Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program
2 Výchovně vzdělávací cíl Výsledná úroveň změn v chování a jednání člověka projevující se v určitém výkonu, kterého má být v procesu výchovy a vzdělávání dosaženo za kratší či delší časovou jednotku. Najdeme jej ve vzdělávacím programu.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Kurikulum Vzdělávací program, projekt, plán Průběh studia a jeho obsah Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Význam pojmu Před rokem 1989 nebyl používán Jeho zavedení má význam pro komplexní řešení cílů, obsahu, metod, způsobů organizace a hodnocení školního vzdělávání Tyto problémy byly vztahovány ke konceptům učební osnovy, učební plán, obsah vzdělávání, učivo, které však nepokrývají komplexní význam pojmu kurikulum
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Formy kurikula 1/2 Formální kurikulum –Komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace ve vzdělávacím procesu a předepsané způsoby kontroly a hodnocení výsledků (ŠVP) Neformální kurikulum –Aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, mimotřídní a mimoškolní akce organizované školou Základní kurikulum –Dokument stanovující obecné požadavky státu na jehož základě mohou jednotlivé školy vytvářet svá školní kurikula přizpůsobená specifikům školy a regionu (RVP)
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Formy kurikula 2/2 Skryté kurikulum –Zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech Zamýšlené kurikulum –plánované Realizované kurikulum –probrané Dosažené kurikulum –Učivo osvojené žáky
7 Vzdělávací program Dokument, který stanovuje podmínky vzdělávání, tj. cíle, obsah, vzdělávací plán, metody Dříve pouze státem vydávaný a schvalovaný dokument, dnes školní vzdělávací programy
8 Podle stupně školy Základní školy –Základní škola –Obecná škola –Národní škola Střední školy –Vzdělávací program pro gymnázia –VP pro jednotlivé typy škol
9 Vzdělávací programy podle zákona 561/2004
10 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia Vydán Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy dne 24. července 2007 Platný text je uveřejněn ve Věstníku MŠMT Tiskem vyšel ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze pod ISBN
11 RVP G – ŠVP Co obsahuje RVP G? – Příklad ŠVP (Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše 14) – Manuál tvorby ŠVP –
12 RVP pro odborné vzdělávání Na tvorbě spolupracuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze s Národním ústavem odborného vzdělávání Složité – 800 oborů, snaha snížit počet na cca 275 obecněji definovaných oborů
13 RVP OV Postupně se vydávaly RVP pro jednotlivé obory Př. řezník - uzenář – Vycházely v letech 2007 – 2010; v 1. vlně 63 oborů, ve 2. vlně 82 oborů, ve 3. vlně 82 oborů a ve 4. (poslední) vlně 49 oborů –
RVP G14 Cíle vzdělávání v RVP G vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G; vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G; připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění.
RVP G15 Klíčové kompetence soubor požadavků na vzdělávání, zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích; jako cílová kategorie jsou kompetence podstatným východiskem pro stanovení vzdělávacího obsahu i podmínek vzdělávání v pedagogických dokumentech
RVP G16 Klíčové kompetence v gymnaziálním vzdělávání soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě patří k nim kompetence –k učení, –k řešení problémů, –komunikativní, –sociální a personální, –občanská, –k podnikavosti.
RVP G17 Úroveň klíčových kompetencí v RVP G představuje žádoucí stav, ke kterému se mají všichni žáci na základě svých individuálních předpokladů postupně přibližovat. Vzhledem k tomu, že schopnosti žáků a jejich osobní dispozice jsou velmi různé, by učitelé měli poměřovat dosaženou úroveň kompetencí osobním pokrokem každého žáka a jeho individuálními možnostmi. Další rozvíjení klíčových kompetencí by se mělo stát u každého jedince celoživotním procesem.
RVP G18 Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření (na úrovni rámcové, popř. i školní).
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Obsah vzdělávání Ty výsledky lidského poznání, které odpovídají potřebám společnosti a možnostem a potřebám žáků. Při vyučování vystupuje jako učivo nebo jinými slovy učební látka. Dělí se na jednotlivé vyučovací předměty, jejichž základem jsou příslušné vědy.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Odpověď na otázku čemu učit dává směr a náplň vzdělávacímu procesu, konkretizuje obecné cíle pro učební aktivity žáků i vyučovací postupy učitele, je východiskem při hodnocení dosažených výsledků žáka, učitele i celé školy. V obsahu vzdělávání se konkretizuje pojetí vzdělávání, jak je chápáno, vytyčováno a formulováno v dané konkrétní společnosti.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Závisí na vyspělosti společnosti – rychlý rozvoj, velké množství informací, které by si měli žáci osvojovat – nutná redukce. Materiální a formální vzdělávání –materiální – důraz na vědomosti, –formální – důraz na rozvoj osobnosti – snad dnešní české školství.
Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J Učivo Didakticky uspořádaný věcný obsah vzdělávání vyjádřený souborem požadavků na učení žáků a jeho výsledky v podobě úloh, které mají žáci zvládnout, v podobě vědomostí, dovedností, hodnot, postojů a vztahů, které si při tom mají osvojit.
23 Obsah vzdělávání v RVP G Vymezení očekávaných výstupů a učiva na úrovni vzdělávacích oborů, který je dále rozpracováván na úrovni školních vzdělávacích programů
RVP G24 Vzdělávací obsah v RVP Očekávané výstupy –jsou ověřitelné, prakticky zaměřené, mají činnostní povahu a jsou využitelné v běžném životě; –vymezují úroveň, které mají všichni žáci prostřednictvím učiva dosáhnout; –jsou stanoveny závazně Učivo –je strukturováno do tematických okruhů (témat, činností); –je chápáno jako prostředek pro dosažení očekávaných výstupů, tvoří nezbytnou součást vzdělávacího obsahu; –je závazné pro tvorbu ŠVP
25 Z čeho studovat Rámcový vzdělávací program pro gymnáziaRámcový vzdělávací program pro gymnázia – PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.
26 Úkol č. 7 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Dostupný online: Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111–131. (on-line)