Josef Kajetán Tyl Strakonický dudák. Josef Kajetán Tyl Strakonický dudák.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
Advertisements

Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Máme rádi Pardubice Po stopách koňských kopyt ZŠ Staňkova 128, Pardubice Veronika Fránová, 8.A.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.7 Pověst Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
Voda dává život Tereza Štěpařová ZŠ Chrastava. Voda – živí nás, šatí nás, dává život i zabíjí. Je to základní položka pro život, i přesto jí je přebytek.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
„ Ondra pomáhá ptáčkům“
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_07_12_vyjmenovaná slova
Název prezentace (DUMu)
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Bůh je moje jistota..
Židům 3:12-14 Hleďte, bratři, aby snad v někom z vás nebylo zlé a nevěrné srdce, takže by odpadl od živého Boha, a proto se navzájem napomínejte každý.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Ukázky lidových pohádek, práce s texty pohádek.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Technika obsluhy – Příprava mléka šlehaným parou
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření březen 2013
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace O PERNÍKOVÉ CHALOUPCE Název : VY_32_inovace_13 - ČJ – O perníkové.
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_15_VĚTA, SLOVO, SLABIKA, HLÁSKA, PÍSMENO
Poměr v základním tvaru.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Česká hymna a její tvůrci
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Levým tlačitkem můžeš přecházet mezi snímky
On.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
9. Rozlišování v modlitbě
Biblické verše....
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_52_INOVACE_16_01_první pomoc krvácení
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Poměr v základním tvaru.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Naučil jsem se....
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
Když jsem já sloužil… Jazyk a řeč.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Slovní úlohy o společné práci − 3
Věta se skládá ze slov Název školy
Každý den jsme trochu starší…
ZVUKY A TÓNY.
Transkript prezentace:

Josef Kajetán Tyl Strakonický dudák

Připomeňme si společně divadelní hru: 1) Kdy a kde se děj odehrává? 2) Kde najdeme pohádkové motivy? 3) Tyl chce vychovávat. Čím konkrétně v příběhu? 4) Které skutečnosti jsou v díle idealizovány? 5) Dají se nalézt ve hře základní prvky romantismu? 6) Co se v příběhu podobá dnešnímu světu? 7) Charakterizuj Švandu, Vocilku a Dorotku 3 1 7 6 2 5 4

Poznamenejte si z ukázky všechny prvky romantické literatury http://www.youtube.com/watch?v=aENVBzPwmWw&feature=player_detailpage

Vysvětlete objevující se pojmy ze hry: mošna Hejřilec kuropění poberta pecivál ortel apatyka souchotiny vůkol chasník capart šumař lenoška garderoba šenkovna taškář spanilý kumštýř posvícení traktace loukoť vejslužka skřipky litera bilety kapoun čtverák recenzent komonstvo zevlovat rek pimprlata nátura

Vysvětlete, co znamená, a přiřaďte, o který literární prostředek se jedná: budu na tebe myslit, až budu na prkně ležet do srdce vešla útěcha jako rosa nebeská dejte mi mou starou židli, jestli jste ji nedali zatím židovi METAFORA, METONYMIE, SYNEKDOCHA, PERZONIFIKACE, IRONIE, HYPERBOLA, EUFEMISMUS

Vysvětlete slovní spojení ze hry: nynější svět žádá rohaté věci láska mu tlačí osrdí láska je hladový strávník žaludek mu dělá bandurskou natahovat moldánky mít apetit děj se vůle Páně zavdej si rouhat se dát někomu čepeček moje kapsa dostávala souchotiny je hrom do police je od kosti dobrá duše držet se zuby nehty mít rohaté nápady měl zabedněnou palici Ilustrační obrázek

ROZBOR TEXTU a) Jak se projevuje, že se jedná o staršího člověka? Však ono by neškodilo, kdyby nám bylo z těch časů ještě více zbylo než dudy. Ale ten český svět se celý převrátil a tancuje po hlavě – i tuhle náš lid začíná už jaksi po jiné muzice uši nastrkovat, ale dokud jsem já zde rychtářem, musí držet na dudy. A co se týče města, myslím, že by si tam mohli také jednou uši dudami namastit. b) Vysvětlete hlavní myšlenku každé sloky (po verších): Peníze jsou páni světa, Chce-li košťál mladou kůstku, dukát, to je pravý rek, kancelářský správcův hlas, a co někdy stovka umí, chce-li forman čerstvě jezdit, to by člověk sotva řek. musí míti kolomaz. Třebas ty byl motovidlo, Žoldy! Volá muž i žínka, že bys oslí uši nes, s prázdnou rukou žádný ples, přece najdeš slávy sídlo - i ta boží křepelinka jen že to jde do peněz. tluče pořád: Pět peněz!

c) Převeďte do současného jazyka: „Tamto pohleď, jak i lůnem noci bledé strážných duchů zástup kroky jeho vede!“ d) Co všechno můžeme usoudit o Vocilkovi z úryvku? „Chodím za vámi a poslouchám vaši nebeskou muziku. Roztrhal jsem tím říkaje své poslední boty – všecko z pouhé lásky k umění.“

Charakterizujte postavy, o kterých si zpívají ve hře obyčejní lidé: Mnohý mistr pošle dílo U klavíru slečna sedí na výstavu, až je milo, do francouzské knihy hledí, dostane i medálii, na vídeňské jezdí bály, jako v ňáké batálii, ve Švejcařích zleze skály, potom chodí jako páv. domovem je tu i tam! Doma zatím pilně píchá Po česku se ale bavit, tovaryš a hořce vzdychá, jehlu vzít a něco spravit, on to dílo vyhotovil, oběd chystat, prádlo pařit, mistra svého přiozdobil, dobře píct a chutně vařit, sám je sotva živ a zdráv! ach, to neví, kudy kam. Proto dím: Povrchu se mnoho leskne, vnitřku je to ale dým.

Charakterizujte postavy, o kterých si zpívají ve hře obyčejní lidé: Fintěný panáček hlásí, Mnohý vzdychá: Milí bratři, co přemoh' panenské krásy, milujme se, jak se patří, hejří, hraje, v noci bouří, nouzi rádi pomáhejme, za den dvacet cigar kouří, smutku slze utírejme, knihy nechá v pokoji, lásku k bližním káže Bůh! Když pak přijdou exameny, Tajně zatím dře a šidí, chodí celý pomámený, tloustne potem chudých lidí, marné ptaní professorů, stovku ze sta požaduje, jak by mluvil do sochoru, špejchary si naplňuje - švihák husu uloví! Hladový ten vydřiduch! Proto dím: Povrchu se mnoho leskne, vnitřku je to ale dým.

Švanda přichází zamyšlen. Na základě ukázky uveďte znaky divadelní hry: PROMĚNA Na samém kraji lesa. Uprostřed veliký strom košatý, u něho drnové sedátko, za ním rozmanité křoviny. Výstup šestý Švanda přichází zamyšlen. Švanda. Jako by se o mne dva duchové tahali, jeden šeptá, abych šel – druhý, abych nechodil, jeden slibuje zlaté hory – druhý prázdnou mošnu. (Sedne si pod strom.) Co mám dělat? Zase do hospody? - Já bych raději celý měch roztrhal ...anebo do světa?.................(Z dáli je slyšeti dvanáct hodin bít.) Už poledne! - A ve mně je hotová půlnoc – před očima se mi to míhá – hlava jde kolem. (Ve vsi zvoní se malým zvonkem poledne, vtom se rozevrou nejnižší ratolesti prostředního stromu a tam se ukáže dopola Rosava.) Výstup sedmý Rosava v šedivém rouchu a sklání se k Švandovi. Později lesní panny. Švanda. Ach, teď je mi volno – teď je tu líbezno! (Usne.) Sbor lesních panen (na počátku zní jemně a zdáli, pak hlasitěji se blíží). Je v půli den, síla duchů plane, pospějme ven pospějme ven na den! na bílý den! Libé ticho vane,

Použité zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doedelzakspeler_in_Zuid_Bo.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bock_Dudelsack.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Quercus_petraea_01.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Devil_at_Ilumetsa_crater_path,_Estonia.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Klavier_nah_offen.jpg http://www.youtube.com/watch?v=aENVBzPwmWw Tyl, Josef Kajetán. Dramatické báchorky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954. 299 s.