Právo na informace a ochrana osobních údajů ve veřejné správě- Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Nástroje územního plánování
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejná správa – úvod.
Ochrana osobních údajů v České republice
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Osobní údaje při registraci domén Praha září 2007 Mgr. Martina Šnajderová, DiS. Úřad pro ochranu osobních údajů.
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Právo na informace Tereza Danielisová,
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Archivnictví a spisová služba
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Evidence obyvatel podle z.č. 133/2000 Sb., v plat. znění.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo na informace o životním prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Územní samospráva Obce
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Právo na informace 3. března Obecné poznámky zajištění práva veřejnosti získat informace, se kterými pracují a které mají k dispozici orgány veřejné.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Správní řád -vybrané instituty
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Pojem přeměna obchodní společnosti Přeměna obchodní společnosti je obdobou smrti fyzické osoby. Přeměnou dochází k zániku přeměňované společnosti s univerzálním.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Správní právo procesní
NAVAZUJÍCÍ STUDIUM Předmět : ČINNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY
Právo na dobrou správu.
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Stavební právo.
Zákon o svobodném přístupu k informacím
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
GDPR a obec Praha Mgr. Jan Vobořil, Ph.D. 1.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR JUDR. Mgr. Barbora Vlachová
GDPR a budoucí redakční praxe
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Právo na informace a ochrana osobních údajů ve veřejné správě- Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.

Ústavní základ nakládání s informacemi ve veřejné správě  Princip otevřenosti + transparentnosti ( právo na informace a informační povinnost pro tzv. povinné subjekty– čl. 17 LZPS, + obecná úprava z.č. 106/1999 Sb., v platném znění)  vs. princip diskrétnost (nepřístupnost) Včetně : ochrany soukromí a před neoprávněným shromažďováním osobních údajů – čl. 7 a 10 LZPS).  Náročnost vymezování hranic mezi oběma principy, resp. vyvažování- proporcionalita. (např. u veřejných činitelů – střet zájmů – z.č.159/2006, v platném znění)

Otevřenost a transparentnost ve veřejné správě Veřejná správa je součásti moci výkonné a jako taková je součásti veřejné moci Zdrojem veřejné moci – občané (FO), proto mají právo kontrolovat, jak je veřejná moc ve sféře veřejné správy uplatňována Otevřenost a transparentnost jako nástroje pro kontrolu veřejné správy, Informování o veřejných záležitostech, omezení korupce, služebný charakter, důvěryhodnost Základ pro další participaci (účast veřejnosti)

Právo na informace a informační povinnost Právo na informace a svoboda projevu - zakotveno v čl. 17 LZPS, Informační povinnost „povinných subjektů“ ( čl. 17 odst. 5 LZPS). Obecná zákonná úprava: zákon č. 106/1999 Sb., v platném znění

Speciální úprava: Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí (k provedení čl. 35 Listiny základních práv a svobod)

Omezení práva na informace:  (a svobody projevu) - dle čl. 17 odst. 4 LZPS:  pouze formou zákona  pouze z důvodů:  ochrana práv a svobod druhých ( ochrana souktomí, osobní údaje, obchodní tajemství, autorská práva…)  bezpečnost státu a veřejná bezpečnost (utajované informace,…)  ochrana veřejného zdraví a mravnosti

Právo na informace a informační povinnost  Zákon o svobodném přístupu k informacím – č.106/1999 Sb., v platném znění  = obecná úprava: Použije se, pokud režim poskytování informací (zejména na žádost) není obsažen uceleně v jiném zákoně (např. z.č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí).  Povinnými subjekty (k poskytování informací): státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány, a veřejné instituce.

Právo na informace a informační povinnost  Dva režimy poskytování informací:  zveřejněním ( obecné o povinném subjektu a jeho činnosti). - § 5.  na žádost ( lze neformálně).  Písemná žádost - teprve není-li informace poskytnuta, nebo žadatel poskytnutou nepovažuje za dostačující. Poskytnutí není v režimu správního řízení.

Právo na informace a informační povinnost Teprve pokud bude zcela nebo zčásti žádost odmítnuta, vydává se o tom rozhodnutí (možnost podat odvolání). (Jiná) nespokojenost žadatele, včetně event. nečinnosti povinného subjetku – řeší se formou stížnosti, o které, pokud nevyhoví přímo poviný subjekt, rozhoduje nadřízený orgán.

Právo na informace - principy zákona č.106/1999 Sb.:  Nárokovost informace, bez oprávnění povinného subjektu zkoumat důvody žádosti o informace, ani další nakládání s informacemi ( odpovídá za ně žadatel).  Poskytují se informace vztahující se k působnosti povinného subjektu (tedy nikoliv to, co se dozvěděl od třetích osob). Důvody povinného nebo možného neposkytnutí  Minimalizace omezení poskytnutí informace (poskytnou se všechny, u nichž není důvod pro omezení).  Každé omezení je nutno zdůvodnit v odůvodnění rozhodnutí o odmítnutí.

Právo na informace a informační povinnost  Rychlost poskytnutí informace, režimů vyřizování, krátké lhůty pro postoupení a rozhodnutí o odvolání, i pro řešení stížností.  Přezkoumatelnost rozhodnutí a postupů - právo na odvolání, resp. stížnost. Rozhodnutí i nečinnost podléhají přezkumu i ve správním soudnictví.  Možnost žádat přiměřenou náhradu nákladů spojených s poskytnutím informace. Nutno předběžně žadateli oznámit. Nesouhlas s výší – řeší se formou stížnosti.

Režimy ochrany osobních údajů:  soukromoprávní (tradiční) - NOZ (zejména §§ : „Jméno a bydliště člověka“, „Osobnost člověka“ )  veřejnoprávní ( z.č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů) – nutnost úpravy přinesly podmínky informační společnosti – snadné operace s velkým množství dat, tedy i zneužití.  Upraveno také mezinárodními smlouvami + právem ES/EU, a trestním právem.

Význam a náročnost ochrany osobních údajů v činnosti veřejné správy  kvantita údajů, registry (evidence obyvatel, základní registry – z.111/2009 Sb.), povinnost třetích osob údaje předávat, množství osob s údaji pracujících,…  S tím spojena povinnost chránit údaje, včetně povinnosti mlčenlivosti.  + na druhé straně povinnost stanovenými postupy informace poskytovat ( z.č.106/1999 Sb., z.č. 123/1998 Sb. (ŽP), nahlížení do spisu dle správního řádu, z. o obcích, z. o krajích – práva občanů obce nebo kraje,…)

Základ zákonné úpravy ochrany osobních údajů - zákon č. 101/2000 Sb.  účel úpravy (ochrana soukromí)  rozsah působnosti zákona (vztahuje se na veškeré zpracování osobních údajů, a to jakýmkoliv druhem subjektu),  vztah ke zvláštním zákonům, např. zákon o matrikách, zákon o evidenci obyvatel, z. o archivnictví,… ale také srov. reflexi ochrany osobních údajů ve správním řádu. ZOOÚ = lex generalis, obsahující konkrétní režim – práva a povinnosti – nakládání s osobními údaji + obecné zásady – viz sub 3/).

Pojmy používané v zákoně  – se specifickým obsahem a rozsahem, např.:  „subjekt údajů“ = fyzická osoba, o jejíž údaje jde,  „osobní údaj“ (široce, obecně definován), „citlivý údaj“ ( užší okruh, výslovný výčet, zvýšená ochrana.

Pojmy II:  „zpracování“ osobních údajů ( zde velmi široce, znakem je systematičnost operací s osobními údaji),…  „správce“ – provádí zpracování, odpovídá za něj,  „zpracovatel“ – postavení odvozené od správce.

Zásady při zpracování osobních údajů  = povinnosti správce a zpracovatele:  - souhlas subjektu údajů) =obecný princip, se stanovenými výjimkami  - účelovost a určení prostředků a způsobu zpracování  - minimalizace = rozsahu údajů i časová /trvání účelu/,

Zásady při zpracování osobních údajů II  - otevřenost = respektovat oznámený účel zpracování,  - zákaz sdružování - tedy trvalého propojení údajů,  - přesnost zpracovávaných údajů,

Zásady při zpracování osobních údajů III  - ochrana subjektu údajů  informování subjektu údajů o zpracování, se zákonnými výjimkami,  - zabezpečení osobních údajů a mlčenlivost – náročně nastaveno,  - oznamování zamýšleného zpracování osobních údajů Úřadu pro ochranu osobních údajů, který vede registr – zákon stanoví výjimky.

Předávání osobních údajů do jiných států  - k zajištění standardů ochrany osobních údajů, úloha Úřadu pro ochranu osobních údajů.  -v rámci EU nelze bránit. Standardy zajištěny :  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46/ES ze dne 24. října 1995, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a další směrnice ( elektron. komunikace)95/46/ES  + RE: Úmluva o ochraně osob se zřetelem na automatizované zpracování osobních dat (CETS No. 108) ( pro Českou republiku účinnost od )CETS No. 108

Úřad pro ochranu osobních údajů I – postavení. Kontrolní pravomoc  postavení, pravomoci a úkoly: – ústřední správní úřad ( předseda, 7 inspektorů, zaměstnanci),  kontrolní činnost - se silnými oprávněními kontrolujících, režim dle zákona o státní kontrole ( kontrolní protokol, námitky k předsedovi Úřadu),  opatření k nápravě, pod sankcí.  ALE TAKÉ - poskytuje konzultace v oblasti ochrany osobních údajů.

Úřad pro ochranu osobních údajů II- sankční pravomoc  Za porušení povinností stanovených zákonem při zpracování osobních údajů:  Za přestupky,  Včetně porušení mlčenlivosti (i zaměstnancům)  Za jiné správní delikty.

Děkuji za pozornost.