Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Advertisements

Finanční gramotnost Autor: Mgr.Eva Burdová Určeno pro 2. stupeň ZŠ speciální.
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_15 Název materiáluPlatební.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Čekalová Sylva. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Kurzy měn ZŠ HejniceMgr. Jan Kašpar. Několik základních pojmů: kurz měn = poměr výměny peněz jedné měny za druhou kurzovní lístek = přehled jednotlivých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO54 Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_1602_RM SYSTÉM Téma: Pojem F. G._ RM SYSTÉM Číslo projektu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_36 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Ing. Veronika Dostálková MBA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Pasivní bankovní operace -přímé bankovnictví
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost: Platební karty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Platit se dá i jinak než penězi.
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Seminář o stavebním spoření
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání Vzdělávací oblast: Peněžní gramotnost Název učebního materiálu: Platební karty Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: debetní karty, kreditní karty, úroková sazba, elektronické karty, čipové karty Anotace: Prezentace je určena žákům 3. ročníku oboru Ekonomika podnikání. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité příklady zvýší názornost výkladu.

PLATEBNÍ KARTY Umožňují držitelům vybírat hotovost z bankomatů, platit za zboží a služby v obchodech, restauracích, hotelech, na internetu atd. Každá banka stanoví své podmínky pro vydávání a používání platebních karet.

ÚVOD Různé druhy platebních karet mají různá zabezpečení a použití. Dnes se nejčastěji setkáme s embosovanými kartami, které poznáme podle vystupujícího reliéfu písma. Bezpečnější jsou však čipové karty, kde bývá nutné při platbě zadat PIN, zatímco u embosovaných postačí podpis majitele.

VÝHODY POUŽÍVÁNÍ PLATEBNÍCH KARET  platba je zdarma (za výběr z bankomatu zaplatíme)  Bankomat představuje pro banku náklady na jeho zřízení, udržování a obsluhu – je nutné jej pravidelně doplňovat hotovostí.  Platbu prostřednictvím platební karty zaplatí obchodník – jde o procenta z částky, kterou platíme.

DRUHY PLATEBNÍCH KARET Platební karty dělíme na: Debetní platební karty – není možné jít do mínusu (pokud nemáme sjednaný kontokorent) Kreditní karty – je možné čerpat úvěr

DEBETNÍ KARTY -Umožňují platit a vybírat hotovost do výše zůstatku na účtu. -Peněžní částka je odepsána z účtu kupujícího (majitele karty) a připsána na účet prodávajícího. -Částka, kterou můžeme prostřednictvím karty čerpat, je také omezena limitem týdenního či jiného výběru. Druhy debetních karet. - tuzemské – je možné s nimi platit pouze v ČR - mezinárodní -je možné s nimi platit i v zahraničí

KREDITNÍ KARTY (úvěrové) Slouží jako nástroj čerpání úvěru od banky do výše dohodnutého limitu. Toto čerpání je automatické a může se libovolně opakovat. U kreditní karty můžeme využít bezúročné období = pokud úvěr vyčerpaný prostřednictvím kreditní karty splatíme do bankou stanoveného dne splatnosti, neplatíme žádný úrok Výjimkou je výběr z bankomatu!

Co je pro kreditní karty typické? Kreditní karta je stejně jako kontokorent nabídnuta na základě kreditních obratů na účtu Banka nabízí možnost bezúročného období Vysoká úroková sazba v případě, že čerpáme úvěr déle, než je bezúročné období Často zakompované pojištění proti zneužití Úvěrový účet, za jehož vedení platíme poplatky Pravidelný výpis transakcí z úvěrového účtu, který je zřízen ke kreditní kartě

Výhody kreditní karty ve srovnání se spotřebitelským úvěrem Kreditní kartaSpotřebitelský úvěr Možnost splatit pouze část a zbytek Pevně stanovené splátky Rozložit Možnost splatit kdykolivPenalizace za předčasné splacení Bezúročné obdobínení bezúročné období Při placení v zahraničí má lepší kurzJednorázové použití – po splacení a neplatí směnárenské poplatkymusím znovu žádat o úvěr

Srovnání kreditní karty s kontokorentem Kreditní kartaKontokorent Často není vázána na běžný účetVždy je vázán na běžný účet v v bance.Bance. V případě zneužití jsou blokoványKontokorent se čerpá až po vy- Peníze banky, ne držitele.čerpání vlastních peněz. Možnost bezúročného období.Úroky se platí vždy při čerpání. Možnost navýšení limitu po určitém V případě delší doby čerpání je období, kdy řádně splácíme.Razně levnější. Úvěr z kreditní karty musí být splácenKontokorent musí být splacen do průběžně (zpravidla 5 % z půjčené1 roku, pak se může čerpat částky měsíčně.znovu.

Karty podle vydavatele Maestro, VISA Electron, Classic, Gold, Master Card Electron, Standard, Gold, ostaní (chargé karty, např. Dinners Club, American Express), úvěrové karty (Home Credit, Aura)

Další dělení karet Elektronické (např. Maestro) – můžeme platit pouze u obchodníka, který je napojen na elektronický platební materiál (POS) Embossované – karta je opatřena vystouplým (embossovaným) reliéfním písmem a vzadu, na podpisovém proužku, CVC nebo CVV kódem, který je alternativou PIN. Čipové – údaje na kartě jsou uloženy v čipu, který si nejen pamatuje, ale také chrání vložená data před jejich zneužitím

SHRNUTÍ Kreditní karta vyžaduje značnou osobní disciplínu při sledování našich výdajů výdajů hrazených z úvěru ke kreditní kartě data splatnosti (abychom měli k datu splatnosti dostatek prostředků na splacení úvěru) Pře pořízením kreditní karty si rozmyslíme, zda ji vůbec potřebujeme, jaké jsou podmínky (kdy máme co platit, jak funguje bezúročné období, příp. i jak se počítá úrok).

Použité zdroje Učebnice – KLÍNSKÝ, P., CHROMÁ D., TESAŘOVÁ S., JANÁK M, Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha 2é13: NUOV, ISBN 978 – ŠVARCOVÁ, j. Ekonomie stručný přehled –teorie a praxe aktuálně a v souvislostech učebnice. Zlín, CEED ISBN – KLÍNSKÝ P., CHROMÁ D. Finanční gramotnost - úlohy a metodika, Praha 2013, ISBN SKOŘEPA M., SKOŘEPOVÁ E. Finanční a ekonomická gramotnost prozákladní školy a víceletá gymnázia, 1. vyd. Praha: SCIENTA spol. s r. o. 2009, ISBN – KOLEKTIV AUTORŮ. Slabikář finanční gramotnosti – Učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti, 1. vyd. Praha: COFET, a. s., 2012, ISBN _ mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf mfcr.cz/cps / rde / xbcr/mfcr/SBFG_25_326-07_.pdf Ekonomika.idnes.cz