ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_11_Nezaměstnanost TEMA:Finanční gramotnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
FINANČNÍ GRAMOTNOST ÚŘAD PRÁCE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Pravda NÁZEV: VY_32_INOVACE_02C_05_ Obyvatelstvo ČR TEMA:Česká republika ČÍSLO.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Podpora v nezaměstnanosti
NEZAMĚSTNANOST Úřad práce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování – pracovní list
Správa sociálního zabezpečení
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název vzdělávacího materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Účetnictví – význam informací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Ekonomika– národní hospodářství
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_11_Nezaměstnanost TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy nezaměstnanost, dobrovolná a nedobrovolná, míra nezaměstnanosti, druhy nezaměstnanosti, poptávka a nabídka po práci Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera i ústně plní úkoly zadané na snímcích 4; 11; 12; 15 a 16. Snímky 15 a 16 obsahují správná řešení Cílem je porozumění nezaměstnanosti jako ekonomicko- společenskému jevu tržní ekonomiky a získání kompetence k vypočítání míry nezaměstnanosti Časová dotace – cca 60 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Nezaměstnanost dobrovolná a nedobrovolná Nezaměstnanost dobrovolná a nedobrovolná Ekonomicky aktivní obyvatelstvo Ekonomicky aktivní obyvatelstvo Poptávka a nabídka práce Poptávka a nabídka práce Frikční n. Frikční n. Strukturální n. Strukturální n. Cyklická n. Cyklická n. Sezónní n. Sezónní n.

Otázky k zamyšlení 1.Proč vzniká nezaměstnanost? 2.Kdy bývá vyšší nezaměstnanost, kdy nižší? 3.Jak rozumíš tomu, že v socialistickém Československu nebyli lidé nezaměstnaní? (lidé měli dokonce zákonem danou povinnost pracovat)

DEFINICE NEZAMĚSTNANOSTI Je stav na trhu práce, kdy určité množství lidí hledá práci, ale nenachází ji Je stav na trhu práce, kdy určité množství lidí hledá práci, ale nenachází ji Nezaměstnanost roste v období ekonomické recese a naopak klesá, je-li ekonomika v období expanze, tedy kdy roste poptávka po zboží, podnikatelé nabízejí nová pracovní místa Nezaměstnanost roste v období ekonomické recese a naopak klesá, je-li ekonomika v období expanze, tedy kdy roste poptávka po zboží, podnikatelé nabízejí nová pracovní místa Někdy se můžeme setkat s pojmem umělá zaměstnanost, kdy stát vytváří pracovní místa i tam, kde nejsou potřebná. Je to neekonomické (viz. socialistické Československo) Někdy se můžeme setkat s pojmem umělá zaměstnanost, kdy stát vytváří pracovní místa i tam, kde nejsou potřebná. Je to neekonomické (viz. socialistické Československo)

TRH PRÁCE Trh práce vnitřně strukturován (segmentován) = existuje určité procento volných pracovních míst a větší procento těch, kteří usilují o práci Otázka: Proč ti, kteří usilují o práci nevyužijí volná pracovní místa na trhu práce? Odpověď: Je to dáno požadavky na kvalifikaci ze strany zaměstnavatelů a požadavky platové a jiné ze strany uchazečů

SITUACE NA TRHU PRÁCE - GRAF Obrázek č.1

SITUACE NA TRHU PRÁCE - POPIS D < S - na trhu práce je málo volných míst, poptávka firem po pracovnících je nízká či nulová, výsledkem je nezaměstnanost. D < S - na trhu práce je málo volných míst, poptávka firem po pracovnících je nízká či nulová, výsledkem je nezaměstnanost. D > S - poptávka firem je větší než nabídka pracujících např. z důvodu velmi nízkých mezd. Na trhu práce je nedostatek pracujících, řešením může být liberální imigrační politika – příchod pracovníků ze zahraničí. D > S - poptávka firem je větší než nabídka pracujících např. z důvodu velmi nízkých mezd. Na trhu práce je nedostatek pracujících, řešením může být liberální imigrační politika – příchod pracovníků ze zahraničí. D = S - všichni, kdo chtějí za danou mzdu pracovat, získají práci, firmy nakoupí přesně tolik práce, kolik při dané mzdě poptávají. Výsledkem je plná zaměstnanost. D = S - všichni, kdo chtějí za danou mzdu pracovat, získají práci, firmy nakoupí přesně tolik práce, kolik při dané mzdě poptávají. Výsledkem je plná zaměstnanost.

Rozlišujeme pojmy Dobrovolná nezaměstnanost Dobrovolná nezaměstnanost Lidé práci nehledají, jsou finančně zabezpečeni nebo jim nevyhovují podmínky, za kterých by pracovali. Stát tuto nezaměstnanost ani neregistruje, ani neřeší. Nedobrovolná nezaměstnanost Nedobrovolná nezaměstnanost Lidé aktivně hledají práci, na trhu práce ji nenacházejí. Jsou evidováni na úřadech práce. Ekonomicky aktivní obyvatelstvo Ekonomicky aktivní obyvatelstvo Všichni pracující + lidé aktivně hledající práci. Nepatří sem např. studenti, důchodci, ženy na mateřské či rodičovské dovolené.

Výpočet míry nezaměstnanosti

Ukazatele míry nezaměstnanosti trovane_nezamestnanosti Přečtěte si článek na internetu a odpovězte na následující otázky: 1.Jaké dva ukazatele jsou využívány k zjišťování míry nezaměstnanosti a kterými institucemi? 2.Který z těchto ukazatelů mění metodiku výpočtu a jak? Jak se bude nový ukazatel jmenovat? 3.Prohlédněte si tabulku míry nezaměstnanosti a řekněte, podle kterého ukazatele se jeví daná míra nezaměstnanosti nižší.

Vývoj míry nezaměstnanosti v ČR amestnanost_ Prostudujte graf vývoje míry nezaměstnanosti a vypište roky, kdy byla nejvyšší míra nezaměstnanosti. Přemýšlejte, proč zrovna v tomto období. amestnanost V tomto grafu je přehled míry nezaměstnanosti jednotlivých krajů. Vypište, který z krajů dlouhodobě trpí největší mírou nezaměstnanosti, který nejmenší a předkládejte argumenty proč.

Druhy nezaměstnanosti Frikční nezaměstnanost Přirozený krátkodobý jev, kdy lidé mění svou práci z důvodu např. nespokojenosti, stěhování. Strukturální nezaměstnanost Některá odvětví se dostávají do útlumu a lidé, kteří jsou zde zaměstnáni, přicházejí o práci. Řešením může být rekvalifikace, kdy si lidé nacházejí práci v jiném oboru. Některá odvětví se dostávají do útlumu a lidé, kteří jsou zde zaměstnáni, přicházejí o práci. Řešením může být rekvalifikace, kdy si lidé nacházejí práci v jiném oboru.

Druhy nezaměstnanosti Cyklická nezaměstnanost Typická v období hospodářské krize. Pokud je krize hluboká a vleklá, může ztratit práci velké procento lidí. Pak jde o závažný celospolečenský problém (viz. krize ve 30. letech). Sezónní nezaměstnanost Je dočasná, týká se pracujících v oborech, které fungují sezónně např. provozovatelé vleků, sběrači ovoce ….

Otázky k opakování 1.Čím je zvláštní trh práce? O: Je strukturován, to znamená, že jsou zde sice volná místa, ale lidé, kteří hledají práci je nemohou obsadit z důvodu nedostatečné kvalifikace. 2.Co jsou ekonomicky aktivní obyvatelé? O: Všichni starší patnácti let, kteří pracují + všichni, kteří si práci aktivně hledají (nedobrovolně nezaměstnaní).

Otázky k opakování Které ukazatele míry nezaměstnanost znáš? 3. Které ukazatele míry nezaměstnanost znáš? O: Podle metodiky výpočtu ČSÚ se míra nezaměstnanosti počítá v rámci Výběrových šetření pracovních sil (VŠPS, vycházející z doporučení Eurostatu, Mezinárodní organizace práce ILO) jako tzv. obecná míra nezaměstnanosti. O: Podle metodiky výpočtu ČSÚ se míra nezaměstnanosti počítá v rámci Výběrových šetření pracovních sil (VŠPS, vycházející z doporučení Eurostatu, Mezinárodní organizace práce ILO) jako tzv. obecná míra nezaměstnanosti. MPSV zveřejňuje míru registrované nezaměstnanosti na základě počtu uchazečů o zaměstnání registrovaných na pracovištích Úřadu práce ČR (ÚP ČR). 4.Nezaměstnanost, která vzniká z důvodu změny struktury národního hospodářství se nazývá? O: Strukturální. O: Strukturální.

ZDROJE ŠVARCOVÁ, Jana a kol. Ekonomie-stručný přehled. Zlín: CEED, 2013, ISBN , str. 43 – 47. HOLÝ, Dalibor; PLÍVOVÁ, Viktorie. Změna výpočtu ukazatele registrované nezaměstnanosti [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: zamestnanosti ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Míra registrované nezaměstnanosti v ČR [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: st Citace: Obrázek č. 1 - ŠVARCOVÁ, Jana a kol. Ekonomie-stručný přehled. Zlín: CEED, 2013, ISBN , str. 44.