Ministerstvo financí České republiky Hlavní změny zákona č. 250/2000 Sb. provedené zákonem č. 24/2015 Sb. odbor Financování územních rozpočtů a programové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postup obcí při zjištění porušení rozpočtové kázně
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Možnosti a limity kontroly obcí
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
GRANTOVÝ SYSTÉM MČ Praha 21 ZMĚNY ŽÁDOST VYÚČTOVÁNÍ ÚJEZD NAD LESY 7. LEDNA 2012.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
Rozpočty územních samosprávných celků
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:
Poplatkové právo Petr Mrkývka © 2011.
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Správa místních poplatků
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Některé právní aspekty čerpání dotací z evropských fondů JUDr. Jan Brodec, LL.M., Ph.D.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Obecný postup při porušení II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce (krácení způsobilých.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Porušení podmínek ROP Střední Morava. OBSAH PREZENTACE I.Porušení podmínek ROP SM, nesrovnalost II.Porušení podmínek PŘED proplacením, finanční korekce.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Veřejnoprávní smlouvy
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Obsah veřejných rozpočtů III
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Finanční účetnictví RADNICE
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Program na podporu lesních ekosystémů
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Ministerstvo financí České republiky Hlavní změny zákona č. 250/2000 Sb. provedené zákonem č. 24/2015 Sb. odbor Financování územních rozpočtů a programové financování Ministerstva financí

Ministerstvo financí České republiky OSNOVA PREZENTACE Dotace a návratná finanční výpomoc (§ 10a až 10d) Změny rozpočtu (§ 16) Porušení rozpočtové kázně (§ 22) Hospodaření příspěvkové organizace (28) 2

Definice pojmů (§ 10a odst. 1) –poskytovatel: ÚSC, městská část hlavního města Prahy, DSO nebo RRRS –dotace: peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtu ÚSC, městské části hlavního města Prahy, DSO nebo RRRS právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, s výjimkou příspěvku podle § 28 odst. 4 a § 31 odst. 1 písm. b) –návratná finanční výpomoc (NFV) peněžní prostředky poskytnuté bezúročně z rozpočtu ÚSC, městské části hlavního města Prahy, DSO nebo RRRS, právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, které je jejich příjemce povinen vrátit do rozpočtu poskytovatele ve stanovené lhůtě 3

Ministerstvo financí České republiky Definice pojmů (§ 10a odst. 1) –finanční vypořádání dotace: přehled o čerpání a použití poskytnutých peněžních prostředků a o vrácení nepoužitých peněžních prostředků do rozpočtu poskytovatele –finanční vypořádání NFV: přehled o čerpání a použití poskytnutých peněžních prostředků a o jejich vrácení do rozpočtu poskytovatele, –program pro poskytování dotací nebo NFV: souhrn věcných, časových a finančních podmínek podpory účelu určeného poskytovatelem v programu (viz rovněž definice v zákoně č. 218/2000 Sb.) 4

Ministerstvo financí České republiky Typy dotací a NFV (§10a) Dotace a NFV poskytované na účel: 1.určený poskytovatelem v programu (viz § 10c) – tzv. „programová“ dotace 2.určený žadatelem v žádosti o poskytnutí dotace/NFV – tzv. „individuální“ dotace 1.stanovený zvláštním právním předpisem Na dotaci nebo NFV není právní nárok, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak. 5

Ministerstvo financí České republiky Žádost o poskytnutí dotace / NFV „Programovou“ i „individuální“ dotaci nebo NFV lze poskytnout na základě žádosti o její poskytnutí prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy. (zřizovatel jím zřízené příspěvkové organizaci neposkytuje NFV veřejnoprávní smlouvou) Dotace nebo NFV na účel stanovený zvláštním právním předpisem se poskytuje na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu a způsobem v něm stanoveným. 6

Ministerstvo financí České republiky Obsah žádosti o poskytnutí dotace / NFV Žádost obsahuje alespoň: identifikaci žadatele (u fyzické osoby jméno a příjmení, datum narození, adresa bydliště a je-li podnikatelem IČ, pokud bylo přiděleno; u právnické osoby název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a IČ, pokud bylo přiděleno) požadovanou částku účel, na který žadatel chce dotaci nebo návratnou finanční výpomoc použít dobu, v níž má být dosaženo účelu, u NFV lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek odůvodnění žádosti je-li žadatel právnickou osobou, identifikaci: 1. osob zastupujících právnickou osobu s uvedením právního důvodu zastoupení, 2. osob s podílem v této právnické osobě, 3. osob, v nichž má přímý podíl, a výši tohoto podílu, seznam případných příloh žádosti den vyhotovení žádosti a podpis osoby zastupující žadatele, v případě zastoupení na základě plné moci i plnou moc 7

Ministerstvo financí České republiky Informace o zamítnutí žádosti o poskytnutí dotace / NFV V případě nevyhovění žádosti sdělí poskytovatel bez zbytečného odkladu žadateli, že: -žádosti nebylo vyhověno a -důvod nevyhovění Sdělení podle části čtvrté správního řádu. 8

Ministerstvo financí České republiky Smlouva o poskytnutí dotace / NFV - náležitosti smlouvy název, sídlo a IČ poskytovatele dotace nebo NFV, identifikaci žadatele (u fyzické osoby jméno a příjmení, datum narození, adresa bydliště a je-li podnikatelem IČ, pokud bylo přiděleno; u právnické osoby název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a IČ, pokud bylo přiděleno), číslo bankovního účtu poskytovatele a příjemce dotace nebo NFV, nebo způsob, jakým budou prostředky poskytnuty, poskytovanou částku nebo částku, do jejíž výše může být dotace nebo NFV poskytnuta; pokud jsou součástí dotace nebo NFV peněžní prostředky kryté ze SR, ze státního fondu nebo z NF, výši takových peněžních prostředků a zdroj jejich krytí; u dotace, která není poskytována jednorázově, výši jednotlivých částek nebo způsob jejich stanovení a termíny jejich poskytnutí účel, na který jsou poskytované peněžní prostředky určeny 9

Ministerstvo financí České republiky Smlouva o poskytnutí dotace / NFV - náležitosti smlouvy dobu, v níž má být stanoveného účelu dosaženo u NFV lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek podmínky, které je příjemce povinen při použití peněžních prostředků splnit případně další podmínky související s účelem, na který byly peněžní prostředky poskytnuty, které je příjemce povinen dodržet dobu pro předložení finančního vypořádání dotace nebo NFV a číslo účtu, na který mají být nepoužité peněžní prostředky nebo NFV vráceny je-li příjemcem dotace nebo návratné finanční výpomoci právnická osoba, povinnosti příjemce v případě přeměny nebo zrušení právnické osoby s likvidací den podpisu smlouvy smluvními stranami a jejich podpisy 10

Ministerstvo financí České republiky Smlouva o poskytnutí dotace / NFV - nižší odvody za porušení rozp. kázně možnost z dalších podmínek souvisejících s účelem, na který byly peněžní prostředky poskytnuty vymezit podmínky, za které se uloží odvod za porušení rozpočtové kázně nižší, než odpovídá výši neoprávněně použitých nebo zadržených peněžních prostředků. nižší odvod lze stanovit: -pevnou částkou -procentem z poskytnutých prostředků, v souvislosti s jejichž použitím došlo k porušení rozpočtové kázně, nebo -procentním rozmezím z poskytnutých prostředků, v souvislosti s jejichž použitím došlo k porušení rozpočtové kázně 11

Ministerstvo financí České republiky Smlouva o poskytnutí dotace / NFV - paušální výdaje Ve veřejnoprávní smlouvě o poskytnutí dotace může poskytovatel stanovit výdaje nebo náklady, které budou vyúčtovány paušální částkou. Paušální výdaje nebo náklady se stanoví: procentem ze skutečně vynaložených a prokázaných, poskytovatelem stanovených výdajů nebo nákladů, na základě poskytovatelem stanovených jednotkových nákladů, nebo jako pevná částka pokrývající veškeré výdaje nebo náklady nebo jejich část. 12

Ministerstvo financí České republiky Program pro poskytování dotací nebo NFV Povinnost poskytovatele zveřejnit program na úřední desce způsobem umožňujícím dálkový přístup nejpozději 30 dnů před počátkem lhůty pro podávání žádostí (svazek obcí na úředních deskách členských obcí způsobem umožňujícím dálkový přístup). Program se zveřejňuje nejméně po dobu 90 dnů ode dne zveřejnění. Nezveřejnění = správní delikt 13

Program pro poskytování dotací nebo NFV 14 Příklad: Pro podávání žádostí poskytovatel stanoví lhůtu od do Program bude zveřejněn 30 dnů před , tedy Program bude zveřejněn nejméně po dobu 90 dnů, tato doba začne běžet ode dne zveřejnění programu, tedy a uplyne k MIN. 30 dnů 60MIN. 90 dnů od LHŮTA PRO PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ STANOVENÁ POSKYTOVATELEM ZVEŘEJNĚNÍ …………………………………… 0

Ministerstvo financí České republiky Program pro poskytování dotací nebo NFV Program obsahuje alespoň: účel, na který mohou být peněžní prostředky poskytnuty důvody podpory stanoveného účelu předpokládaný celkový objem peněžních prostředků vyčleněných v rozpočtu na podporu stanoveného účelu maximální výši dotace nebo NFV v jednotlivém případě, nebo kritéria pro stanovení výše dotace okruh způsobilých žadatelů lhůtu pro podání žádosti kritéria pro hodnocení žádosti lhůtu pro rozhodnutí o žádosti podmínky pro poskytnutí dotace nebo NFV vzor žádosti, případně obsah jejích příloh 15

Ministerstvo financí České republiky Zveřejnění veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace nebo NFV Zveřejňuje se veřejnoprávní smlouva : -uzavřená od , kterou je poskytována dotace nebo NFV nad Kč, -uzavřená od , kterou je poskytována dotace nebo NFV do ,- Kč + dodatky, pokud jimi byla poskytovaná dotace nebo NFV zvýšena nad ,- Kč. 16

Ministerstvo financí České republiky Zveřejnění veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace nebo NFV Počátek a místo zveřejnění: -do 30 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo jejího dodatku -na úřední desce poskytovatele (svazek obcí na úředních deskách členských obcí) pouze způsobem umožňujícím dálkový přístup. Doba zveřejnění: -nejméně 3 roky ode dne zveřejnění Nezveřejnění = správní delikt Vyloučení ze zveřejnění: -informace podle zvláštního právního předpisu vyloučené ze zveřejnění, -údaje vyloučené ze zveřejnění přímo použitelným předpisem EU. 17

Ministerstvo financí České republiky Spory z právních poměrů při poskytnutí dotace nebo NFV Rozhodují ve správním řízení od je návrh na zahájení sporného řízení zpoplatněn -MF - v případě, že je smluvní stranou (poskytovatelem) kraj, svazek obcí, jehož členem je hl.m. Praha, nebo RRRS -Krajský úřad (v přenesené působnosti) - v případě, že je smluvní stranou (poskytovatelem) obec nebo svazek obcí, jehož členem není hl.m. Praha -Magistrát hl.m. Prahy (v přenesené působnosti) - v případě, že je smluvní stranou (poskytovatelem) městská část hl.m. Prahy Proti rozhodnutí nelze podat odvolání ani rozklad. 18

Ministerstvo financí České republiky Změny rozpočtu (§ 16) Schválený rozpočet lze změnit z důvodu: -organizační změny -metodické změny -věcné změny Změna rozpočtu se provádí povinně rozpočtovým opatřením před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje. Po provedení rozpočtově nezajištěného výdaje jen: -při živelní nebo jiné pohromě -při plnění povinnosti z pravomocného rozhodnutí -při obdržení dotace před koncem kalendářního roku nebo -pokud se jedná o prostředky poskytované prostřednictvím rozpočtu zřizovatele jeho PO 19

Ministerstvo financí České republiky Porušení rozpočtové kázně Neoprávněné použití nebo zadržení prostředků poskytnutých jako dotace nebo NFV z rozpočtu ÚSC, městské části hl.m. Prahy, RRRS nebo svazku obcí. Neoprávněné použití peněžních prostředků: 1)faktické použití, výdaj, kterým byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, přímo použitelným předpisem EU, veřejnoprávní smlouvou nebo zvl. právním předpisem. Porušení rozpočtové kázně vzniká: - dnem faktického použití (dotace ex ante) - dnem připsání peněžních prostředků na účet (dotace ex post) 2)právní fikce neoprávněného použití - porušení povinnosti (podmínky), kterou nelze peněžně vyjádřit (u dotací ex-ante i ex-post) – např. dodržení lhůt. 3)neprokáže-li příjemce použití poskytnutých prostředků 20

Ministerstvo financí České republiky Porušení rozpočtové kázně –dnem, kdy došlo k porušení povinnosti - u dotací ex ante –dnem připsání peněžních prostředků na účet – u dotací ex-post Zadržení peněžních prostředků = porušení povinnosti vrátit poskytnuté prostředků ve stanoveném termínu. 21

Ministerstvo financí České republiky Výše odvodu za porušení rozpočtové kázně -u „faktického“ použití peněžních prostředků, neprokázání jejich použití a u zadržení = výši neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků. Odvody u téže dotace nebo NFV se sčítají, s výjimkou odvodů za porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek. Při porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek se uloží odvod ve výši nejzávažnějšího porušení těchto pravidel, pokud veřejnoprávní smlouva nestanoví jinak. -u právní fikce, porušení související, nepeněžní povinnosti = výši poskytnutých peněžních prostředků, nestanoví-li veřejnoprávní smlouva odvod nižší. Odvody za porušení méně závažných povinností se sčítají, nestanoví-li veřejnoprávní smlouva jinak. 22

Ministerstvo financí České republiky Výše odvodu za porušení rozpočtové kázně Odvody za porušení rozpočtové kázně lze uložit pouze do výše peněžních prostředků poskytnutých ke dni porušení rozpočtové kázně. Neuloží se odvod, pokud jeho celková výše za všechna porušení rozpočtové kázně při použití téže dotace nebo NFV nepřesáhne 1000 Kč. Při podezření na porušení rozpočtové kázně může poskytovatel pozastavit poskytování peněžních prostředků až do výše předpokládaného odvodu. Pokud bude uložen odvod, v rozhodnutí se uvede, že bude odvedena pouze částka ve výši rozdílu mezi uloženým odvodem a neposkytnutými peněžními prostředky. Pokud odvod uložen nebude, poskytovatel poskytne pozastavené peněžní prostředky příjemci. 23

Ministerstvo financí České republiky Porušení rozpočtové kázně Opatření k nápravě Domnívá-li se poskytovatel na základě kontrolního zjištění, že příjemce porušil méně závažnou podmínku, za níž byla dotace poskytnuta, u které je stanoven nižší odvod, a jejíž povaha umožňuje nápravu v náhradní lhůtě, písemně vyzve příjemce k provedení opatření k nápravě. Pokud příjemce provede opatření k nápravě, nedochází k porušení rozpočtové kázně. Výzva k provedení opatření k nápravě není pro příjemce závazná. 24

Ministerstvo financí České republiky Porušení rozpočtové kázně Výzva k vrácení dotace Zjistí-li poskytovatel při kontrole, že příjemce porušil povinnost stanovenou právním předpisem, která souvisí s účelem, na který byly peněžní prostředky poskytnuty, nedodržel účel dotace nebo podmínku, za které byla dotace poskytnuta, u níž nelze vyzvat k provedení opatření k nápravě, písemně vyzve příjemce k vrácení dotace nebo její části ve stanovené lhůtě. V rozsahu v jakém příjemce vrátil dotaci nebo její část, nedošlo k porušení rozpočtové kázně. Výzva k vrácení dotace nebo její části není pro příjemce závazná. 25

Ministerstvo financí České republiky Porušení rozpočtové kázně - penále za prodlení s odvodem Výše penále = 1 promile z částky odvodu za každý den prodlení s odvodem nejvýše do výše odvodu. Penále, které v jednotlivých případech nepřesáhne Kč, se neuloží. Počítání penále Obecně ode dne následujícího po dni, kdy došlo k porušení rozpočtové kázně [§ 22 odst. 2 úvodní věta, písm. a) a c) a odst. 3]. U dotací ex post („právní fikce“) § 22 odst. 2 písm. b) – porušení povinnosti, která souvisí s účelem na které byly peněžní prostředky poskytnuty, stanovené právním předpisem, přímo použitelným předpisem EU, veřejnoprávní smlouvou nebo zvl. právním předpisem, ke kterému došlo před připsáním peněz na účet a které ke dni připsání peněz trvá - ode dne následujícího po dni, do kterého měl být podle platebního výměru uhrazen odvod. 26

Ministerstvo financí České republiky Příklad penále podle § 22 odst. 2 písm.b) mm porušení povinnosti den připsání peněz na účet den PVO: splatnost den penále 1 promile denně den porušení povinnosti trvá

Ministerstvo financí České republiky Prominutí odvodu nebo penále Odvod nebo penále, nebo jejich část, může povolit z důvodů hodných zvl. zřetele orgán, který rozhodl o poskytnutí peněžních prostředků na písemnou žádost porušitele, a to stejným způsobem, jakým rozhodl o poskytnutí prostředků. 28

Ministerstvo financí České republiky Hospodaření příspěvkové organizace § 28 odst. 6 a 7 Úprava provedena z důvodu odstranění pochybností, kdy zřizovatel může své příspěvkové organizaci uložit odvod a kdy odvod ukládá vždy. V odst. 6 je upraveno fakultativní ukládání odvodu (záleží na zřizovateli, zda jej uloží). Pokud zřizovatel odvod uloží a příspěvková organizace jej neprovede = porušení rozpočtové kázně podle odst. 7 písm. f). V odst. 7 je upravena povinnost uložit odvod za porušení rozpočtové kázně příspěvkovou organizací. Odvod zřizovatel ukládá vždy, penále neukládá. 29

Děkuji za pozornost 30