zastupitelstvo má právo si vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti, mimo pravomoci vyhrazené zákonem radě (§ 84/4)

„Majetkoprávní“ pravomoci ZO - § 85 a) nabytí a převod nemovitých věcí včetně vydání nemovitostí podle zvláštních zákonů, převod bytů a nebytových prostorů z majetku obce, b) poskytování věcných darů v hodnotě nad Kč a peněžitých darů ve výši nad Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce, c) poskytování dotací nad Kč v jednotlivých případech spolkům, humanitárním organizacím a jiným fyzickým nebo právnickým osobám působícím v oblasti mládeže, tělovýchovy a sportu, sociálních služeb, podpory rodin, požární ochrany, kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví, protidrogových aktivit, prevence kriminality a ochrany životního prostředí, d) uzavření smlouvy o společnosti (§ 2716 NOZ) a poskytování majetkových hodnot podle smlouvy o sdružení, jejíž je obec společníkem, e) peněžité i nepeněžité vklady do právnických osob, f) vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než Kč, g) zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než Kč, h) dohody o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců, i) postoupení pohledávky vyšší než Kč, j) uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru nebo zápůjčky, o poskytnutí dotace, o převzetí dluhu, o převzetí ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a smlouvy o sdružení, k) zastavení nemovitých věcí, l) vydání komunálních dluhopisů.

Pravomoci rady - § 102  vyhrazená pravomoc: rada obce připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení radě je zákonem vyhrazeno rozhodování ve věcech patřících do samostatné působnosti radě je dále vyhrazeno rozhodování o vybraných (majetko)právních jednáních v oblasti přenesené působnosti přísluší radě rozhodovat, jen stanoví-li tak zákon  nevyhrazená pravomoc: rada zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo („zbytková působnost“ rady)

Kdo schvaluje a provádí rozpočtová opatření obce? ZO vymezí rozsah rozpočtových opatření, jejichž provádění svěřuje RO:  vymezení ve smyslu § 16 z. č. 250/2000 Sb. → RO je oprávněna samostatně schvalovat a provádět též rozpočtová opatření, která mění závazné ukazatele původně schváleného rozpočtu, avšak pouze v zastupitelstvem obce vymezeném rozsahu.  rozpočtová opatření, jimiž dochází ke změnám rozpočtu nad rámec schválený ZO, však již podléhají schválení ZO

Kdo schvaluje a provádí rozpočtová opatření obce? ZO nevymezí rozsah rozpočtových opatření, jejichž provádění svěřuje RO:  opatření, která v daném rozpočtovém období mění závazné ukazatele rozpočtu na základě možných úprav v rámci organizačních, metodických nebo věcných změn, podléhají vždy schválení ZO  RO může schvalovat a provádět pouze taková rozpočtová opatření, která nemění závazné ukazatele původně schváleného rozpočtu, tj. nevycházejí z rozsahu změn dle § 16 z. č. 250/2000 Sb.

Obce, v nichž není rada volena  když není volena RO, vykonává její pravomoci starosta, pokud zákon nestanoví jinak (6 vyjmenovaných záležitostí je v takovém případě vyhrazeno ZO)  z abezpečení hospodaření pak provádí právě starosta

Správce obce  stanoven MV v případě, že obec není schopna spravovat své záležitosti  zabezpečuje taxativně vymezené úkoly v oblasti samostatné působnosti a je oprávněn stanovit pravidla rozpočtového provizoria podle § 13/2 z. č. 250/2000 Sb.

Práva občana obce  § 16/2: Občan obce, který dosáhl věku 18 let, má právo: písm. d): vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce písm. e): nahlížet do rozpočtu obce a do závěrečného účtu obce za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce, do usnesení rady obce, výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce a pořizovat si z nich výpisy  § 17/6 věta druhá z. č. 250/2000 Sb.: Připomínky k návrhu závěrečného účtu mohou občané příslušného ÚSC uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně na zasedání zastupitelstva, na kterém bude návrh závěrečného účtu projednáván

Zasedání zastupitelstva obce  § 93/ 3 : zasedání je bezvýjimečně veřejné  § 93/1: pozvánka (zajistí OÚ) min. 7 dní (u krizového stavu 2 dny) předem na ÚD a EÚD – musí obsahovat: a) místo b) doba c) navržený program d) datum vyvěšení a poté datum sejmutí e) podpis osoby + nutno archivovat ve složce k ZO  § 94/1: právo předkládat návrhy mají: a) zastupitelé b) rada obce c) výbory  § 94/2: návrhy přednesené v průběhu zasedání ZO – ZO musí nejprve schválit zařazení, o schválení je možné projednávat

Zasedání zastupitelstva obce  § 92/1: ZO se musí konat minimálně 1x za 3 měsíce (nesejde-li se po dobu 6 měsíců, MV zastupitelstvo rozpustí a vyhlásí nové volby)  § 92/1: zasedání ZO se musí konat v územním obvodu obce  § 92/1: zasedání ZO svolává a zpravidla řídí starosta - dle svého uvážení - povinně, požádá-li o to alespoň 1/3 zastupitelů nebo hejtman kraje → ZO se pak musí konat do 21 dnů ode dne doručení žádosti  § 92/2: nesvolá-li ZO starosta dle § 9 2 /1, učiní tak místostarosta

Zasedání zastupitelstva obce  § 92/3: usnášeníschopnost ZO – za přítomnosti nadpoloviční většiny všech zastupitelů  § 92/3: když při zahájení nebo v průběhu zasedání není nadpoloviční většina všech → předsedající ukončí zasedání a svolá do 15 dnů náhradní zasedání  § 87: k platnému usnesení ZO, rozhodnutí nebo volbě je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech zastupitelů

Zápis ze zasedání ZO - charakter  veřejná listina, která je nadána presumpcí správnosti svého obsahu – skutečnosti jsou považovány za pravdivé, pokud se neprokáže relevantními důkazy opak + vyjádření starosty je taktéž nadáno presumpcí správnosti + vyjádření starosty za obec, nikoli pouze za sebe

Zápis ze zasedání ZO - náležitosti ze zákona (§ 95/1)  počet přítomných členů ZO  schválený pořad  průběh hlasování  výsledek hlasování  přijatá usnesení  podpis starosty nebo místostarosty  podpisy min. 2 ověřovatelů

Zápis ze zasedání ZO – další náležitosti  místo a doba (datum a čas) konání zasedání ZO  jména přítomných členů ZO, jména omluvených a neomluvených členů ZO  jméno osoby, která zasedání ZO řídí, resp. předsedá ustavujícímu zasedání ZO  jména určených ověřovatelů zápisu  jméno zapisovatele (zapisovatelky) zápisu  podstatné skutečnosti  číslování usnesení  datum vyhotovení zápisu a podpisu příslušných osob  zachycení diskuse členů ZO a občanů obce  usnesení o dispozicích majetkem – náležitosti

Zápis ze zasedání ZO  zápis musí být pořízení do 10 dnů po skončení zasedání ZO (tj. podepsán všemi)  musí být uložen na OÚ k nahlédnutí  občané mají právo nahlížet do autentického znění (§ 16/2 písm. e/)  námitky členů ZO – nutno předložit na nejbližším zasedání ZO  zveřejňování na internetových stránkách obcí – ochrana osobních údajů

Usnesení zastupitelstev obcí  návrh přijatý nadpoloviční většinou všech členů ZO (§ 87)  vzniká okamžikem ukončení hlasování  nepřijetím návrhu nevzniká usnesení opačného významu  avšak může vzniknout negativní usnesení, pokud je takto navrženo  usnesení ve tvaru „bere na vědomí“  „revokace“ – změna či zrušení usnesení (číslování)  usnesení – ukládání úkolů  rekapitulující usnesení na závěru zasedání ZO  výpis usnesení  usnesení musí být součástí zápisu  pracovní porady členů ZO – nelze přijímat usnesení

Vnitřní kontrola  během probíhajícího kal. roku, ale možno kdykoli za jakékoli období  zejména z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole Finanční výbor  provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce  plní další úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce Kontrolní výbor  kontroluje plnění usnesení zastupitelstva obce a rady obce, je-li zřízena  kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti  plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce

Kontroly prováděné FV nebo KV  O provedené kontrole výbor pořídí zápis – obsahem musí být: a) co bylo kontrolováno b) jaké nedostatky byly zjištěny c) návrhy opatření směřující k odstranění nedostatků  Zápis podepisuje člen výboru, který provedl kontrolu, a zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala.  Poté se zápis předloží k vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.  Následně výbor předloží zápis zastupitelstvu obce spolu s vyjádřením kontrolované osoby.  Poté, co OÚ (starosta) obdrží zápis od kteréhokoli výboru, musí jej zařadit na program nejbližšího zasedání ZO  Je pak už věcí ZO, jak se zápisem (získanými informacemi) naloží.

Přezkoumání hospodaření  § 42/1: Obec požádá o přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok příslušný krajský úřad, anebo zadá přezkoumání auditorovi nebo auditorské společnosti.  § 42/2: Nepožádá-li obec o přezkoumání svého hospodaření příslušný krajský úřad, ani nezadá přezkoumání auditorovi, přezkoumá hospodaření obce příslušný krajský úřad.  § 103/4 a): Starosta odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok.  jinak zejména z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO

Závěrečný účet vs. zpráva o výsledcích přezkoumání hospodaření obce § 43: Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků. § 13/1 b) z. č. 420/2004 Sb.: … po projednání této zprávy spolu se závěrečným účtem … → 2 dokumenty, které mají být společně projednány

30 Závěrečný účet vs. zpráva o výsledcích přezkoumání hospodaření obce § 17/5 z. č. 250/2000 Sb.: zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech ÚSC a svazku obcí. → 2 dokumenty – zpráva o výsledcích je nedílnou součástí závěrečného účtu  § 17/6 z. č. 250/2000 SB.: návrh závěrečného účtu musí být nejméně po dobu 15 dnů přede dnem jeho projednání v ZO zveřejněn na ÚD a způsobem umožňujícím dálkový přístup → § 22a/2 a 5: nesplnění publikační povinnosti je správní delikt – pokuta až do 1 mil. Kč.

Kontrola výkonu samostatné působnosti  § 129 an.  vykonává jí výhradně Ministerstvo vnitra jako subsidiární nástroj kontroly  kontrola zákonnosti, pokud není zákonem stanoven speciální kontrolní režim (jako přezkoumání hospodaření, finanční kontrola,…)  účelem kontroly je zjistit soulad výkonu SP se zákony a jinými pr. předpisy

Možné legislativní změny  V zápisech za zasedání ZO a schůzí RO se bude uvádět, jak který člen hlasoval  Zápisy ze zasedání ZO a usnesení RO povinně na internetu  Dispozice nemovitým majetkem přednostně formou veřejné dražby nebo veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku (jiný důvod bude muset být udůvodněn v usnesení)  V záměrech povinnost zveřejnit hlediska pro výběr nabídky a způsob jejího výběru; záměry po dobu min. 30 dnů  Možnost 1/3 zastupitelů žalovat náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení, jestliže tak neučinila obec sama  Možnost žalovat neplatnost smluv ze strany NSZ (na podněty)

Chystané legislativní změny  Zkrácení lhůty pro obdržení informací, o které žádá zastupitel a celkové upřesnění poskytování informací zastupitelům (§ 82)  Nově povinnost, nikoli možnost žádat náhradu škody podle z. č. 82/1998 Sb.  Zveřejňování smluv na internetu (nemovitosti, plnění nad 50 tis. Kč) – zveřejnění bude podmínkou platnosti  Úprava majetkoprávních kompetencí (nájmy a výpůjčky nad 4 roky budou vyhrazeny ZO)  Zrušení vyhrazenosti pravomocí RO

Prameny  Výkladová stanoviska odboru veřejné správy, dozoru a kontroly MV  - rubrika 4. Stanoviska odboru  č. 5/ Povinnosti obce související s projednáním závěrečného účtu spolu se zprávou o výsledcích hospodaření obce v zastupitelstvu obce  č. 4/ Rozpočtová opatření obce  č. 36/ Oprávnění finančního výboru zastupitelstva obce (kraje) seznamovat se s osobními údaji zaměstnanců obce (kraje)  a mnoho dalších