Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Podmět (Po) - opakování
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Přísudek Zpracovala: Mgr
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Slovesa modální a fázová
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Př PŘÍSUDEK ? ? ? TVARUJE SEDÍ KROUŽÍ USMÍVÁ SE VYTVÁŘÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Základní větné členy - přísudek Metodický list (anotace): Cílem této prezentace je seznámit s žáky s učivem o přísudku: s. 3 základní informace s. 4 druhy přísudku – přísudek slovesný Př sl. s. 5 procvičování Př sl. s. 6 druhy přísudku – přísudek slovesně jmenný Př sl. jm. s. 7 další druhy Př s. 9 – 11 procvičování

PŘÍSUDEK

* Vyjadřuje: co podmět dělá, co se s ním děje … * Přísudek značíme Př a v textu ho podtrhujeme vlnovkou. * Nejčastěji je vyjádřen: slovesem, slovesem + 1, 2, 3, 4, nebo citoslovcem * Druhy: slovesný, slovesně-jmenný, jmenný, vyjádřený citoslovcem * Ptáme se: Co dělá podmět? * Příklad: Jana píše úkol. Co dělá Jana? Píše.

* 1. Přísudek slovesný Př sl Jednoduchý Jeho základem je určitý slovesný tvar vyjádřený: A, jednoduchým slovesným tvarem Př. Zpívají. Směje se. B, složeným slovesným tvarem Př. Přišli by. Přáli bychom si. * 1.2. Složený Skládá se z fázového(začít, přestat, zůstat) nebo způsobového (chtít, mít, moci, muset, smět) slovesa a infinitivu. Př. Mohl dosáhnout lepšího výsledku. Začal se učit němčinu.

* Vyhledej přísudky slovesné a urči jejich druh. * V neděli jsme navštívili babičku. Slavila své šedesáté narozeniny. Koupili bychom jí velký dárek. Babička si však nic nepřála. Chtěla jsem jí dát aspoň velkou pusu. To se mi povedlo. Všichni jsme si oslavu užili. Brzy jsme ale museli jet domů. Nechtěla jsem se s babičkou loučit. Naštěstí se uvidíme už příští víkend.

* 2. Přísudek slovesně jmenný (jmenný se sponou) Př sl. jm. * Jeho základem je sponové sloveso (být, bývat, stát se, stávat se) a jmenná část. * Př. Pavel je pilný. Radek je učitelem. Katka se stala lékařkou. Pozor!!! V případech jako: Nehoda se stala na silnici. Sklenice byla na stole. Jsou slovesa být a stát se plnovýznamová (ve smyslu existovat, nacházet se), jedná se proto o přísudky slovesné.

* 3. Přísudek jmenný Věta neobsahuje sloveso, základem je jméno, spona je vynechaná. Př. Mladost radost. Sliby chyby. * 4. Přísudek vyjádřený citoslovcem Př. Jan hop přes plot.

* Vyhledej přísudky a urči jejich druh (kterými slovními druhy jsou tyto přísudky: druh Př slovní druhy * Chlapci na mně vyzvídali. ______________ ____________________ * Uslyšeli jsme jeho volání. ______________ ____________________ * Budeme hrát kuželky. _________________ _____________________ * Vraťte mi tu čepici. ___________________ ____________________ * Pomohl bych vám s tím. _______________ ____________________ * Chlapci byli zvědaví. __________________ ____________________ * Jeho volání bylo zřetelné. ______________ ____________________ * Kuželky jsou zajímavá hra. _____________ ____________________ * Ta čepice je moje. ___________________ ____________________ * I povzbuzení je pomoc. _________________ ____________________

* Přísudky slovesné změň na slovesně jmenné tak, aby smysl věty zůstal zachován. Babička prodávala v obchodním domě. _________________________________ Babička byla prodavačka … Karel výborně plave. _________________________________ Karel je výborný plavec. Listí opadalo. _________________________________ Listí je opadané. Trávník se po dešti zazelenal. _________________________________ Trávník byl po dešti zelený. Teta učí na střední škole. _________________________________ Teta je učitelka na střední škole. Katka se vždy pěkně obléká. _________________________________ Katka je vždy pěkně oblečená.

* Přísudky slovesně jmenné změň na slovesné. Kamila je velký smíšek. ______________________________________ Kamila se hodně směje. Jindra byl můj spolubydlící. ___________________________________ Jindra bydlel se mnou. Můj kamarád je vytrvalý sportovec. _____________________________ Můj kamarád vytrvale sportuje. Jeho rodiče jsou už dávno mrtví. _______________________________ Jeho rodiče už dávno zemřeli. Byl jsem tím velmi překvapen. _________________________________ Velmi mě to překvapilo.

* Vyhledej přísudky a urči jejich druh. * Pes hop přes plot. Zpráva nebyla pravdivá. Odpoledne konečně přestal padat sníh. Dnes půjdeme na procházku. Ivanka je dobrá kuchařka. Lampa ještě svítí. Budeme na vás vzpomínat. Na parkovišti stojí dvě auta. * O prázdninách jsem se chtěl podívat k moři. Ta taška je moje. Mohl bys mi půjčit tu knihu? Stal jsem se nejlepším žákem třídy. Ta nehoda se stala nedaleko Olomouce. Vstup zakázán.

* Opakujeme češtinu v 6. ročníku (2. díl), nakladatelství Nová škola * Český jazyk s Tobiášem, Skladba, Věta jednoduchá II, nakladatelství Tobiáš 1993 * Český jazyk 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005