Co je péče? Jiří Šimek ZSF JU České Budějovice. Otázka péče teoreticky filosofie + sociologie + psychologie rozvíjí pojem péče teprve pár desetiletí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Pěstounská péče na přechodnou dobu - výchovné a emocionální problémy Praha, 20. června 2016 doc. PhDr. Albín Škoviera.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Smrt a umírání ve zdravotní péči
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
City DUM_15.
Úvod do filozofie.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Trestní zodpovědnost.
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika školního sportu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
OSOBNOST.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Život bez střeva , Praha.
Věda a etika.
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Podpora samostatného bydlení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Co je péče? Jiří Šimek ZSF JU České Budějovice

Otázka péče teoreticky filosofie + sociologie + psychologie rozvíjí pojem péče teprve pár desetiletí

Dominance lékařů? Cure - care  Fyziologie + patologie  Problém rozhodování  Vážná témata: hodnota lidského života právo na sebeurčení genom

Dominance lékařů? Věda (i filosofie) zužuje, redukuje svět na jednoduché části Každou část podrobně popíše Věří, že když vše dáme dohromady, porozumíme celku Filosofie holismu upozorňuje, že celek je vždy víc než části

Problém celku Celek se hůře popisuje – mnohoznačnost Co je ctnost? (stav celého člověka) Péče se též týká celého člověka Základem je vztah (E. Levinas) Vyžaduje si jiný slovník

Lawrence Kohlberg – 6 stádií morálního vývoje Prekonvenční úroveň  orientace na trest  orientace na odměnu Konvenční úroveň  orientace na shodu mezi lidmi  orientace na zákon a řád Postkonvenční úroveň  orientace na společenskou smlouvu  stadium univerzální etiky

Carol Gilligan Proč ženy zůstávají ve druhém stádiu? Vývoj v oblasti vztahů, péče  péče o sebe  péče o druhé  rovnováha mezi péči o sebe a o druhé

Carol Gilligan The morality of nonviolence – morálka nenásilí Základem je odmítnutí  působení bolesti  ubližování (hurt)  zneužívání Nejen druhým lidem, ale i sobě

Martin Heidegger Člověk je bytí, kterému jde o jeho bytí samo Proto se „stará“, „pečuje“ Bytí je v základě spolubytí Starost, péče o druhého je základní

Martin Heidegger Člověk může převzít péči o druhého Dvě extrémní možnosti ‚starost‘ druhému odnímat a stavět se v obstarávání na jeho místo, zaskakovat za něho za druhého nezaskakovat, dopomáhat mu, aby se stal ve své starosti sám sobě průhledným a pro ni volným

To be is to care L. Vanlaere, Ch. Gastmans Biologické mechanizmy i morální apely Postoj i aktivita Dává smysl lidskému životu

Berenice Fisher a Joan Tronto Péče je aktivita živočišného druhu, která zahrnuje vše, co činíme, abychom uchovali, udržovali a vylepšovali náš „svět“ tak, abychom v něm mohli žít tak dobře, jak je to možné. Tento svět zahrnuje naše těla, nás jako osoby a naše prostředí, a to vše se snažíme vzájemně propojit do komplexní, život udržující sítě.

Berenice Fisher a Joan Tronto „Caring about“ – starost o někoho či něco, rozpoznávání potřeby péče „Caring for“ – péče o někoho, něco, již obsahuje zodpovědnost „Care giving“ – poskytování péče, tedy vykonání skutečné práce pečujícího. „Care receiving“ – přijetí péče, reakce na poskytovanou péči

Joan Tronto – morální rozměry První fáze – pozornost a rozpoznávání potřeb Druhá fáze – zodpovědnost Třetí fáze – způsobilost k poskytování péče Přijmout péči není mravní povinností, ale je nutné si klást otázku, jak kvalitně proces péče probíhá / proběhl

Deborah Fingfeld-Connett Rešerše 534 textů kvalitativní metodologie Podrobněji 49 kvalitativních výzkumů a 6 konceptuálních analýz

Deborah Fingfeld-Connett Péče je interpersonální proces charakterizovaný oborným ošetřováním interpersonální citlivostí důvěrnými vztahy

Péče jako proces Příjemce – předchází  potřeba péče  otevřenost péči Poskytovatelé - podmínkou je  profesionální zralost  morální základ

Péče jako proces Profesionální zralost  odborná způsobilost  schopnost se vyrovnávat s nároky profese Morální základ  úsilí jednat v zájmu dobra ošetřovaného, svědomitým a zodpovědným způsobem

Péče jako proces Nezbytným předpokladem péče je i pracovní prostředí  Vedoucí pracovníci by měli oceňovat péči jako něco navíc  Dost materiálních zdrojů a času

Výsledky péče Pacienti zažívají  zlepšenou tělesnou i duševní pohodu Sestry hovoří o lepší duševní pohodě ve smyslu  spokojenosti  duševní obrody  osobnostního růstu

Ctnost péče Není důležité jen to, co sestra udělá, ale také jaká je

Stan van Hooft Ctnost je etická orientace self (já) směrem ke světu. Neprojevuje se pouze v chování ctnostných osob, ale je také stránkou jejich vnitřních životů. Zahrnuje naše emoce a motivace, stejně jako naše rozvažování a ostatní formy myšlení. Je to projev nebo orientace celku našeho vnitřního života, ať již emočního nebo racionálního a našich intencionálních aktů.

Stan van Hooft Rozumím ctnosti jako etické formě dynamické orientace směrem ke světu a k lidem, orientace, která vede k činům, které společnost popíše jako dobré nebo správné.

Děkuji za pozornost