PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_06_Matematika pro 7.ročník_Opakování na čtvrtletní práci - 2.čtvrtletí Téma: Opakování na čtvrtletní.
Advertisements

URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
Funkce tangens Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
NEPŘÍMÁ ÚMĚRNOST MATEMATIKA 7. ROČNÍK ZŠ výklad Základní škola Ostrava – Hrabová Paskovská 46 Software: Microsoft Office PowerPoint 2003.
Jehlan Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_22_M9_jehlan.
Závěrečné opakování – 6. ročník 4,6 63,056 13, ,86 VY_42_INOVACE_19_01.
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Danuše Chrastecká Matematika 2. ročník Mocninná funkce ChrM613 říjen 2013 Číslo klíčové aktivity:III/2.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Věty o shodnosti trojúhelníků
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Závěrečné opakování 7. ročník VY_42_INOVACE_35_01.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
GONIOMETRICKÁ FUNKCE SINUS
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Konstrukce trojúhelníku podle věty sus
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
MATEMATIKA Poměr, úměra.
LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Pythagorova věta – příklady
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Obvod a obsah rovnoběžníku
Podobnost trojúhelníků
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Věty o podobnosti trojúhelníků
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Čtyřúhelníky názvosloví rozdělení úhly úhlopříčky osová souměrnost
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
PODOBNOST.
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Přímky, úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice
Podobnost trojúhelníků
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

PODOBNOST MATEMATIKA 9. ROČNÍK ZŠ výklad a cvičení

Který z obdélníků vpravo je podobný obdélníku vlevo? AB CD KL MN A'A' C'C' B'B' D'D' 5 cm 10 cm 3 cm 6 cm 4 cm 6 cm

Co jsou tedy podobné útvary ? Jsou to takové útvary, jejichž poměr délek odpovídajících si stran je stejný A B CD A'A' C'C' B'B' D'D' 5 cm 10 cm 3 cm 6 cm A'B' : AB = 6 : 3 = 2 : 1 B'C' : BC = 10 : 5 = 2 : 1

Tento poměr lze vyjádřit číslem, které nazveme POMĚR PODOBNOSTI

Jakou hodnotu může mít poměr podobnosti k ? k > 1 Nový útvar je větší než původní k = 1 Nový útvar je shodný s původním Nový útvar je menší než původní k < 1

Rozhodni, které útvary jsou podobné , ,5 6 3

U pravoúhlého trojúhelníku v předchozí úloze jsou strany zvětšeny 1,5 krát. Zvětšily se také vnitřní úhly ve stejném poměru? N E !!! V PODOBNÝCH ÚTVARECH JSOU ODPOVÍDAJÍCÍ SI ÚHLY SHODNÉ

Je dán obdélník ABCD s délkami stran a = 4 cm a b = 3cm. K němu jsem vytvořil podobný ob- délník A´B´C´D´s trojnásobnými délkami stran a´ = 12 cm a b´ = 9 cm. Mohl bych říct, že obsah obdélníku A´B´C´D´ bude také třikrát větší? Příklad: Obsah obdélníku ABCD: 3. 4 = 12 cm 2 Obsah obdélníku A´B´C´D´: = 108 cm 2 Není to pravda, obsah obdélníku A´B´C´D´ bude 9 x větší.

METODIKA Téma: PODOBNOST Autor: Vladimír Chodura, ZŠ Ostrava – Hrabová, Paskovská 46 Předmět: Matematika Třída: 9. ročník Obsah: Výukový program je vytvořen pro žáky 9. ročníku ZŠ. Jedná se o výklad učiva z tématického celku Podobnost. 9. snímek: žáci sami počítají Použité materiály: Matematika pro 9. ročník základní školy, Odvárko - Kadleček, Prometheus. Přehled matematiky pro ZŠ a víceletá gymnázia, Odvárko - Kadleček, Prometheus. Poznámky pro učitele: Celý tematický celek je určen pro výklad a procvičení učiva při probírání daného celku.