Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Diagnostika SPU.
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Narušená komunikační schopnost
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Mladší školní období.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Alternativní a augmentativní komunikace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Logopedická třída MOTÝLCI
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
ARTETERAPIE.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
centrální porucha zpracování řečového signálu
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Orální řeč u SP.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Tisková konference
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Pedie Co mají společné?.
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Sociální čtení.
Úvod, organizace péče, legislativa, prevence
Základní pojmy speciální pedagogiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Narušená komunikační schopnost
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Logopedie, logopedická prevence

Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence.

Kdo je to logoped?  LOGOPED (školský)  Mgr. Studium logopedie a surdopedie  Kompetence  KLINICKÝ LOGOPED  působí v rámci ministerstva zdravotnictví  magisterské studium a atestace (pod vedením školitele = zkušený KL s aspoň pětiletou praxí, který má atestaci)  LOGOPEDICKÝ ASISTENT  Bc. Studium logopedie a surdopedie  kompetence: pracuje vždy pod vedením logopeda (prevence a korekce nesprávné artikulace,, realizace terapeutického programu u dospělých osob s NKS)

Organizace logopedické péče Ve třech typech zařízení: 1. státních 2. nestátních 3. soukromých Ve třech resortech: MŠMT MZ MPSV  logopedická intervence je poskytována všem věkovým kategoriím (od raného věku až po osoby ve stáří)

Logopedická prevence  Primární – spočívá v předcházení vzniku NKS a je zaměřena na celou populaci  Sekundární – orientuje se na rizikovou skupinu, zvlášť ohroženou negativním jevem předchází poruchám řeči  Terciální prevence – zaměřuje se na osoby, u kterých se NKS již projevila, snaží se předejít dalšímu negativnímu vývoji, dalším negativním důsledkům NKS

Cíl logopedické prevence  vytváření podmínek pro správný a přirozený vývoj řeči  předcházení různým vadám a poruchám  včasné odhalení případných nedostatků  rozvoj komunikačních schopností vůbec a tím i rozvoj osobnosti

Narušená komunikační schopnost = NKS  stav, kdy některá jazyková rovina, nebo i několik rovin současně, komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce  NKS se týká:  verbální stránky jazyka i neverbální stránky jazyka  grafické stránky jazyka i mluvené stránky jazyka  receptivní složky jazyka i expresivní složky jazyka

NKS, které se nejčastěji vyskytují u předškolních dětí  Opožděný vývoj řeči prostý  Vývojová dysfázie – dítě není schopno komunikovat slovně, i když podmínky pro rozvoj řeči jsou adekvátní. Je třeba vyloučit snížený intelekt, různá onemocnění, smyslové poruchy.

 Koktavost – projevuje se přerušovaným tokem mluvy, bývá dost nápadná.  Huhňavost – porucha zvuku řeči (rezonance), příčinou bývá nejčastěji zbytnělá nosní mandle  Patlavost – nejčastěji se vyskytující NKS u dětí obecně, jedná se o poruchy výslovnosti jednotlivých hlásek

Ontogeneze řeči, jazykové roviny

Jazykové roviny  4 jazykové roviny :  Foneticko-fonologická (zvuková)  důležitým diagnostickým momentem je období měsíce - přechod z pudového žvatlání (bez sluchové kontroly) do napodobivého (se sluchovou kontrolou) → vyloučení sluchové vady  V 7. roce (nástup školní docházky)  pravidlo nejmenší námahy, tzn. dítě se nejprve učí hlásky tvořené malou námahou, potom ty artikulačně náročnější, nakonec si dítě ozvojuje hlásky typické pro mateřský jazyk

 Lexikálně-semantická (slovní zásoba)  Rozvoj této roviny trvá celý život  rozeznáváme:  první věk otázek - 1,5 roku - „Co je to? Kdo je to?“  druhý věk otázek – 3,5 roku - „Proč? Kdy?“ (rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby)  3. až 4. rok - zná své jméno a příjmení, chápe rozdíly, první básničky  konec předškolního období - dítě by mělo umět samostatně vyprávět své zážitky (spontánně, ve správné časové posloupnosti

 Morfologicko-syntaktická (gramatická)  odráží úroveň mentálního vývoje  První slova - neohebná, nečasují se, neskloňují se, mají funkci vět (tzv. jednoslovné věty) slovní druhy:  nejdříve podstatná jména, onomatopoa (zvukomalebná citoslovce)  slovesa  2,5 až 3 roky - přídavná jména, osobní zájmena, skloňování  nejpozději: číslovky, předložky a spojky  po 3. roce - jednotné a množné číslo  Po 4. roce - všechny slovní druhy slovosled:  nejprve klade na počátek věty slovo s emocionálním významem  3. až 4. rok - začíná tvořit souvětí učení transferem:  transferem (přenosem) se dítě učí správné tvary v gramatice  do 4 let je to přirozený jev - tzv. fyziologický dysgramatismus, pokud dysgramatismy přetrvávají dále, může to svědčit o narušeném vývoji řeči

 Pragmatická (sociální aplikace)  uplatnění komunikace v sociální interakci  od roku dítě chápe roli komunikačního partnera (reaguje podle komunikační situace)  Mezi 2. a 3. rokem dítě chápe roli komunikačního partnera  po 3. roce - snaha komunikovat, navazovat rozhovory s okolím  4 roky - komunikace adekvátní situaci  řeč získá regulační funkci (řečí lze regulovat chování dítěte a zároveň dítě může řečí měnit dění kolem sebe) Slovní zásoba (lexikálně-semantická rovina):  v 1 roce používá aktivně asi 5-7 slov  v 1,5 roce až 70 slov  ve 2 letech asi 200 slov  ve 3 letech 1000 slov  ve 4 letech ovládá asi1500 slov  v 5 letech 2000 slov  v 6 letech slov

Ontogeneze řeči  Prenatální období  Předřečové stádium = preverbální  0 novorozenecký křik – reflexní reakce na změnu dýchání  týden reakce sacími pohyby na hlas matky, vrozený výrazový mimický pohyb – úsměv  6. týden změna křiku – křik dostává citové zabarvení, tvrdý hlasový začátek, vyjadřování nelibých pocitů  měsíc reakce úsměv na úsměv, objevuje se měkký hlasový začátek, broukání  3. měsíc pudové žvatlání, hra mluvidel  měsíc dítě reaguje broukáním na promluvu matky, začíná hledat zdroj zvuku očima  měsíc období napodobivého žvatlání (jen u slyšících dětí!), vědomá hlasová i sluchová kontrola, dítě napodobuje dospělé, fyziologická echolálie – k napodobení hlásek je třeba mnoho pokusů, dítě využívá modulačních faktorů řeči, napodobením melodie, výšky síly..  10. měsíc stádium rozumění řeči, obsah slov ještě nechápe, ale slyšené zvuky asociuje s vjemem či představou konkrétní situace, která se často opakuje (udělej paci paci, Jak jsi velky?)

Stadium vlastního vývoje řeči:  1. rok - jednoslovní věty s různou intonací  1,5-2 - dítě objevuje mluvení jako činnost, hraje si se slovy,  1,5-2 - dítě objevuje mluvení jako činnost, hraje si se slovy,  2 - 2,5 - začíná tvořit víceslovné věty  2, začíná pozvolna skloňovat a časovat, obvykle už dovede říct své jméno, kolem 3. roku chápe pojmy já a moje,  3 - 3,5 - druhý věk otázek (proč?, Kdy?), tvorba souvětí  3,5 - 4 – řeč bez dysgramatismů, suverénní tvorba antonym, reprodukce krátké básničky, upřesňování obsahu slov, schopnost nejen navázat konverzaci, ale také snaha udržovat ji  4.-5 rok v řeči se obvykle vyskytují všechny slovní druhy

 rok projev se čím dál víc přibližuje řeči dospělých, dokáže přijatelně vysvětlit k čemu se používají různé předměty, vypráví souvisle a spontánně o různých událostech, výslovnost by měla být správná – může jí však ještě o tzv. prodlouženou fyziologickou dyslalii  po 6. roce v dalším vývoji permanentní zkvalitňování, stále lepší schopnost komunikovat přiměřeně dané komunikační situaci (ví, co se sluší), osvojování grafické podoby řeči, později cizích jazyků  po 6. roce dítě by mělo zvládat správnou výslovnost všech hlásek, ne vždy tomu tak je  po 6. roce dítě by mělo zvládat správnou výslovnost všech hlásek, ne vždy tomu tak je  Problém se nejčastěji vyskytuje u výslovnosti sykavek, vibrantů a měkčení (CSZ, ČŠŽ, RŘ, ŤĎŇ)

Rozvoj zrakového vnímání

Proč rozvíjet zrakové vnímání?  Podpora upevnění zrakového vjemu – multisenzoriální přístup  Zraková kontrola při tvorbě jednotlivých hlásek  Představivost  Předpoklad pro správný rozvoj čtení a psaní  Zrakové vnímání (problémy děti se SPU, se specificky narušeným vývojem řeči)

Jak rozvíjet zrakové vnímání?  Vyhledávání nepravdivých situací  Vyhledávání rozdílů  Osmisměrky  Různé vyhledávání obrázků, předmětů  Vyhledávání rozdílů mezi shodnými obrázky  Obkreslování obrazců  Sestavování obrázků z dílů (puzzle, rozstříhané obrázky – začínáme menším počtem)  Zraková paměť – kimova hra, pexeso, …