S EMINÁŘ PS PČR „Z DRAVOTNĚ POSTIŽENÍ – PŘÍSPĚVEK NA PÉČI. J AK DÁL ?“ P RAHA 17. DUBNA 2015 Ing.Tomáš Havlásek - člen Výkonné rady Odborového svazu zdravotnictví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Fondy. Nekrytí fondů Fondy nemusí být vždy kryty penězi (241) s výjimkou FKSP Fondy mohou být kryty zásobami, pohledávkami apod. 2.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Vykazování ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociálních služeb 25. února 2015 Ing. Iva Merhautová, MBA.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6015 NázevMzda Téma hodinyMzdy PředmětZáklady finanční gramotnosti.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Sociální služby ve zdravotnických zařízeních ústavní péče.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
„PANÍ, NECHCETE SE NAPÍT?“ aneb JAK SE OCITNOUT NA MOŘI VE STÁTĚ, KTERÝ ŽÁDNÉ MOŘE NEMÁ?
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
MANUÁL VÝPOČTU JEDNOTKY SOCIÁLNÍ SLUŽBY pomocný materiál pro vyplnění
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Seminář pro příjemce OPVK
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Podání žádosti o dotaci na rok 2018
Financování přímých NIV
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Odměňování zaměstnanců
Právo sociálního zabezpečení
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
1.
PŘIPOJIŠTĚNÍ DLOUHODOBÉ PÉČE
Platy a mzdy v sociálních službách Bc. Dagmar Žitníková, OSZSP ČR
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dotační tituly Plzeňského kraje v roce 2017
SEMINÁŘ pro poskytovatele v rámci projektu: „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ 2. května 2018 Tato akce je.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Podání žádosti o dotaci na rok 2019
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Život bez střeva , Praha.
- ČESKY SEVER Sociální podnik a OPZ •.
DOPAD NOVÉ DRUHOLOGIE SOCiÁLNÍCH SLUŽEB NA KLASICKÉ SLUŽBY SOCIÁLNÍ PÉČE Daniela Lusková.
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Možnosti řešení LTC.
Transkript prezentace:

S EMINÁŘ PS PČR „Z DRAVOTNĚ POSTIŽENÍ – PŘÍSPĚVEK NA PÉČI. J AK DÁL ?“ P RAHA 17. DUBNA 2015 Ing.Tomáš Havlásek - člen Výkonné rady Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR, - ředitel Domova u lesa Tavíkovice, p.o. JmK „Příspěvek na péči a praxe v pobytových zařízeních sociálních služeb “

 102 klientů, 63 zaměstnanců  Cílová skupina – mentální postižení nad 18 let  průměrná výše Příspěvku na péči (PnP) je Kč (měsíčně) V roce 2014 objem rozpočtu NaV tis.Kč – vyrovnaný

Náklady: - osobní (vč.odvodů ZP,SP) – tis.Kč – 68 % z toho – přímá péče (22 PSS) – tis.Kč – 23 % - aktivizace (7 PSS) tis.Kč - 7 % tj.PSS 30% - soc.pracovníci (2,5) tis.Kč - 3 % - zdravotní sestry (7) tis.Kč - 9 % tj.PP 41% - THP (7) tis.Kč - 14 % - provoz (18) tis.Kč - 12 % (stravování 7, úklid 5, údržba 3, prádelna 3) - potraviny tis.Kč - 9 % - energie (elektrika,plyn,voda) tis.Kč - 7,5 % - opravy 530 tis.Kč - 1,5 % - služby 950 tis.Kč - 3 % - odpisy tis Kč - 6 % - ostatní tis.Kč - 5% I v PZSS jsou dominantní osobní náklady související s péčí, nikoli náklady pobytu!

Zdroje (výnosy) PZSS – Domov u lesa Tavíkovice - úhrady klientů (strava a část ubytování) – 30,7% - příspěvek na péči (část sociální přímé péče) – 20,1% - proti 30 % nákl.na PSS - zdravotní pojišťovny (na ošetřov.péči) – 0,4% - proti 9 % nákl.na ZS - dotace MPSV (zb.sociální přímá péče a ubyt.) – 29,8% - příspěvek na provoz od zřizovatele (zbytek) – 14% - dary – 0,5% - ostatní, hosp.čin, fondy – 4,8% PnP nepokryje náklady na přímou péči (PSS) – cca 2/3 ZP skoro vůbec nehradí ošetřovatelskou péči poskytovanou klientům

Úhrada klientů za ubytování a stravu je v 97% klientů snížena – - plná úhrada za ubytování a stravu je cca 10 tis.Kč měsíčně, u našich klientů po uplatnění §73 odst.3 ZSS (klientovi po úhradě SS musí zůstat min.15 % jeho příjmu) činí průměrné snížení je Kč měsíčně. Toto není přímo zohledněno při poskytování dotací ze SR – doufejme, že u „vyrovnávací platby“ to již bude… Provokativně na jednáních mluvím o „rentabilním“ klientovi. Je to cílem sociálních služeb ? PnP – žadatelem klient (opatrovník), příjemcem v PZSS je poskytovatel.

Příspěvek na péči - Zaveden s účinností Zákona o SS č.108/2006 Sb. od Záměrem bylo přesunout platbu prostředků SR z platby poskytovatelům do platby lidem s postižením, kteří budou z těchto prostředků přímo hradit sociální služby. - V průběhu schvalování Zákona o SS se vytratily mnohé kontrolní mechanismy pro použití těchto peněz, nebyla reflektována skutečnost, že nový systém bude finančně náročnější. - Předpokládalo se financování sociálních služeb z příjmů uživatelů včetně PnP a dofinancování z veřejných prostředků, které mělo do několika let klesnout do minimální výše. - Před zavedením zákona o SS do roku 2006 se vynakládalo na SS ze SR cca 18 mld.Kč ročně.

- Prvním velkým problémem bylo rozjetí systému posudkové služby pro PnP, což se podařilo až koncem roku 2007, u většiny poskytovatelů to „rozhodilo“ financování. - Výše vypláceného PnP ze SR byla o cca 10 mld.Kč vyšší, než se původně předpokládalo. - PnP byl v době svého vzniku definován jako dávka potřebnosti sociálních služeb u občana. S vývojem času se ale mění na výsledek posouzení zdravotního stavu (s trochou ironie si dovolím prohlásit, že jeho stanovená výše závisí více na stavu posuzujícího než posuzovaného...), a to i při respektu ke schopnostem posudkové služby.

Současný stav - Ze SR jde nyní mandatorně cca 21 mld.Kč ročně na výplatu PnP, dalších cca 8 mld.Kč jde poskytovatelům SS ve formě dotace MPSV (nyní prostřednictvím krajů, za rok tomu budeme říkat „vyrovnávací platba“). Tedy dohromady 29 mld.Kč ročně ze SR do SS –mělo by to přinést skokovou změnu v kvantitě i kvalitě SS – nestalo se. - Jenže z celkových 21 mld.Kč se vrací registrovaným poskytovatelům SS jen cca 25% z vyplacených PnP, tj. cca 6 mld. Kč – tzn. ze SR = 14 mld.Kč (což je méně než před rokem 2007) SS ale stále fungují (dokonce se i rozvíjejí). Pomohly další veřejné rozpočty (kraje a obce).

Zbytek PnP (15 mld.Kč) se použije v tzv. neformální péči. - je otázkou zda je tato dávka PnP použita skutečně na poskytnutí SS – je uváděno, že PnP je používán např.na doplatky za léky, na dopravu k lékaři, k úhradě nájmu, nákupu kompenzačních pomůcek – což by ale měly pokrýt jiné dávkové systémy. - je potřeba „neformální sociální péči“ asi trochu „formalizovat“ – evidence, kontrola kvality atd.

Domácí práce Asi před rokem jsem se zúčastnil semináře v Senátu ČR na toto téma. Přednášeli odborníci z Belgie, Francie a Slovinska. Jako příklad bylo pokosení trávníku před domem. První možností bylo tuto práci provést nabízející se osobou a zaplatit „čistá ruka“. Druhou potom objednat tuto práci firmou. Porovnání obou možností: 1.Zaplaceno bude, řekněme 100 Kč za hodinu. Příjemce to vezme jako „fušku“, příjem nijak nepřizná ani neodvede žádný jiný odvod. 2.Firma, aby mohla dát zaměstnanci v čistém 100 Kč za hodinu, má náklad: Hrubá mzda 100% + odv.SP 25% + odv.ZP 9% + odv.soc.fond 1% = 135% Hrubá mzda 100% - odv.zam.SP 9% - odv.zam.ZP 4,5% - daň 15% = 71,5% - bereme-li 71,5% jako 100 Kč, osobní náklady firmy jsou 189 Kč, tedy skoro dvojnásobek

Pracovník ale v prvním případě neplatí ZP a SP (tedy zbavuje se i čerpání), neodvádí daně, není žádná registrace této práce… Přednášející se tehdy shodli nutností formalizace této domácí práce, a to prostřednictvím dotovaných poukázek kupovaných objednávajícím prací za 100 Kč s tím, že osoba provádějící práce potom dostane na úřadě např.150 Kč. Zajistí se tím registrace práce s propojením na daňový úřad, SP a ZP.

Podobně se nabízí paralela s neformálním poskytováním SS. I když by to přineslo větší administrativní náročnost, zajistila by se tím registrace neformálně poskytované péče, včetně propojení s evidencí osob přijímajících PnP. (Určitě to má zde daleko větší opodstatnění, než např.při kosení trávníků…). Nutno podotknout, že podle zákona o dani z příjmu § 4 odst.1i je příjem z PnP osvobozen od daně z příjmu. Musel jsem však tento bod zákona přečíst několikrát, než jsem pochopil, jak je to s osobou poskytující neformální sociální službu a pobírá za to platbu od postižené osoby. Nikde však není uvedeno, co v případě, pokud není PnP použit k poskytnutí sociální služby… Pokud by k této „formalizaci neformální sociální péče“ nedošlo, pak je oprávněný požadavek registrovaných poskytovatelů sociální péče, aby dostávali dvojnásobný PnP oproti osobám, které neprokáží zaplacení sociální služby registrovaným poskytovatelem.

Jak dál? - PnP by měl i nadále sloužit jako „měřítko“ potřebnosti sociální péče – ale ne jediné, dominující. Souvisí s celkovým financováním sociálních služeb… - Jednodušší a rychlejší posuzování – stačí místní šetření kvalifikovanými odborníky (ne lékaři – ti ať léčí). Pozn.: 400 tis. osob žádajících PnP x 1 ročně posouzení x 1000 Kč = 400 mil.Kč – mohly by být použity efektivněji na sociální služby, tj.do péče) - Formalizovat „neformální“ péči - Přiblížení PnP samosprávě – ta nejlépe vyhodnotí možnosti péče, zároveň je garantem sítě sociálních služeb ve svém regionu. - Minimálně valorizovat PnP – jeho výše byla stanovena v roce 2006…

Závěrem: Na kvalitu sociálních služeb jsou v poslední době kladeny stále vyšší nároky včetně vedení podrobné dokumentace. Tyto požadavky ale nejsou vyváženy patřičnými úhradami. Dělá se to nyní na úkor spravedlivého odměňování všech pracovníků v sociálních službách. A bohužel už i na úkor klientů…

DĚKUJI ZA POZORNOST. Ing.Tomáš Havlásek - člen Výkonné rady Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR, - ředitel Domova u lesa Tavíkovice, p.o. JmK Tavíkovice