Motlová Jana, Smutná Renáta, Víška Přemysl. Exogamní sňatky Mnohoženství oficiálně zakázáno x nejsou stanoveny tresty Levirát Patrilokalita Manželství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vánoce v Řecku.
Advertisements

Vánoční zvyky a tradice
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Podmínky dlouhodobého pobytu na území jiného státu EU
Já vím, takových věcí chodí hodně, ale tohle je vážně miloučký.
Vytvořeno: Michalem Málkem
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Egyptské pyramidy.
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů.
Jak v přírodě rozbřesk, dny a noci plynou – tak i v životě člověka po narození pokračuje dětství, mládí, dospělost a stáří. Připrav se na to!
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Národnostní menšiny v Evropě Znáš své sousedy? To je název projektu, který zpracovává třída 2.C pod vedením profesorek H. Syslové a L. Cihelkové. Dva.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Každý den jsme trochu starší…
Rodina byla nepohostinná a odmítla anděly nechat v místnosti pro hosty
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
SOS dětské vesničky.
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Práva dětí Petr Machala.
Vytvořili: D. Musílek a V. Veselý, 9.A
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Muhammad Autor: Mgr. Jana Formánková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie rodiny 1 1. Program, požadavky 2. Rodina a její zakládání,
Jan Lucemburský.
Pyramidy.
Průvodce Čínou 21. století “Children in Meeting #8″, Zhigang Tang, 2000.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.03_Manzelstvi Datum:
Manželství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Manželství.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
MARKÉTA HELÍKOVÁ ADÉLA KRICNEROVÁ HKS – ČZU 2013 Antropologie Areálů – Střední Asie Postavení ženy a svatební rituály – Belúdžové v Turkmenistánu, Kyrgyzstán.
VÁNOCE - RUSKO.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Kultura - Tradice a zvyky
Střední Asie a Sovětský svaz HKS 2013 Neumanová Eva Poláková Kateřina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Franková, Hanušová, Pokorná.  = „zrození jara“, začátek nového roku  21. – 23. března  Slaví se již 5000 let  Festivaly, divadelní vystoupení, trhy,
Marco Polo Milion Hana Kratochvílová, Veronika Němcová, HKS Bc.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Chronologie doby bronzové Jako doba bronzová se v ČR archeologicky vymezuje období přibližně mezi roky 2000 až 800 př. n. l. Periodizace a významné.
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_12 MANŽELSTVÍ Výchova.
Nefertiti.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.10_lidska_prava_I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Rodina, příbuzenství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
VÝVOJ OLYMPIJSKÝCH HER
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
PODZIM STÁTNÍ SVÁTKY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Sociálně psychologické aspekty kulturní historie lidstva
ELIŠKA PŘEMYSLOVNA.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Každý den jsme trochu starší…
Židovství - Judaismus Pavel Novák, Roman Budějský, Tereza Dvořáková, Veronika Velichová, Zuzana Veselá.
8 lidí na stůl, 10 stolů v místnosti a hlavní stůl
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Motlová Jana, Smutná Renáta, Víška Přemysl

Exogamní sňatky Mnohoženství oficiálně zakázáno x nejsou stanoveny tresty Levirát Patrilokalita Manželství = ekonomická instituce Kalym – platba za nevěstu Několik druhů svateb – s kalymem, bez kalymu, únos nevěsty X Etnicky nejednotné sňatky, sňatky bez souhlasu rodičů, sňatky mezi bohatými a chudými

Základem svatby byla smlouva (dohoda) mezi rodinami Svatba má 7 částí:  První svatba – koná se u nevěsty, domlouvá se výše kalymu  Druhá svatba – koná se u ženicha  Třetí svatba – u ženicha- rozlučková slavnost, ženich si jede pro nevěstu  Čtvrtá svatba – veliká příprava na příchod hostů – nákupy, porážka berana, sázky na koně, nevěsta a ženich se neúčastní  Pátá svatba – podobá se třetí svatbě, pohoštění hradí příbuzní  Šestá svatba – u nevěsty, ženich přiváží dárky, o půlnoci přichází mulla a ujímá se oficiálně obřadu – po obřadu si ženich nevěstu odvede do své jurty  Sedmá svatba – druhý den ráno – koná se v novém domově novomanželů

Původní zvyk – nevěsta souhlasila Dnes jsou nuceni k sňatkům proti své vůli Za tři roky unesených nevěst Z důvodu patriarchálního uspořádání a z důvodu neplacení kalymu Únosy jsou protizákonné (3 roky vězení?) Nahlášeno jen 150 případů za 12 let Rozpad manželství, sebevraždy „ Žena která vstupuje do manželství s pláčem prožije šťastný život“

Kyrgyzové v minulosti úzce spjati s obřady okolo narození dítětě Týkaly se už ženy, která otěhotněla Zvyk sujunčuloo – kdo zprávu o narození oznámil jako první, obdržel dárek Velká hostina – toj Ceremonie kladení do kolíbky – bešikke salu Rodinný svátek tušoo kesuu – spojen s prvními kroky dítěte Jména – starodávná, se skrytým významem

Dnes velké rozdíly mezi městy a venkovem Města – tradice mizí Na venkově mnoho dodržováno dodnes Někde jméno vybíráno stále rodiči muže, nyní však většinou podle Koránu Chlapec ve věku 3, 4, či 5 let – muslimský obřad obřezání surnattoj U děvčat ve veku 5 a 6 let čačordu – zaplétají se jim copánky, stává se z nich mladá žena

Matka s dítětem nikdy nesměly zůstávat samy Významné dny po porodu – třetí, pátý, sedmý, dvanáctý, čtyřicátý Obřad čillagurezon – matka s dítětem poprvé vychází z domu a navštěvuje příbuzné Dandonmušak – objevení se prvního zubu Mujsargiron – první stříhání vlasů

U porodu pomáhaly starší ženy – akušerky. Dnes už spíše ne, rodí se v nemocnicích Při porodu volaly jméno Alláha, případně sester Gyz Bibi a Para Bibi Jizerlik – zavěšen do místnosti, aby nebylo dítě uhranuto Dachdaan – vyřezaný přívěšek ze dřeva Zákaz přiblížení se k dítěti - gille

V Tádžikistánu každodenní realita, avšak ve velmi malé míře Prakticky propuštění ženy z manželského svazku – „rozvádím se s tebou.“ Kalym po rozvodu propadá manželčině rodině Někdy muži využívají tvrzení, že žena byla nevěrná a porodila cizí dítě Častější příčina – žádost dospělé ženy, která se vdávala jako nezletilá bez svého souhlasu.

Stavění jurty na počest zemřelého Tělo omyto, převlečeno do bílé košile a položeno na koberec – muž vlevo, žena vpravo Lidé přichází do jurty se modlit a vzpomínat Tělo nesmí v jurtě zůstat déle než 24 hodin Na hřbitov chodí pouze muži Hroby na vyvýšeném místě (na kopci) Pohřbívání do metr hluboké jámy, hlava směrem na sever

Bohatí pohřbíváni do čtverhranného mauzolea s kopulí Zemřelí pohřbíváni vždy samostatně Po pohřbu následuje hostina (beran, koza) 40 dní se rodina nesmí smát, sledovat televizi a poslouchat rádio Roční smutek – nesmí se pořádat oslavy a svatby ani se jich účastnit Rok po pohřbu se koná zádušní hostina

Obrovské hřbitovy v okolí měst a vesnic Pohřeb je velká a drahá událost Hroby s muslimským půlměsícem na špici

Mnoho zvyků a pověr Pokud člověk zemře v domě, duše zůstane uvězněna – umírající vynášen z domu Nebožtíka je nutné chránit před zlými duchy Zvířata mohou být prostředníky při napadení zlými duchy  kočky z domu, zavírání skotu Hostitelská noc – známí a přátelé navštěvují nebožtíka Zpívání ukolébavky, pokládání hlíny nebo železa na tělo nebožtíka

Posvátná země  žádání o povolení k vykopání hrobu Hlava směřuje na sever, nohy na jih, tělo leží na boku, oči na západ Rituál ukládání hlíny do šátku Hřbitov je posvátný – zákaz vstupu nečistým osobám a předmětům (ženy na hřbitov nesmí) Pamír – žena se účastní pohřbu Pokrmy pro smuteční hostinu – na severu beran, na jihu býk

Modlitba před smrtí – pomáhá přejít na jiný svět Loučení se zemřelým v domě Tělo se omývá, balí do bílé látky a přenáší na hřbitov Ve smutečním průvodu jen muži Oplakávání, v některých oblastech radost Pohřbívání do mohyl bez rakve 3 dny pouze modlitby a vzpomínání Hostina 3. a 40. den a rok po pohřbu Prodloužený smutek pro vdovy Ženy už se někdy pohřbu účastní

Prolínání turkických a muslimských tradic Předkládání jídla (masa) zemřelým Pohřební slavnosti v odstupu několika dnů až jednoho roku od pohřbu Zákaz připravování jídla v domě zemřelého po 3 dny Očistné obřady Podle muslimské tradice se pohřeb koná třetí den po smrti Vynášení na „tabutě“

Pohřeb dítěte – vypouštění holubů Sunnitský islám  na pohřbu pouze muži 40 dnů po smrti – smuteční obřady, modlitby, smuteční hostina

KOKAISL, Petr, PARGAČ, Jan a kol. Lidé z hor a lidé z pouští: Tádžikistán a Turkmenistán. Střípky kulturních proměn Střední Asie. 1. vyd. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, s. ISBN KOKAISL, Petr, PARGAČ, Jan a kol. Pastevecká společnost v proměnách času:Kyrgyzstán a Kazachstán. 1. vyd. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, s. ISBN KOKAISL, Petr a kol. Manželství a rodina obyvatel Kavkazu a Střední Asie. Praha, Nostalgie, 2011, 196 s. ISBN Svatba a slzy: Tradiční únosy nevěst v Kyrgyzstánu[online]. Dostupný z: kyrgyzstanu Kyrgyzstán zpřísnil tresty za vynucené sňatky[online]. Dostupný z: snatky-fsy-/zpravy-svet.aspx?c=A130127_081312_ln_zahranici_hm

Děkujeme za pozornost