Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Advertisements

Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_05_Podstatná jména 4.ročník_Vzor moře Téma: Vzor moře CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_ Odchylné tvary některých podstatných.
Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_03-31 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_SHODA.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ČÍSLOVKY DEVÍTINÁSOBNĚ KOLIKERÝ JEDNI TROJÍ TOLIK KOLIK NIC SEDMKRÁT.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM Co už známe Na houby Po dešti v lese, v doubí sbíráme zrána.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Název školy: Základní škola, Husova 276, Podbořany, okres Louny Autor:
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 16_Pád podstatných jmen
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Slovesa.
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vzor pán CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Procvičování podstatných jmen II.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 3 Souvětí a věta.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen.
AUTOR: Kateřina Křížová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Monika Hřavová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_23CJ_4_SLOV2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psaní i/y v minulém čase
Autor: Mgr. Jana Šulcová
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Rod podstatných jmen Mgr. Iveta Vališková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Shoda podmětu s přísudkem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VY_32_Inovace_4.1.3 Věta jednoduchá a souvětí
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Shoda podmětu s přísudkem Metodický list (anotace): Cílem této prezentace je seznámit žáky s učivem o shodě podmětu s přísudkem: s. 3 – 10 postup s. 11, 12 důležitá upozornění s. 13 závěrečný test s. 14 shoda několikanásobného podmětu s přísudkem s. 15 shoda několikanásobného podmětu s přísudkem - procvičování

SKLADBA Shoda podmětu s přísudkem

Shoda podmětu s přísudkem - postup  K tomu, abychom mohli správně rozhodnout, kterou koncovku v určitém slovese použijeme, musíme postupovat podle následujících tří kroků:  1. Určíme podmět věty  2. Určíme rod, ve kterém je podmět  3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku

1. Určíme podmět věty  Podmět věty určuje to, kdo daný děj vykonává. Většinou jde o podstatné jméno v 1.pádu a zjistíme ho velmi jednoduše. Stačí se pomocí přísudku zeptat 1. pádovou otázkou na vykonavatele děje. Děti si celé odpoledne hrály. Kdo si celé odpoledne hrál? děti Sluníčko pálilo.Kdo/co pálilo?Sluníčko Oči se jí rozšířily překvapením. Kdo/co se jí rozšířily překvapením? oči

2. Určíme rod, ve kterém je podmět  a) Podmět musí být v jednotném čísle, pokud tomu tak není, musíme si ho nejdříve do jednotného čísla převést. děti - dítě oči - oko chlapci - chlapec maminky – maminka  b) Poté si na podmět v jednotném čísle ukážeme ukazovacím zájmenem: to dítě - rod střední ten Jirka a ten Pepa - rod mužský ta vidlička - rod ženský  POZOR Pokud je podmět rodu mužského, musíme určit také jeho životnost. Ta se určí např. podle životných a neživotných vzorů.

3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku  ROD ŽENSKÝ  Jestliže je podmět v ženském rodu čísla množného, píšeme vždy v přísudku Y.  Maminky vařily oběd. Dívky si spolu vesele povídaly. Kočky seděly na střeše a mňoukaly. Růže krásně voněly.

3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku  ROD STŘEDNÍ  Jestliže je podmět ve středním rodu čísla množného, píšeme v přísudku A.  Koťata se vyhřívala na terase. Všechna letadla bezpečně přistála. Pole byla při loňských povodních zatopena. Údolí se na jaře zazelenala.

3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku  ROD MUŽSKÝ ŽIVOTNÝ  Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme vždy I.  Psi štěkali. Lyžaři sjížděli kopec. Chlapci pískali na píšťalku. Na svahu stáli tři sněhuláci

3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku  ROD MUŽSKÝ NEŽIVOTNÝ  Jestliže je podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme vždy Y.  Talíře spadly na zem a rozbily se. Vrtulníky přistály na střeše nemocnice. Topoly se ohýbaly pod náporem větru. Všechny vlaky měly ten den zpoždění.

3. Podle rodu podmětu napíšeme správnou koncovku  NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT  Nevyjádřený podmět je ten, u kterého nemůžeme určit, jakého rodu a osoby je. V tomto případě se u sloves množného čísla v minulém čase píše I.  Jeli jsme se podívat na zámek Kačina. Co kdybychom zašli do kina? Nechovali se k sobě příliš hezky.

Důležitá upozornění  POZOR  Slova děti, oči a uši jsou sice rodu středního, ale v množném čísle se chovají jako podstatná jména rodu ženského. Proto musíme v příčestí minulém psát Y.  Pomůcka: Děti, oči, uši tvrdé Y jim sluší.  Děti celé odpoledne stavěly sněhuláka. Odstávaly mu uši.  Ale Ucha od hrnce po prvním použití upadla.  Oči se mu rozzářily štěstím.  Ale Na punčoše se objevila dvě oka. Žlutá kočičí očka svítila do tmy.  Podstatná jména rodiče, koně, lidičky mají koncovky jako neživotná, avšak shodu jako jména životná: Svědomití rodiče by to nedopustili.  Podstatné jméno den má v 1. p. č. mn. dva tvary: dny a dni; oba však mají pouze shodu jako jména neživotná: Dny i dni se krátily. Pouze u knižního a zastaralého tvaru dnové je shoda jako u podstatných jmen životných: Krásní dnové minuli.

Důležitá upozornění  POZOR  Ne v každé větě, ve které není vyjádřen podmět, můžeme napsat hned automaticky I. Často totiž není ve větě podmět vyjádřen z toho důvodu, že věta navazuje na předešlou, která podmět obsahuje.  Dívky se sešly před kinem. Šly pak na procházku do parku a na zmrzlinu. Kůzlata hopsala na trávě. Chvílemi oškubávala větvičky nízkých stromů.  Při shodě podmětu s přísudkem se lze v mnohých případech řídit podle koncovky u podmětu. Např. Mamink y vařil y oběd nebo Chlapc i běžel i na autobus.

Závěrečné shrnutí - test  Na obloze jasně svítil_ hvězdy. Naši hráči nastoupil_ k zápasu v nových dresech. Rodiče během loňské dovolené navštívil_ Velkou Británii. Vysoké stromy nám zakrýval_ výhled do okolí. Auta zastavil_ na červenou. Psi zuřivě štěkal_ na kočku, která se vyhřívala na střeše verandy. Všechny makové buchty zmizel_ z tácu během chviličky. Jablka ještě nedozrál_. Oba náčelníci spolu vykouřil_ dýmku míru. Na okně stál_ květináče s kvetoucími petrklíči. Dálkové autobusy měl_ kvůli dopravní nehodě na dálnici velká zpoždění. Někteří spolužáci strávil_ část prázdnin na táboře. Naší kočce se narodil_ tři koťata. Některá divadla hrál_ během prázdnin na otevřené scéně. Akrobaté se před vystoupením pro televizi obzvláště pečlivě rozcvičoval_._

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem  V českém jazyce má rod mužský životný mluvnickou přednost. Je-li mezi členy několikanásobného podmětu takové podstatné jméno, píšeme v koncovce příčestí měkké -i (Chlapci i dívky si svorně hráli na pískovišti. Kočky a psi žili v míru.).  Není-li žádný člen několikanásobného podmětu rodu mužského životného, píšeme v koncovce příčestí tvrdé -y (Hrad i domy služebníků stály opodál.).  Jsou-li všechny členy několikanásobného podmětu středního rodu v množném čísle, píšeme příčestí koncovku -a (Koťata a štěňata dováděl- a.).  Jsou-li všechna podstatná jména v několikanásobném podmětu středního rodu a aspoň jedno z nich v jednotném čísle, píšeme v koncovce příčestí tvrdé -y (Kůzle a jehně společně svačil- y ).  Pomůcka: Není-li žádný člen několikanásobného podmětu rodu mužského životného (koncovka -i) a nejsou-li všechny jeho členy rodu středního v množném čísle (koncovka -a), píšeme v koncovce příčestí vždy tvrdé -y.

Shoda přísudku s několikanásobným podmětem - cvičení  Děti a psi se venku honil__. Kotě a štěně se dobře snášel__. V zoologické zahradě jsme viděl__ žirafy, zebry, kozy a lvi. Zebry a žirafy právě obědval__, žirafy a lvi již prožíval__ siestu. Norsko a Švédsko zahájil__ spolupráci. Kachňata i ostatní mláďata začal__ hlasitě protestovat. Ve škole jsme se učil__ malovat na plátno. Když jsme byl__ s Kateřinou a Klárou na výletě, Katka i Klára se velmi umazal__. Petra i ostatní dívky v zimě chodil__ bruslit. Dívky a chlapci se pilně připravoval__ na školní představení. Jak města, tak vesnice utichl__ a začal__ velká noc. Deště i mrazy nás nezastavil__. Slepice a kuřata pobíhal__ po dvoře. Měl__ jsme rádi naší paní učitelku, ale ona odešla.

Použité zdroje  Opakujeme češtinu v 6. ročníku (2. díl), nakladatelství Nová škola  Český jazyk s Tobiášem, Skladba, Věta jednoduchá II, nakladatelství Tobiáš 1993  Český jazyk 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005  shoda-podmetu-s-prisudkem  u/e_learning/ucebnice_cj/cj6_koncovky_sloves_2