OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-3-014. Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová.
Advertisements

Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
Bělohlávek, M. a kol.: Ahoj, Úmluvo, 1. vydání, Parta Praha 2001.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
VY_32_INOVACE_08/3/8 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Právo v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Státní barvy (trikolóra) Vlajka prezidenta republiky (standarta)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Česká republika Naše vlast
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
TEST 7. POLITOLOGIE
Název vzdělávacího materiálu
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Klasifikace normativních právních aktů
EVRPOPSKÝ SOUD PRO LIDSKÁ PRÁVA
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
České a československé právní dějiny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Systém soudnictví Právní ochrana.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Státní symboly České Republiky
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Úvod do studia práva FSV, 2018
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-3-014

Ústava a ústavní pořádek Mgr. Marie Mikulcová

Situace: Ztroskotala loď a zachránila se skupina lidí. Nacházejí se na pustém ostrově a chtějí přežít. Je nutné takovou společnost organizovat? Jaká bude podoba společnosti? Jak bude dělena moc? Jak se budou dělit? Kdo bude rozhodovat? Jsou zapotřebí nějaké instituce? Jaké? Práce ve skupině: Dohodněte se na zásadách fungování společnosti. Rozdělte si jednotlivé činnosti tak, aby vaše skupina byla schopná přežít. Základní pravidla sepište.

Historie naší ústavnosti Etapy ústavního vývoje souvisí s existencí různých státních útvarů na našem území: ● v rámci habsburské monarchie – ústavy absolutistického Rakouska-Uherska ● - tzv. oktrojovaná ústava – vyhlášená rozhodnutím císaře bez souhlasu říšského sněmu ● - tzv. prosincová ústava – platila pouze v Rakousku (Předlitavsku) a byla doplněna tzv. dubnovou ústavou

● v rámci Československa ● - tzv. prozatímní ústava - byla schválena okamžitě po vzniku ČSR (r.1918) ● - ústavy socialistického Československa měly formální charakter, umožňovaly obcházení lidských práv ● Plné znění ústav z let 1920, 1948 a 1960 lze najít na stránkách ● ● Československé ústavy neuznávaly šlechtické ani jiné výsady a nastolily rovnoprávnost žen. ● K praktickému zrušení naší ústavnosti došlo Mnichovskou dohodou (1938).

Od r v rámci samostatné České republiky - byla schválena Českou národní radou a nabyla účinnosti dnem Ústavu najdete jako Ústavní zákon ČR č.1/1993 Sb. - na stránkách Poslanecké sněmovny - na stránkách prezidenta ČR Ústava nejstarší demokracie světa USA byla vyhlášena r. 1787

Ústava (konstituce) = nejvyšší a základní zákon státu, který definuje ● politický systém státu ● principy státu ● organizaci veřejné moci ● územní samosprávu ● základní práva a svobody občanů ● Ústava má nejvyšší právní sílu a stojí nad ostatními zákony, které mají z ústavy vycházet a být s ní v souladu

ÚSTAVA ČR se skládá z preambule, 8 částí (hlav), které jsou dále děleny do 113 článků. ● Součástí je ● Listina základních práv a sovobod

PREAMBULE My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky.

Vybraný detailní text naší ústavy: HLAVA I. Čl. 1 Česká republika je svrchovaný, jednotný a demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Jak rozumíte slovu svrchovaný? Náměty k diskusi: Jsme nezávislým státem? Lze být v dnešní době nezávislý? Nezávislý politik, nezávislé strany = móda na politické scéně. Proč?

HLAVA I. Čl. 2 (1) Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. (2) Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo. (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Rozumíte výrazu referendum? Námět k diskusi: V jakých případech by tato forma přímé demokracie měla být vypisována? Námět pro samostatnou práci: Zpracujte formou prezentace (plakátu, úvahy) výhody-nevýhody referenda.

HLAVA I. Čl. 3 Součástí ústavního pořádku ČR je LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD

Prvním významným dokumentem ve vývoji lidských práv byla anglická Magna charta libertatum (Velká listina svobod) r Základy všech moderních listin položily: Deklarace nezávislosti USA (1776) francouzská Deklarace práv člověka a občana (1789)

HLAVA I. Čl. 5 Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítající násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů. Jak rozumíte výrazu politický pluralismus? Námět k diskusi: Jaká je situace v zemi s jednou politickou stranou a v zemi s více politickými stranami? Proč jsou lidé podle průzkumů tak často zklamáni politikou?

Námět pro samostatnou práci: Vytvořte vlastní politickou stranu-její program, znak, heslo. Zjistěte, jaké náležitosti musí každá politická strana u nás splnit. ● Užitečné informace k založení politické strany jsou dostupné na: ● ● Formulář na registraci politické strany je dostupný na: ●

HLAVA I. Čl. 10 Ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána, jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem. ● Mezinárodní smlouvy, které ČR ratifikovala, lze najít ve Sbírce mezinárodních smluv na: ● ●

HLAVA I. Čl. 12 (1) Nabývání a pozbývání státního občansktví ČR stanoví zákon. (2) Nikdo nemůže být proti své vůli zbaven státního občanství. Náměty pro samostatnou práci: ● Jaké jsou podmínky nabytí státního občanství? ● Je možné, aby měl občan naší země dvojí občanství? ● Může být člověk za spáchání trestného činu potrestán tím, že mu bude odejmuto občanství? ● Oficiální informace lze získat ze stránek MV ČR ze sekce Úřad není labyrint ●

Hlava I. Čl. 14 (1) Státními symboly České republiky jsou velký a malý státní znak, státní barvy, státní vlajka, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť a státní hymna. Malý státní znak Velký státní znak

Vlajka poměr šířky k její délce je 2:3 Náměty pro diskusi: Státní svátek je vítaným dnem volna, kdy lidé nevědí, proč volno mají? Ničení, pálení vlajky je vhodná forma protestu? Nebo je projevem neúcty ke státním symbolům?

Vlajka prezidenta republiky Státní pečeť tvoří velký státní znak podložený lipovými ratolestmi. Okolo je vepsán nápis ČESKÁ REPUBLIKA.

Hymna Česká hymna poprvé zazněla ve hře Fidlovačka: ● text napsal Josef Kajetán Tyl ● hudbu složil František Škroup

Neoficiálními symboly našeho státu jsou České korunovační klenoty (insignie) ● Jsou uloženy v korunní komoře na Pražském hradě. ● K otevření dveří se musí sejít 7 držitelů klíčů: ● - prezident ● - předsedové Poslanecké sněmovny a Senátu ● - předseda vlády ● - primátor Prahy ● - pražský arcibiskup ● - probošt metropolitní kapituly u sv. Víta

HLAVY II. - IV. stanoví pravomoci nejdůležitějších státních orgánů podle principu dělby moci HLAVA II. dvoukomorový parlament (zákonodárná moc) Poslanecká sněmovna ● - vypracovává nové zákony, ● - odsouhlasí návrhy nových zákonů, ● - předá Senátu ke schválení, ● - hlasuje o návrhu státního rozpočtu... ● Senát ● (81 senátorů na 6 let od 40 let, volby se však konají každé 2 roky, kdy se obmění třetina senátorů) ● - funguje jako pojistka kvality zákonů

Poslanecká sněmovna ČR

Senát ČR

HLAVA III. upravuje moc výkonnou Vláda ● Předseda vlády (premiér) ● Místopředsedové vlády ● Ministři – řídí jednotlivé resorty ● Prezident ● Hlavní politický reprezentant ČR ● Volí ho obě komory parlamentu na dobu pěti let ● Musí mu být nejméně 40 let ● Jedinec může být zvolen pouze dvakrát za sebou ● Státní zastupitelstvo

Sídlo vlády ČR Sídlo prezidenta ČR

HLAVA IV. vymezuje moc soudní Soustava soudů: ● Nejvyšší soud ● Vrchní soudy ● Krajské soudy ● Okresní soudy Na dodržování ústavnosti v ČR dohlíží Ústavní soud ČR se sídlem v Brně. Prezident se souhlasem Senátu jmenuje 15 soudců na dobu 10 let.

Úkol - odpovězte na tyto otázky s pomocí textu ústavy nebo s pomocí ● Podle jaké zásady se konají volby do Poslanecké sněmovny? ● Podle jaké zásady se konají volby do Senátu? ● Může být někdo současně členem obou komor Parlamentu? ● Může být poslenec nebo senátor zároveň prezidentem? ● Může být poslanec nebo senátor členem vlády? ● Může prezident republiky odvolat vládu? ● Má právo prezident republiky vrátit Parlamentu přijatý zákon? ● Čeho je prezident republiky vrchním velitelem? ● Komu je odpovědná vláda?

Hlava V. zavádí nezávislou kontrolní moc v podobě Nejvyššího kontrolního úřadu

HLAVA VI. Hovoří o ústřední bance státu České národní bance

HLAVA VII vymezuje územní samosprávu a členění státu

Srovnání rozlohy krajů

Srovnání počtu obcí

HLAVA VIII. Přechodná a závěrečná ustanovení

Úkol: Projděte si ústavy jednotlivých států Evropské unie, popř.zemí, které vás zajímají. Porovnejte je s naší ústavou. Hledejte shody a rozdíly. Užitečné internetové adresy:

Zdroje: ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

Zdroje: ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● banky.jpg banky.jpg ● ●

Zdroje ● ● ● František Emmert – Odmaturuj ze společenských věd ●