Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Advertisements

Složené úrokování.
Finanční matematika.
Ekonomická gramotnost
Kupovat na splátky, nebo na úvěr ? Pokud si chceme pořídit nějakou věc nebo službu a nemáme na ni dostatek hotovosti, můžeme ji koupit na splátky nebo.
Ekonomická gramotnost Bankovní hádanka. Předpokládejme, že veškeré bankovní a obchodní transakce v následující hádance proběhnou během jednoho měsíce.
Produkty finančního trhu
Základy financí 3. hodina.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Šablona č.: III/2 – VI/2 – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Občanská.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš,
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Jednoduché úrokování.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_10_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_62_INOVACE_A1 – 26.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Rozpočet Napiš krátký příběh, ve kterém použiješ níže uvedená.
Spoření Dominika Nováková, C2A. Spoření Spoření je činnost, kterou vznikají úspory.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Úvěrové finanční produkty V následující křížovce každý řádek.
ObligaceObligace. Obligace je dlužný cenný papír. Jeho vlastník má právo na vyplacení úroku a po uplynutí doby i vyplacení nominální hodnoty obligace.
VY_62_INOVACE_ Název výukového materiálu: Termínovaný vklad Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Duben 2013 Předmět: Finanční gramotnost Cílová.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Aktiva versus Pasiva Napiš, které obrázky řadíš mezi Aktiva.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Investice.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Peníze.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Daně, úroky Daně se musí zaplatit včas Bereme si novomanželskou půjčku.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_13 Název materiáluSpořicí.
Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost A B C D 1.1 Stavební spoření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_04 Název materiáluTermínovaný.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kam s penězi, aby nezahálely
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
POHYB PENĚZ 1-3% 7-15% 7-15% DANĚ BANKA POJIŠŤOVNA PRŮMYSL KLIENT
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Pravda nebo lež? Inflace zlevňuje zboží Při vysoké inflaci se vyplatí investovat peníze do nemovitostí Inflace postihuje nejvíce lidi se stálými příjmy Díky inflaci si za stejnou sumu peněz koupíme méně než uplynulý rok

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Co je to inflace? Jak se vypočítá míra inflace? Vysvětlíme si vztah mezi inflací a příjmy. Co je to reálný výdělek? Kdy je spoření finančně výhodné?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Inflace a reálný výdělek První rok: 100 Kč Do prvního okénka vedle každé z uvedených pěti oblastí si zapiš cenu této položky, která je uvedena v tabulce. Celkovou hodnotu nákupu v tomto roce zapiš do prvního koše. Pod koš si zapiš svůj výdělek za první rok ve výši 100 Kč. Ověř, jestli jsi schopen nákup provést s tímto výdělkem. Druhý rok: 110 Kč Do druhého okénka vedle každé z uvedených pěti oblastí si zapiš cenu této položky, která je v tabulce. Celkovou hodnotu nákupu v tomto roce zapiš do druhého koše. Pod koš si zapiš svůj výdělek za první rok ve výši 110 Kč. Ověř, jestli jsi schopen nákup provést s tímto výdělkem. Celk. hod. nákupu v daném roce: ……… ……… Celkový výdělek v daném roce: ……… 100 Kč 110Kč 119 Kč 110 Kč117Kč Třetí rok: 117 Kč Do prvního okénka vedle každé z uvedených pěti oblastí si zapiš cenu této položky, která je uvedena v tabulce. Celkovou hodnotu nákupu v tomto roce zapiš do třetího koše. Pod koš si zapiš svůj výdělek za třetí rok ve výši 117 Kč. Ověř, jestli jsi schopen nákup provést s tímto výdělkem. Tvůj výdělek se zvýšil, přesto jsi však v posledním roce nebyl schopen nákup provést, protože ceny vzrostly ještě více. Teď vypočti (v procentech na jedno desetinné místo), jakým tempem rostl tvůj výdělek a jakým tempem rostly ceny. Celkový růst cen v ekonomice nazýváme inflace. Celkový růst cen v ekonomice oproti předchozímu roku nazýváme roční míra inflace.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Inflace a reálný výdělek Samotný růst výdělku tedy ještě neznamená, že tvé příjmy se skutečně zlepšují. K posouzení, jestli se zlepšují, nebo nemění, nebo zhoršují, musíš od ročního růstu svého výdělku odečíst inflaci. Výše vypočítané roční růsty výdělku se označují jako roční růsty nominálního výdělku. Následně spočítej roční růsty reálného výdělku, a to jako roční růsty nominálního výdělku snížené o roční míru inflace: ROČNÍ RŮST REÁLNÉHO VÝDĚLKU V DRUHÉM ROCE: 10% - 10% = 0% ROČNÍ RŮST REÁLNÉHO VÝDĚLKU V TŘETÍM ROCE: 6,4% - 8,2% = -1,8% Podle těchto výpočtů se tvůj reálný výdělek v druhém a v třetím roce zvýšil, snížil, nebo nezměnil?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Koupit teď, nebo až za rok? Pan Nyklíček v obchodě uviděl horské kolo svých snů s cenovkou Kč. Chce si však kolo vybavit i dalšími doplňky (pumpička, zvonek, oblečení, svítidlo, atd.), na které mu už nezbývají peníze, protože má v tuto chvíli právě jen Kč. Proto se rozhodl, že peníze vloží na roční termínovaný vklad u zvolené banky a doufá, že po roce bude mít o tolik více peněz, aby si mohl koupit nejen kolo, ale i vytoužené doplňky. Vyber pro pana Nyklíčka banku a v její nabídce vhodný termínovaný účet: Název banky:…………………………………………………………………………………… Název účtu:……………………………………………………………………………………... Roční úroková míra:…………………………………………………………………………… Kolik peněz banka vyplatí panu Nyklíčkovi po roce? ………………………………………. Předpokládej, že inflace bude za rok stejná jako dnes (viz minulý úkol) a že se bude v této výši vztahovat i na horská kola. Kolik bude stát kolo za rok? …………………………………………………………………. Kolik bude mít pan Slimák za rok na cyklistické doplňky? …………………………… Koupit teď, nebo až za rok?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 CLIL

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Reálná úroková míra, aneb, kdy je spoření finančně výhodné? Pokud máš volné peníze, můžeš si za ně koupit věc (aktivum), které hned začneš užívat a nečekáš od něho žádný finanční výnos – mobilní telefon, kolo, PC atd. Nebo se můžeš rozhodnout peníze zhodnotit, tj. převést je na aktivum, které nemůžeš hned spotřebovávat, ale od kterého čekáš kladný finanční výnos – termínovaný vklad, akcie, stavební spoření atd. tato druhá možnost, často nazývaná spoření, je ale finančně výhodná jen za určitého předpokladu. Přijdeš na to, o jaký předpoklad se jedná? Na internetových stránkách vybrané banky najdi roční úrokovou míru, kterou tato banka nabízí na běžném účtu a dvou různých termínovaných účtech. Do tabulky doplň následující údaje: a)název účtu a banky b)roční úroková míra (tj. roční míra výnosu), c)poslední známá inflace – zjistíš na internetových stránkách Českého statistického úřadu ( pod označením „meziroční přírůstek indexu spotřebitelských cen“, d)reálná roční úroková míra, tj. roční úroková míra snížená o inflaci.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje     M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN Kapitola 6.7, str. 134.