LOP2009UdrzitelneStav09_05_19r1.ppt. 1.2 Výbor je přesvědčen, že ve stavebnictví dřímá nesmírný potenciál úspory energie, zejména pokud jde o spotřebu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Energetické úspory v bydlení v legislativě EU a ČR 1. Energetická náročnost budov 2. Energetická účinnost u koncových uživatelů 3. Použití obnovitelných.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
1 Zabezpečení kvality revitalizací bytových domů Ing. Simon Palupčík ředitel Úseku certifikace systémů řízení vedoucí Certifikačního orgánu pro certifikaci.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Vývoj zákona o hospodaření energií - současnost a budoucnost Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Pojem přeměna obchodní společnosti
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Digitální učební materiál
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Správa sociálního zabezpečení
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Malé a střední podnikání
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
RASC Standardy řízení služeb
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Vytápění Tepelné ztráty
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Snížení nákladů na vytápění budov
Regulace teplovodních otopných soustav vypracovala: Ing
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Vytápění Teplovodní otopné soustavy samotížné
Evropský návratový fond (ENF)
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Energetický management
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
EVROPSKÁ UNIE.
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
Energetický management budov
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Transkript prezentace:

LOP2009UdrzitelneStav09_05_19r1.ppt

1.2 Výbor je přesvědčen, že ve stavebnictví dřímá nesmírný potenciál úspory energie, zejména pokud jde o spotřebu energie k vytápění, chlazení, pohonu a osvětlení, o techniky tepelné izolace, a to ve fázi projektování i užívání nemovitostí. 1.5 Je třeba najít nové pobídky a nové podněty jednak ke kompenzování vysokých nákladů a jednak ke zvýšení zájmu o: — výzkum zaměřený na nové projekty, — přezkoumání stavebních metod, — využívání lepších stavebních materiálů a — nová konstrukční řešení.

1.6 CEN musí zajistit aby měření ve stávajících budovách a v nově stavěných budovách bylo prováděno s využitím jednotných norem pro certifikaci a inspekční postupy. 1.8 Musí být zaručen rovný přístup k lepší energetické účinnosti, zejména v případě obytných budov postavených nebo spravovaných v rámci sociální politiky a bydlení v činžovních domech, především v nových členských státech, v nichž jsou činžovní domy většinou typovými stavbami. U těchto staveb lze použít standardní certifikáty.

Cíl zvýšení energetické účinnosti budov je předmětem četných opatření Společenství, mj. směrnice 89/106/EHS o stavebních výrobcích z roku 1989 a – pro část o stavebnictví – směrnice SAVE z roku 1993, směrnice 93/76/EHS o energetické certifikaci budov, směrnice 93/76/EHS zrušená směrnicí 2006/32/ES z roku 1993, směrnice 2002/91/ES o energetické náročnosti budov z roku 2002, směrnice 2005/32/ES o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign energetických spotřebičů z roku 2005, směrnice 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách z roku 2006, zatímco existuje mnoho dalších legislativních opatření týkajících se výrobků jako směrnice 92/42/EHS o kotlích, rozhodnutí 2006/1005/ES o kancelářských přístrojích, směrnice 92/75/EHS o energetických štítcích spotřebičů pro domácnost, směrnice 96/57/ES o energetické účinnosti chladniček, směrnice 2000/55/ES o předřadnících k zářivkám. Směrnice o energetické náročnosti budov z roku 2002 se týká konkrétně zvyšování energetické účinnosti v nově stavěných i stávajících obytných a neobytných budovách.

EN ISO 6946 Stavební prvky a stavební konstrukce – Tepelný odpor a součinitel prostupu tepla – Výpočtová metoda, EN Ocelové trubky pro potrubí uložená v zemi nebo ve vodě – Vnitřní výstelka epoxidovou pryskyřicí na ochranu proti korozi, UNI Vytápění a chlazení budov, UNI Vytápění budov, UNI Vytápění budov – klimatické údaje EN Větrání budov – Výpočtové metody pro stanovení průtoku vzduchu v obydlích, EN Větrání nebytových budov – Základní požadavky na větrací a klimatizační zařízení, EN ISO Tepelné chování budov – Měrná ztráta prostupem tepla – Výpočtová metoda, EN ISO Tepelné chování budov – Výpočet potřeby energie na vytápění, EN ISO Tepelné chování oken, dveří a okenic – Výpočet součinitele prostupu tepla – Část 1: Všeobecně, EN ISO Tepelné chování oken, dveří a okenic – Výpočet součinitele prostupu tepla – Část 2: Výpočtová metoda pro rámy, EN ISO Tepelné chování budov – Přenos tepla se zeminou – Výpočtové metody, EN ISO Tepelné mosty ve stavebních konstrukcích – Výpočet tepelných toků a povrchových teplot – Část 1: Základní metody, EN ISO Tepelné mosty ve stavebních konstrukcích – Výpočet tepelných toků a povrchových teplot – Část 2: Lineární tepelné mosty, EN ISO Tepelné mosty ve stavebních konstrukcích – Lineární činitel prostupu tepla – Zjednodušené postupy a orientační hodnoty, EN ISO Tepelně vlhkostní chování stavebních dílců a stavebních prvků – Vnitřní povrchová teplota pro vyloučení kritické povrchové vlhkosti a kondenzace uvnitř konstrukce – Výpočtové metody, EN ISO Tepelně vlhkostní chování budov – Výpočet a uvádění klimatických dat – Část 1: Měsíční a roční průměry jednotlivých meteorologických prvků, EN ISO Tepelné chování stavebních dílců – Dynamické tepelné charakteristiky – Výpočtové metody, UNI Stavební materiály, UNI Zdivo a stropy, EN 410 Sklo ve stavebnictví – Stanovení světelných a slunečních charakteristik zasklení, EN 673 Sklo ve stavebnictví – Stanovení součinitele prostupu tepla (hodnota U) – Výpočtová metoda, EN ISO 7345 Tepelná izolace – Fyzikální veličiny a definice.

požaduje, aby stavba a její zařízení pro vytápění, chlazení a větrání byly navrženy a provedeny tak, aby spotřeba energie při provozu byla nízká s ohledem na místní klimatické podmínky a požadavky uživatelů.

požaduje, aby členské státy vytvářely a prováděly programy v oblasti energetické účinnosti ve stavebním odvětví a podávaly o nich zprávy Je však nutný doplňkový právní nástroj pro stanovení konkrétnějších opatření s cílem dosáhnout rozsáhlých a dosud nevyužitých možností úspor energie

požaduje, aby členské státy stanovily minimální požadavky na energetickou náročnost nových a existujících budov, zabezpečily energetickou certifikaci budov a požadovaly pravidelnou inspekci kotlů a klimatizačních systémů v budovách

V návaznosti na změny zák. č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií vyvolané zapracováním požadavků směrnice 2002/91/ES o energetické náročnosti budov došlo také k úpravě postupu při udělování oprávnění k provádění energetického auditu, nově k vypracování průkazu energetické náročnosti budov, provádění kontrol kotlů a klimatizačních systémů. směrnice 2002/91/ES

Členské státy musí pro nové budovy a pro stávající velké budovy, které procházejí větší renovací, stanovit minimální požadavky týkající se energetické náročnosti. Členské státy musí zavést program certifikátů energetické náročnosti, který poskytuje informace o energetické kvalitě budovy a o tom, co se může zlepšit. Certifikáty platí 10 let a měly by se předkládat potenciálním kupujícím či nájemcům..

A: Práh 1000 m 2 pro stávající budovy, pokud procházejí větší renovací Možnost A1: Snížení prahu na 500 m²; Možnost A2: Snížení prahu na 200 m²; Možnost A3: Zrušení ustanovení o 1000 m².

B: Certifikáty energetické náročnosti – zlepšení kvality B1: Požadavky na kvalitu certifikátů a jejich soulad s předpisy. Navrhuje se, aby veřejné orgány nebo akreditované instituce vykonávaly náhodné kontroly kvality certifikátů a souladu s energetickými předpisy týkajícími se budov. B2: Vyžadovat, aby se doporučená nákladově efektivní opatření certifikátů prováděla v rámci určitého časového období. B3: Učinit certifikáty povinnou součástí dokumentů spojených s inzercí nemovitostí a/nebo s transakcemi týkajícími se nemovitostí. B4: Vyžadovat propojení certifikátů s dalšími mechanismy podpory či odrazování. Navrhuje se, aby zlepšení energetické náročnosti budovy, kterých bylo dosaženo v důsledku finančního stimulu, byla prokázána nebo odůvodněna certifikátem.

C: Inspekce otopných soustav a klimatizačních systémů C1: Vyžadovat „zprávu o inspekci“ otopných soustav a klimatizačních systémů. Navrhuje se, aby „zprávu o inspekci“, která má zahrnovat hodnocení energetické účinnosti otopné soustavy a klimatizačního systému a doporučení na jejich zlepšení, vypracoval nezávislý odborník a aby se odevzdala majiteli budovy. C2: Zavedení požadavku na soulad s předpisy. Navrhuje se, aby se zavedly náhodné vzorové kontroly zpráv o inspekci s různými stupněmi podrobnosti.

D: Požadavky na energetickou náročnost D1: Stanovit požadavky na energetickou náročnost pro celou EU. D2: Zavedení mechanismu referenčních hodnot. Mechanismus referenčních hodnot by jasně ukázal, zda členské státy jsou pod optimálními úrovněmi D3: Vyžadovat program postupného zlepšování pro soubor budov se soustředěním se na budovy s nejvyšší energetickou náročností. Navrhuje se, aby členské státy připravily akční plány zaměřené na zvýšení míry obnovy a energetické účinnosti budov s nejvyšší energetickou náročností. D4: Stanovit pro celou EU požadavky na budovy/pasivní domy s nízkou nebo nulovou spotřebou energie a nízkými nebo nulovými emisemi oxidu uhličitého.

Minimální celkový vliv nejvýhodnějších možností, které bylo možno vyčíslit, představuje: úsporu energie ve výši 60–80 milionů tun ekvivalentu ropy ročně do roku 2020, tedy snížení spotřeby konečné energie EU o 5–6 % v roce 2020; úsporu CO 2 ve výši 160 až 210 milionů tun ročně do roku 2020, tedy 4–5 % celkových emisí v EU v roce 2020; (až ) potenciálních nových pracovních míst do roku 2020, zejména v odvětví stavebnictví, při vydávání energetických certifikátů a na pozicích auditorů a inspektorů otopných soustav a klimatizačních systémů. Zrušení hranice 1000 m 2 na úrovni EU by vedlo k dodatečným kapitálovým nákladům ve výši 8 miliard EUR ročně, podnítily by však úsporu nákladů na energie ve výši 25 miliard EUR ročně do roku 2020, a tedy vznik záporných nákladů na snižování emisí CO 2.

předkládá soubor ambiciózních opatření, která se soustřeďují na to, čeho lze dosáhnout v krátkodobém horizontu jak pomocí odvětví IKT, tak plným využitím možností IKT ve všech odvětvích společnosti a hospodářství. Je podkladem pro doporučení, které má Komise přijmout ve druhé polovině roku Doporučení stanoví úkoly, cíle a termíny, aby zúčastněné strany z odvětví a členské státy mohly urychlit pokrok v tomto směru.

IKT mohou přispět k dalšímu využití tohoto potenciálu používáním systémů řízení budov a energie, inteligentních technologií měření, osvětlení využívajícího diody LED a systémů řízení osvětlení, inteligentních čidel a optimalizačního softwaru. Rozvoj a předvedení zelených technologií a energeticky účinných systémů a materiálů v budovách s ohledem na radikální snížení jejich spotřeby energie a emisí uhlíku.

(23) K podpoře vybudování evropského trhu pro inovované výrobky a služby je třeba, aby členské státy a Komise vytvořily pro inovované výrobky a služby přitažlivé podmínky, a to i prostřednictvím aktivního přístupu k veřejným zakázkám s cílem přispět k budování hlavních trhů a současně zlepšit přístup pro malé a střední podniky a kvalitu veřejných služeb, jakož i prostřednictvím dokonalejší regulace a lepších norem založených na včasném odhadu potřeb. Komise by měla vypracovat pokyny k problematice veřejných zakázek, které jsou vstřícné vůči inovacím.

a) zlepšování energetické účinnosti a racionálního využívání energie, zejména ve stavebnictví a průmyslu, s výjimkou akcí pro zefektivnění dopravy; b) podporu přípravy legislativních opatření a jejich uplatňování.

 Stavebnictví vytváří 10% HDP EU a dává práci 32 milionům lidí  V budovách se spotřebovává 40% vyrobené energie a produkují 33% skleníkových plynů  Cílem je prudce zredukovat spotřebu energie Tématické okruhy projektů: Nanotechnologie, materiály, výroba (NMP) Energie a energetika (ENERGY) Informační a komunikační technologie (ICT) Životní prostředí (ENV) 1 miliarda € v létech 2010 až 2013

Rozpočet (M€) DOPRAVANMP ENER- GIE INFSPENV CELKEM FP7 CELKEM PPP Zelené auto ,000 Energeticky účinná budova ,000 Továrny pro budoucno ,200

LOP2009UdrzitelneStav09_05_19r1.ppt