Pozemkové úpravy Ing. Eva Schmidtmajerová CSc. Ing. Josef Sedláček Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Přechod na nový systém akreditací JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Realizace společných zařízení pozemkových úprav v Olomouckém kraji 1.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Čerpání finančních prostředků z PRV PRV v období operace Pozemkové úpravy – 3,5 mld. Kč - kontinuální příjem žádostí 1 výzva příjem žádostí.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Komplexní pozemková úprava v katastrálním území VŠERADICE Úvodní jednání
KOMPLEXNÍ POZEMKOVÁ ÚPRAVA V KATASTRÁLNÍM ÚZEMÍ LITENČICE Úvodní jednání.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Příprava novely stavebního zákona
Ochrana ZPF v územních plánech
Bezpečnostní systém ČR
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Státní organizace.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Zpráva o uplatňování ÚP
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
VYTYČOVÁNÍ HRANIC POZEMKU
Katastr nemovitostí (KNEM)
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Územní plán Liberec.
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Občanské soudní řízení I.
„Stavební zákon – územní plánování, územní řízení, stavební řízení“
Občanské soudní řízení I.
Vodní plochy versus odnětí zemědělské půdy ze ZPF a odvody
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Vytyčování hranic z pohledu ZKI CB
Transkript prezentace:

Pozemkové úpravy Ing. Eva Schmidtmajerová CSc. Ing. Josef Sedláček Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí

Obsah prezentace: Historie pozemkových úprav od roku 1990 Provádění pozemkových úprav ( JPÚ, KPÚ )‏ Průběh pozemkových úprav – základní pojmy a etapy Ukázky vybraných katastrálních území před a po pozemkové úpravě

Historie pozemkových úprav od roku 1990

Legislativní úprava procesu pozemkových úprav: - zákon 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku ( § 19 )‏ - zákon 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech novelizace :38/1993 Sb. 117/1997 Sb. 120/2000 Sb. zrušil : vládní nařízení č. 47/1995, o opatřeních v oboru HTÚP vyhlášku MZLH č. 27/1958 Ú.l., kterou se vydávaly prováděcí předpisy k vládnímu nařízení č. 47

S účinností od byly nahrazeny: - -zákon č. 139/2002 Sb - vyhláškou č. 545/2002 Sb o postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech pozemkových úprav

Provádění pozemkových úprav

1. Jednoduché pozemkové úpravy forma:a) časově omezený nájem b) zatímní bezplatné užívaní účel:vyčlenění půdy jednotlivým hospodářským subjektům cíl:vytvoření podmínek pro hospodaření těchto subjektů rozsah: 7000 ha zemědělské půdy, z toho 2270 ha vlastních pozemků (32 %) a 4730 ha pozemků jiných vlastníků (68%)‏ c) JPÚ s výměnou vlastnických práv

2. Komplexní pozemkové úpravy řeší : komplexně celé území - zpravidla katastrální území hlediska řešení :majetkové protierozní ochrany vodohospodářské ekologické

Průběh pozemkových úprav ZÁKLADNÍ POJMY A ETAPY

Právní rámec PÚ Právně je provádění pozemkových úprav podloženo zákonem č. 139/2002 Sb. o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.

Dalším důležitým předpisem je vyhláška č. 545/2002 Sb., o postupu při provádění pozemkových úprav a náležitostech návrhu pozemkových úprav

Proč provádět pozemkové úpravy ???  Prostředek pro obnovení pořádku ve vlastnictví a evidenci pozemků  Zajištění přístupnosti všech pozemků a vyrovnání jejich hranic  Cesta k racionálnímu hospodaření a využití pozemků  Nástroj k realizaci půdoochranných, ekologických a krajinotvorných opatření  Nástroj rozvoje území

Odpovědnost za pozemkové úpravy Pozemkové úpravy zajišťují pozemkové úřady, které organizačně spadají pod Ministerstvo zemědělství České republiky. V současné době jsou samostatnými odděleními sekce UPU, které jsou rozmístěny po celé ČR. Náklady na pozemkové úpravy hradí stát; mohou se však na nich podílet i účastníci pozemkových úprav, příp. i jiné právnické a fyzické osoby.

Zahájení řízení Pozemkový úřad posuzuje podané požadavky na zahájení pozemkových úprav a vyjádří se k nim v písemném sdělení do 30 dnů. Pozemkový úřad může v odůvodněných případech zahájit řízení i bez podaných požadavků. Řízení o pozemkových úpravách se považuje vždy za řízení zahájené z podnětu pozemkového úřadu. Pozemkový úřad zahájí řízení o pozemkových úpravách vždy, pokud se pro to vysloví vlastníci pozemků nadpoloviční výměry zemědělské půdy v dotčeném katastrálním území.

Úvodní jednání Pozemkový úřad svolá úvodní jednání, na které pozve účastníky a další vlastníky pozemků v předpokládaném obvodu pozemkových úprav. Seznámí je s účelem, formou a předpokládaným obvodem pozemkových úprav. Na tomto jednání pozemkový úřad projedná postup při stanovení nároků vlastníků, potřebu aktualizace BPEJ a popřípadě další otázky významné pro řízení o pozemkových úpravách. Na úvodním jednání se též volí sbor zástupců.

Sbor zástupců Vlastníci pozemků řešených v PÚ si zvolí na dobu provádění pozemkových úprav sbor zástupců. Ten spolupracuje při zpracování návrhu PÚ, posuzuje jeho jednotlivé varianty a navrhovaná opatření, vyjadřuje se k plánu společných zařízení, k podaným připomínkám v průběhu PÚ, k návrhu PÚ a spolupracuje při realizaci schválených PÚ

Sbor nejedná a nerozhoduje za jednotlivé vlastníky, každý vlastník rozhoduje o svých pozemcích sám a s každým vlastníkem bude zvlášť jednáno. Sbor může jednat za vlastníka pouze na základě a v rozsahu jeho zplnomocnění. Sbor se volí po zahájení řízení o pozemkových úpravách na úvodním jednání.

Práce projektantů Práce projektantů Vyhodnocení podkladů a analýza současného stavu - - Podrobný průzkum terénu, současné užívání - - dopravní zatížení,přístupy na pozemky - - degradace půdy, heterogenita pozemků, projevy větrné a vodní eroze.

Určení obvodu pozemkových úprav Pozemkový úřad určí obvod pozemkových úprav tak, že do nich zahrne pozemky, které posoudil jako nezbytné pro dosažení cílů pozemkových úprav a obnovy katastrálního operátu s přihlédnutím k požadavkům vlastníků pozemků, příslušné obce a katastrálního úřadu.

Zjišťování průběhu hranic Vyrovnání a změna katastrální hranice Další zeměměřičské činnosti Geodetické práce

Soupis a ocenění nároků vlastníků Představuje soupis nároků jednotlivých vlastníků a jejich pozemků a to podle ceny, výměry, vzdálenosti a druhu, a to včetně omezení vyplývajících ze zástavního práva, předkupního práva, věcného břemene a nájemního vztahu na dobu určitou. Pozemky rozděleny na řešené, neřešené a mimo obvod KPÚ. Soupis nároků pozemkový úřad vyloží po dobu 15 dnů na místně příslušném obecním úřadě a zároveň doručí vlastníkům (příp. dědicům po zemřelých, kteří jsou stále vedeni na LV), jejichž pobyt je znám!!!

Plán společných zařízení Návrhu nového uspořádání pozemků vlastníků předchází zpracování plánu společných zařízení, kterými jsou zejména: Opatření sloužící ke zpřístupnění pozemků jako polní nebo lesní cesty, mostky, propustky, brody, železniční přejezdy apod. Protierozní opatření pro ochranu půdního fondu jako protierozní meze, průlehy, zasakovací pásy, záchytné příkopy, terasy, větrolamy, zatravnění, zalesnění apod.

Vodohospodářská opatření sloužící k neškodnému odvedení povrchových vod a ochraně území před záplavami jako nádrže, rybníky, úpravy toků, odvodnění, ochranné hráze, suché poldry a podobně Opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí, zvýšení ekologické stability jako místní územní systémy ekologické stability, doplnění, popřípadě odstranění zeleně a terénní úpravy a podobně

Návrh pozemkových úprav Návrh nového uspořádání pozemků je podle zákona projednáván s každým vlastníkem a s příslušnými správními úřady a dotčenými orgány a organizacemi. Na základě souhlasných stanovisek rozhodne o novém uspořádání pozemkový úřad.

Závěrečné jednání Zpracovaný návrh je vystaven 30 dnů na příslušném obecním úřadě a též na pozemkovém úřadě. V této době mají účastníci poslední možnost uplatnit k návrhu své námitky a připomínky u pozemkového úřadu! Po uplynutí této doby pozemkový úřad svolá závěrečné jednání, na kterém zhodnotí výsledky pozemkových úprav a účastníky seznámí s návrhem, o kterém bude rozhodnuto.

Pozemkový úřad rozhodne o schválení návrhu pozemkových úprav tehdy, pokud s ním souhlasí vlastníci alespoň tří čtvrtin výměry půdy pozemků, které jsou řešeny ve smyslu ustanovení § 2 zákona č. 139/2002 Sb. v pozemkových úpravách

1. ROZHODNUTÍ Rozhodnutí o schválení návrhu pozemkových úprav. Z náležitostí návrhu se k rozhodnutí doručovanému účastníkům řízení připojí jen ta písemná a grafická část návrhu, která se dotýká konkrétního účastníka řízení.

2. ROZHODNUTÍ Po nabytí právní moci 1. ROZHODNUTÍ („schválený návrh“) jej pozemkový úřad předá katastrálnímu úřadu k vyznačení do katastru nemovitostí. Schválený návrh je závazným podkladem pro rozhodnutí pozemkového úřadu o výměně nebo přechodu vlastnických práv, o přechodu vlastnických práv k pozemkům, na nichž se nacházejí společná zařízení, určení výše úhrady, popř. o zřízení nebo zrušení věcného břemene k dotčeným pozemkům a pro zpracování obnoveného SGI.

2. ROZHODNUTÍM zanikají dosavadní nájemní vztahy, zatímní bezúplatné užívání a časově omezený nájem k předmětným pozemkům, kterých se rozhodnutí týká.

Realizace pozemkových úprav Nové pozemky jsou podle potřeb vlastníků vytyčeny a jsou realizována společná zařízení v pořadí podle priorit v daném území a s ohledem na zajištěné a získané finanční prostředky.

Ukázky vybraných katastrálních území před a po pozemkové úpravě

Katastrální území Dynín před KPÚ

Katastrální území Dynín po KPÚ

KPÚ Lhotice - nárok

KPÚ Lhotice - projekt

KPÚ Lhotice – vlastník č.1 - nárok

KPÚ Lhotice – vlastník č.1 - projekt

KPÚ Lhotice – vlastník č.2 - nárok

KPÚ Lhotice – vlastník č.2 - projekt

KPÚ Lhotice – vlastník č.3 - nárok

KPÚ Lhotice – vlastník č.3 - projekt

KPÚ Ševětín - nárok

KPÚ Ševětín - projekt