Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Rožnov pod Radhoštěm
V současné době již jen zlomek SOŠ setrvává u názvu a struktury oborů tradičního typu SPŠ. Tradiční SPŠ s jedním oborem středního vzdělání s maturitou (nebo více obory podobného zaměření) rozšiřují spektrum své nabídky o další obory (i středního vzdělání s výučním listem). Bývalá SOU dnes kromě nástavbových oborů vyučují i obory středního vzdělání s maturitou, které dřív byly doménou SPŠ. Tento trend je podporován „optimalizací“ sítě středních škol v jednotlivých krajích. Vznikají velké komplexy se širokou nabídkou oborů vzdělání.
Soulady RVP a ŠVP Za období posledních tří školních let bylo provedeno hodnocení souladu ŠVP OV s RVP OV u ŠVP OV, z celkového počtu bylo v souladu 49, 3 % ŠVP OV.
Soulady RVP a ŠVP Oblast Charakteristika ŠVP (nesoulad 36,3 %) chyběly realizace klíčových kompetencí průřezová témata - jejich začlenění včetně tematických okruhů není vždy řádně provázáno s osnovami jednotlivých vyučovacích předmětů, občas není zřejmé, jakou formou jsou průřezová témata realizována často úplně chyběla problematika žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním nebyla uvedena organizace, forma a obsah přijímacího řízení a charakteristika obsahu a formy ZZ nebo profilové části MZ
Oblast Učební osnovy (nesoulad 27,0 %) neshoda počtu hodin s učebním plánem nedodržení stanoveného obsahu vzdělávání Oblast Učební plán (nesoulad 24.7 %) nedodržení stanovených minimálních hodinových dotací častá neshoda počtu hodin vyučovacích předmětů s počty hodin předmětů v učebním plánu, přehledu rozpracování obsahu vzdělávání z RVP do ŠVP a v učebních osnovách
Podmínky vzdělávání Silnou stránkou SOŠ je efektivní využívání partnerských vztahů pro zkvalitňování vzdělávání. Ve školním roce 2013/2014 byla úroveň partnerství ve 14 % inspektovaných SOŠ hodnocena jako příkladná, nikde nebyla zjištěna rizika. Naopak vážná rizika byla zjištěna v 8,7 % SOŠ v organizaci vzdělávání, s čímž úzce souvisely i nedostatky v řízení těchto škol. Průběh vzdělávání Přes zvyšující se využívání prostředků ICT a dalších moderních technických systémů, zůstává výběr forem a metod stále konzervativní. Stále převažuje zejména frontální (hromadná) výuka s metodou výkladu a vysvětlování, kde těžiště práce v hodině je většinou na pedagogovi a žáci zůstávají spíše pasivními účastníky vzdělávacího procesu.
Výsledky vzdělávání Na požadované úrovní hodnotí výsledky vzdělávání 91,5% SOŠ. Rizika v této oblasti se vyskytovala pouze u 4,1% škol.
Institucionální hodnocení: Rovný přístup ke vzdělávání Materiální a ekonomické předpoklady činnosti školy Personální podmínky škol, vedení školy, podpora pedagogickým pracovníkům, kvalita práce pedagogických pracovníků Školní systémy prevence rizikových jevů Podpora žáků se SVP Podpora vzdělávání nadaných žáků
Specifické zaměření Inspekce u začínajících ředitelů do 2 let praxe Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v 1. ročníku středních škol (opatření pro adaptaci žáků při přechodu na vyšší stupeň) Inspekce vzdělávání ve vybraných oborech odborného vzdělávání (konkrétní obory budou stanoveny v nejbližší době) Inspekce vzdělávání v oborech gymnázia Inspekce vzdělávání na pracovištích praktického vyučování u firem
Matematika: 79,2 % ( žáků) základní úroveň 20,8 % ( žáků) vyšší úroveň Český jazyk: 37,2 % ( žáků) základní úroveň 62,8 % ( žáků) vyšší úroveň Angličtina: 58,0 % ( žáků) základní úroveň 42,0 % ( žáků) vyšší úroveň Němčina: 76,0 % (2.550 žáků) základní úroveň 24,0 % (804 žáků) vyšší úroveň Francouzština: 75,0 % (344 žáků) základní úroveň 25,0 % (115 žáků) vyšší úroveň
český jazyk anglický jazyk matematika
Vize ČŠI jako kompetentní a důvěryhodná instituce, která prostřednictvím sběru a vyhodnocování dat poskytuje spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice, poskytuje kvalitní zpětnou vazbu školám, zřizovatelům, rodičům i veřejnosti, a tím se zároveň podílí na zvyšování kvality vzdělávání ve školách a školských zařízeních. ČŠI je hodnotově orientovaným správním úřadem, který poskytuje věrohodné a spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice. Za významné hodnoty, jež určují její každodenní činnost směrem ke školám i veřejnosti, považuje transparentnost, nestrannost, objektivitu a vzájemný respekt.
Zaměření na zvyšování kvality a relevance inspekční činnosti metodická podpora škol v podobě vzdělávacího auditu s analýzou silných a slabých stránek konkrétní školy, vyhledávání a identifikace úspěšných škol a příkladů dobré praxe a jejich aktivní využívání, zefektivňování výkonu inspekční činnosti (organizace, taktika, nástroje inspekční činnosti, využitelnost výstupů) včetně nastavení a realizace pevného šestiletého inspekčního cyklu, propojení externího a vlastního hodnocení školy (sdílení nástrojů), příprava nástrojů, které umožní zohlednit socioekonomické zázemí jednotlivých žáků i celých škol při hodnocení kvality i výsledků vzdělávání, využívání dat získaných z mezinárodních šetření a jejich propojování s vlastní inspekční činností.
Česká školní inspekce Fráni Šrámka Praha 5 Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor tel