OCHRANA A SPRÁVA DŘEVIN ROSTOUCÍCH PODÉL KOMUNIKACÍ Ing. Pavel Chotěbor Ing. Tomáš Staněk, CSc. odbor obecné ochrany přírody a krajiny Seminář „Údržba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Budování cyklostezek z pohledu správce vodních toků Mladá Boleslav Ing. Růžena Divecká Povodí Labe, státní podnik.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Činnost služby dopravní policie v roce 2011 v dohledu nad silničním provozem plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 12. ledna 2012.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Seminář s krajskými úřady
Správa sociálního zabezpečení
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Charakteristika daňové evidence
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Občanské soudní řízení I.
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Fiche 5 – Relax v lese Článek 25 Neproduktivní investice v lesích
Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy
Kácení dřevin rostoucích mimo les
Trendy geologických prací ložiskového průzkumu v letech
Transkript prezentace:

OCHRANA A SPRÁVA DŘEVIN ROSTOUCÍCH PODÉL KOMUNIKACÍ Ing. Pavel Chotěbor Ing. Tomáš Staněk, CSc. odbor obecné ochrany přírody a krajiny Seminář „Údržba silniční zeleně“ Jihlava, 20. dubna 2016

Autor: Markéta a Petr Veličkovi

Ochrana dřevin vyplývá ze zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny § 7 dřeviny jsou chráněny před poškozováním a ničením povinnost vlastníků pečovat o dřeviny § 8 ke kácení dřevin je nezbytné povolení OOP, není-li stanoveno jinak povolení lze vydat ze závažných důvodů po vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin povolení ke kácení dřevin na silničních pozemcích může OOP vydat jen po dohodě se silničním správním úřadem povolení není třeba ke kácení dřevin se stanovenou velikostí, popř. jinou charakteristikou, tyto atributy stanovuje vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení povolení není třeba ke kácení dřevin, je-li jejich stavem zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li škoda značného rozsahu, povinnost oznámit kácení OOP do 15 dnů po provedeném kácení § 9 ukládání náhradní výsadby ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin

Vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení Povolení ke kácení dřevin není vyžadováno: pro dřeviny o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí pro zapojené porosty dřevin s celkovou plochou nepřesahující 40 m2 pro ovocné dřeviny rostoucí na pozemcích v zastavěném území evidovaných v katastru nemovitostí jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň to neplatí v případě dřevin tvořících stromořadí, ke kácení stromořadí i ke kácení jednotlivých stromů, které jsou součástí stromořadí, je třeba povolení OOP, a to bez ohledu na obvod kmene stromořadí je souvislá řada nejméně deseti stromů s pravidelnými rozestupy, chybí-li v některém úseku souvislé řady nejméně deseti stromů některý strom, je i tento úsek považován za součást stromořadí

Metodické materiály ke sjednocení výkonu státní správy Metodická instrukce odboru obecné ochrany přírody a krajiny a odboru legislativního k aplikaci § 8 a § 9 ZOPK o Věstník MŽP, ročník XIV, částka 5, červenec-srpen 2014, str /$file/V%C4%9Bstn%C3%ADk_05_cervenec_srpen_opr.pdf Metodické doporučení odboru obecné ochrany přírody a krajiny, k aplikaci některých ustanovení vyhlášky č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění pozdějších předpisů o Věstník MŽP, ročník XV, částka 1, leden 2015, str /$file/V%C4%9Bstn%C3%ADk_01_leden_2015.pdf

Změny právních předpisů týkající se dřevin Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon Kácení dřevin z důvodu výstavby bude v případě koordinovaného řízení řešeno závazným stanoviskem OOP Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích Vypuštěno ustanovení, že silniční vegetace v průjezdních úsecích nejsou příslušenstvím komunikací (od jsou příslušenstvím komunikací všude viz § 13 zákona) Stálý názor MŽP, že péče o dřeviny je povinností vlastníků (§ 7 ZOPK)

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích § 11 Silniční pozemek (1)Silničním pozemkem se rozumí pozemky, na nichž je umístěno těleso dálnice, silnice a místní komunikace a silniční pomocný pozemek. Součásti a příslušenství § 12 součásti: všechny konstrukční vrstvy vozovek, svahy, násypy, dopravní ostrůvky, únikové zóny § 13 Příslušenstvím dálnice, silnice a místní komunikace jsou d) silniční vegetace, zásněžky, zásobníky a skládky údržbových hmot ??? Otázka dřevin rostoucích „na stavbách“

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích § 15 Silniční vegetace (1) Silniční vegetace na silničních pomocných pozemcích a na jiných vhodných pozemcích tvořících součást dálnice, silnice nebo místní komunikace nesmí ohrožovat bezpečnost užití pozemní komunikace nebo neúměrně ztěžovat použití těchto pozemků k účelům údržby těchto komunikací nebo neúměrně ztěžovat obhospodařování sousedních pozemků. (2) Na návrh Policie České republiky nebo po projednání s ní nebo na návrh silničního správního úřadu nebo po projednání s ním je vlastník, popřípadě správce dálnice, silnice a místní komunikace oprávněn v souladu se zvláštními předpisy3) kácet dřeviny na silničních pozemcích.

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích § 29 Pevné překážky (1) Na vozovkách, dopravních ostrůvcích a krajnicích dálnice, silnice a místní komunikace mohou být umístěny pouze dopravní značky a zařízení2) kromě zábradlí, zrcadel a hlásek; ostatní předměty tvoří pevnou překážku. (2) Pevnou překážku lze umístit na pozemní komunikaci pouze na základě povolení silničního správního úřadu vydaného po projednání s vlastníkem dotčené pozemní komunikace a se souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky. Povolení lze vydat pouze za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu a že žadatel o vydání povolení zajistí na svůj náklad všechna potřebná opatření. 5) Tvoří-li pevnou překážku strom, postupuje se podle ustanovení § 15.

Prováděcí vyhláška 104/1997 Sb., k provedení zákona o pozemních komunikacích § 22 Životní prostředí a začlenění do krajiny (1) Při přípravě a provádění staveb a stavebních úprav komunikací se vychází z požadavků ochrany přírody a životního prostředí podle zvláštních předpisů.8) (2) Začlenění trasy komunikace do krajiny a výsadba zeleně se řeší ohleduplně podle místních poměrů i s ohledem na ochranu proti oslňování a proti nepříznivým povětrnostním vlivům (vítr, sněžení apod.).

Jsou zmíněné právní předpisy v rozporu??? nejsou každý případ je třeba posoudit individuálně právní řád je jen jeden, platí pro všechny vždy je třeba zohlednit všechny zájmy Jak to udělat?

Nechybí nám někdo k diskuzi???

VÝZNAČNÉ ALEJE ČESKÉ KRAJINY řešeno v letech v rámci programu Národní a kulturní identita Ministerstva kultury České republiky (NAKI, ID. DF12P01OVV050, MKČR) řešitel: Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v.v.i. Metodika mapování, evidence, dokumentace, péče a ochrany významných alejí a jejich dřevin (Certifikovaná metodika MKČR) Databáze 3624 významných alejí Čech Mapa významné aleje a stromořadí v krajině Čech Výstupy přístupné na odkazu:

Sledované informace Lokalizace, druhová skladba, dominantní jedinci, délka, spon, rozteč řad, obvod kmene nejvzrostlejšího stromu, průměrná výška Stav-vitalita podle % defoliace, krajinotvorný význam Odkaz na historická mapování (Müllerova mapa Čech, 1., příp. 2. vojenské mapování), znázornění ve stávajících mapových podkladech, letecký snímek Typ komunikace – I. třídy 292 km, II. a III. třídy 3515 km

Cíle a využitelnost výstupů projektu C í lem projektu je identifikace, mapov á n í, kompozičn í analýzy, evidence, dokumentace a n á vrh metodiky, opatřen í a postupů, popularizace, vzděl á v á n í a osvěty ve vztahu k problematice význačných alej í v kulturn í krajině a jej í mu současn é mu využ í v á n í, včetně problematiky dopravn í ch komunikac í a provozu v takovýchto lokalit á ch, kde doch á z í ke střetu partikul á rn í ch z á jmů provozu na dopravn í ch komunikac í ch a z á jmů p é če a ochrany kulturn í ho dědictv í (např. dopravn í komunikace veden é historickými alejemi v okol í pam á tkových lokalit a are á lů, komponovan é krajiny atp.) U výjimečných alejových (vč. tradičn í ch ovocných) dřevin je c í lem i jejich přemnožen í a uchov á n í genetick é ho materi á lu (z á chrana genofondu původn í ch alejových dřevin), často významn é ho i z hlediska jeho ú spě š n é adaptace na podm í nky změn klimatu a už í v á n í komunikac í (suchu, zasolen í, aj. stresu odoln é dřeviny) s perspektivou jejich opětovného vysazování

Přehledová mapa vymapovaných alejí

Děkujeme za pozornost