PEDAGOGIKA MONTESSORI Výchovná a vzdělávací koncepce byla rozvíjena od počátku 20. století italskou lékařkou a psycholožkou Marií Montessori nositelkou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Svoji metodu šířila po celém světě,
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Od skupiny ke kooperaci
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Příprava na výuku, Výukový projekt
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Didaktické zásady Literatura:
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Školkáčci jedou na výlet
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
Talíř a příbory Pravo-levo.
NÁŘADÍ.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Bc. Miloslava Vavříková
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
MAŠINKY - bludiště Prostorová orientace.
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
Vnímání, poznávací schopnosti
jak budovat kulturu školy společně
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Jak správně zacházet s knihou
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální gramotnost Informatické myšlení
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Orientujeme se v prostoru
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Centra kolegiální podpory
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Strategické řízení a plánování
Akční plán - plánované společné aktivity
Vztah k životnímu prostředí
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Hudební nástroje vnímání.
Transkript prezentace:

PEDAGOGIKA MONTESSORI Výchovná a vzdělávací koncepce byla rozvíjena od počátku 20. století italskou lékařkou a psycholožkou Marií Montessori nositelkou Nobelovy ceny (roku 1950). Svoji metodu šířila po celém světě, vzdělávala učitele a pomáhala zakládat školy s montessoriovským přístupem k dítěti.

PEDAGOGIKA MONTESSORI Koncepce vznikla z pedagogické praxe, která volala po zlepšení didaktiky vyučování a po přátelském a rovnocenném vztahu učitelů a dětí. Záměrem bylo celkové odstranění přežitých brzdících norem a pedagogických předsudků.

Výchovný program vychází ze zahraničních zkušeností těch zemí, kde jsou montessoriovské školy po více jak sedmdesát let běžnou součástí národní vzdělávací kultury – USA, Nizozemí, Německo, Rakousko, Skandinávie… PEDAGOGIKA MONTESSORI

PEDAGOGIKA MONTESSORI ZÁKLADNÍ FILOZOFIÍ TOHOTO PROGRAMU JE ORIENTACE NA OSOBNOST DÍTĚTE => NA - rozvíjení jeho vnitřní motivace k učení - využití jeho zájmu o určitou oblast nebo téma ve školní práci - vývojových možností a individuálních schopností

Montessoriovská pedagogická koncepce V České republice koordinuje činnost Montessori škol Asociace Montessori. Tato Asociace: - je překladatelem vzdělávacího programu - spolupracuje se světovým centrem AMI => s Asociacemi v Nizozemí, Německu, Rakousku, USA, Maďarsku. PEDAGOGIKA MONTESSORI

Základní školy v ČR (zaregistrované ve společnosti Montessori): Jablonec nad Nisou Kladno Praha Kouřim České Budějovice Suchý Důl Lázně Bohdaneč Pardubice Horka nad Moravou Zlín Brno Mladá Boleslav Opava Mnichovice Znojmo Liberec Spálov Slapy PEDAGOGIKA MONTESSORI V Č ESKÉ REPUBLICE

Vzdělávací systém Montessori vychází z potřeb dítěte. Rozvíjí jeho přirozené schopnosti, smyslové vnímání. Nejdůležitější hesla v Montessori metodě výuky a výchovy jsou: BEZPE Č NOST, SPOLUPRÁCE, OHLEDUPLNOST, KLID A LÁSKA. PEDAGOGIKA MONTESSORI V Č ESKÉ REPUBLICE

Svůj vztah k učení, k novým poznatkům a dovednostem si buduje prvňáček už nad písankou či knihou. Základní kámen je pokládán již v mateřské škole. PEDAGOGIKA MONTESSORI

Je to zvláštní vnímavost k získávání určitých schopností a dovedností. Dítě je v tu dobu nejlépe naladěno a připraveno zvládnout učení. Trvá však jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už je využita nebo ne. Období senzitivní fáze je vhodné maximálně využít, protože se v ní dítě naučí nejsnáze, s nejmenší námahou a energií. „Lidská osobnost, ne výchovná metoda, musí být brána v úvahu.“ Marie Montessori PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ SENZITIVNÍ FÁZE DĚTÍ

PEDAGOGIKA MONTESSORI -uspořádané prostředí s vhodnými pomůckami -pozitivní prostředí, ve kterém probíhá vzdělávací činnost -vlastní tempo práce -bezpečný pohyb -prostředí plné důvěry -poskytuje potřebné zdroje a umožňuje dítěti pracovat SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ PŘIPRAVENÉ PROSTŘEDÍ

Zájmem vychází z vývojové senzitivní fáze. „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka. Marie Montessori PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ - připravené nabídky ve třídě- individuálního plánu činnosti Na učení se děti aktivně podílejí. Je samostatná vzdělávací činnost dítěte vedena jeho přirozenou zvídavostí a zájmem. CO? Dítě pracuje na úkolu a vybírá si podle: INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE

Dítě si vybírá místo, kde bude ve třídě pracovat. PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ KDE? INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori

Ve škole pracuje v rámci daného časového vymezení - vyučovací bloky. Ve své práci může pokračovat i doma. PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ KDY? INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori

Podle charakteru práce pracují děti: samy ve dvojici ve skupině PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ S KÝM? INDIVIDUÁLNÍ PRÁCE „ Svoboda a disciplína se vzájemně podmiňují, jsou dvěma stranami stejné mince.“ M. Montessori

PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ VĚKOVĚ SMÍŠENÉ SKUPINY „ Svoboda a disciplína se vzájemně podmiňují, jsou dvěma stranami stejné mince.“ M. Montessori Práce v těchto smíšených skupinách - vede děti k přirozené spolupráci, vzájemnému učení od starších spolužáků nebo spolužáků – expertů; umožňuje dětem opakovat si učivo učením kamaráda.

PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ ROLE UČITELE - vytváří prostředí plné důvěry - funguje jako pomocník a zprostředkovatel znalostí - předvádí práci s učebními pomůckami - pečlivě pozoruje chování a vývoj každého dítěte - dokumentuje činnosti a pokroky dětí - umožňuje globální přístup s vnímáním souvislostí a zapojením všech smyslů - přináší a ukazuje dětem svou rovnováhu, ticho a vnitřní klid - pomáhá pěstovat: úctu „ Lidská nedokonalost bude neustále potřebovat autoritu, která nás učí pravdě, ukazuje nám správnou cestu, abychom nezabloudili.“ M. Montessori sebeúctu trpělivost vnímavostempatii otevřenost upřímnost tvořivost

„Volnost se může rozvíjet pod skrytým vedením, které je podpořeno výchovou. Rozvoj je aktivní, jeho dosahováno vlastní zkušeností dítěte.“ M. Montessori Děti se učí chápat souvislost mezi volbou a zodpovědností.  respektování domluvených pravidel soužití  respektování domluvených způsobů práce  maximální využívání času ve vyučování  práce podle individuálního plánu i společných (skupinových) plánů PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ PRÁCE S VLASTNÍ ZODPOVĚDNOSTÍ

Děti volí pořadí činností a práce podle domluvených termínů dokončení. Rozdělují práce pro činnost ve škole nebo domácí úkoly …. => postupně jsou děti vedeny k přemýšlení nad rozvržením svého času. Učitel přechodně pomáhá v plánování dětem, které to potřebují. PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ VLASTNÍ PLÁNOVÁNÍ PRÁCE „Svoboda volby vede k důstojnosti člověka.“ Marie Montessori

Pomůcky jsou připraveny tak, aby si dítě vždy samo mohlo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu. Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, je součástí řešení problémů a bohatým zdrojem poznatků. S pochvalou se zachází přiměřeně tak, aby se dítě nestalo na pochvale závislé. Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje. „ Lidská nedokonalost bude neustále potřebovat autoritu, která nás učí pravdě, ukazuje nám správnou cestu, abychom nezabloudili.“ M. Montessori PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ PRÁCE S CHYBOU, SEBEKONTROLOU, POCHVALOU

Žáci pracují s pomůckami, na kterých pochopí nové učivo nebo s jejich pomocí si ho procvičují. PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ UČEBNICE A UČEBNÍ POMŮCKY

Ke své práci dále používají standardní pracovní sešity, vytvořené pracovní listy, popř. připravené pracovní sešity. Sami si také tvoří své výstupní materiály a prezentace. PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ UČEBNICE A UČEBNÍ POMŮCKY

učitel si váží dětské práce a partnersky práci dítěte oceňuje při hodnocení dětí je popisován individuální pokrok v dosahování dovedností v rámci klíčových kompetencí děti jsou vedeny ke každodennímu hodnocení své vlastní práce PEDAGOGIKA MONTESSORI SPECIFICKÝ ZPŮSOB VYUČOVÁNÍ HODNOCENÍ PRÁCE DĚTÍ

pravidelné setkávání celého kolektivu dětí 1. vypravování zážitků, sdílení myšlenek a názorů 2. organizace a plánování práce ve třídě 3. informace k tématům a okruhům učiva 4. doporučení a nabídky práce 5. vytváření a reflexe společných pravidel 6. zklidnění a cvičení ticha 7. prezentace práce dětí PEDAGOGIKA MONTESSORI E L I P S A - KOMUNITNÍ K R U H

Cenné vodítko při práci s dětmi v Montessori třídách je poznání: KAŽDÉ DÍTĚ VŽDY PRACUJE NA TÉ ÚROVNI, NA KTERÉ SE PRÁVĚ NACHÁZÍ, a proto vždy pracuje nejlépe, jak právě dovede. Koncepce programu Montessori umožňuje: využití vnitřní motivace a individuálních předpokladů a schopností komunikační dovednosti ve výuce integrovanou tematickou výuku kritické myšlení problémové vyučování skupinovou práci globální výchovu PEDAGOGIKA MONTESSORI

PEDAGOGIKA MONTESSORI V Montessori třídách se dodržuje závazný obsah učiva tak, aby dítě při přechodu na další stupeň školy mělo srovnatelné vědomosti. ŽÁCI SE: učí všemi smysly učí svým vlastním tempem, podle svých potřeb učí od konkrétního k abstraktnímu, bez velkého úsilí učí získávat větší úctu a důvěru k sobě samotnému učí rozvíjet úctu k druhým a k okolnímu světu stávají soběstačnými a nezávislými podle základního motta Montessori pedagogiky „Pomoz mi, abych to dokázal sám“.