NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
Číslo v digitálním archivu školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_322_Pranostiky AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Základy meteorologie.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici přísloví, rčení a pranostiky s příklady. Součástí jsou také cvičení, na kterých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
METODICKÝ LIST MEDARDOVÁ-Žáci si čtou pohádku z tabule, doporučuji předem natisknout text a rozdat ho každému do lavice. NAJDĚTE V TEXTU..- úkolem je.
ZIMA – PŘÍDAVNÁ JMÉNA Český jazyk – 8. ročník Mgr. Iva Jakubcová.
ÚSTNÍ LIDOVÁ SLOVESNOST -PRANOSTIKY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Projektový den VELIKONOCE
Při vysvětlování nepoužívejte slova příbuzná!
Ústní lidová slovesnost - folklór
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Slovesné umění Předmět Autor: Mgr. Kateřina Kozlová
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Název vzdělávacího materiálu: Žánry ústní lidové slovesnosti
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pet Shop Pranostiky☺.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Lidová slovesnost Název sady: VY_32_Inovace_ Český jazyk 6. ročník Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_Slovo, význam slova, sousloví, rčení.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
rčení, sousloví, přísloví, pranostika
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Pořekadlo VY_32_INOVACE_20 Sada 2 Čtení a literární výchova ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: květen 2013 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_.
VY_32_INOVACE_ČJ.3.01 Tato prezentace je vytvořena výuku literatury.
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Dana Motyčková Číslo
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_14_ Pranostiky I
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
Práce s textem úryvku z pohádky.
Pranostika VY_32_INOVACE_18
Rčení a přísloví VY_32_INOVACE_39_Rceni a prislovi
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Všestranné jazykové rozbory
Frazeologie a její užití
Měsíc po měsíci VY_32_INOVACE_11_03
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Vy_32_INOVACE_77_Charakteristika
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Pravopis v lidové moudrosti
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
VY_32_Inovace_ Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Přísloví VY_32_INOVACE_19
ČESKÝ JAZYK 4. ROČ. Číslo DUM: VY_32_INOVACE_16
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_47
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_08
Starověk a středověk v ústní tradici
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Rčení, pořekadlo, přísloví, pranostika ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ Ukázky rčení, pranostik, pořekadel a přísloví.

Datum vytvoření projektu únor 2012 Ročník5. Popis prezentaceUkázky rčení, přísloví, pořekadel, pranostik. Práce s texty a obrázky.

 Rčení je útvar lidové slovesnosti. Je to krátká průpovídka, vyjadřující určitou životní zkušenost.lidové slovesnostiprůpovídkazkušenost  Rčení úzce souvisí s úslovím a pořekadlem. úslovím pořekadlem  Rčení je produktem lidové fantazie.

 neví, kde mu hlava stojí  pro korunu by si nechal koleno vrtat  má srdce na dlani  my o vlku a vlk za dveřmi  něco visí ve vzduchu  sypat si popel na hlavu  krása bez dobrého srdce je jako dům bez dveří, loď bez větru, pramen bez vody  má srdce z kamene  kam vítr, tam plášť

 Přísloví a pořekadla vyjadřují lidské zkušenosti, vlastnosti a myšlenky.  Přísloví je vyjádřením nějaké životní moudrosti.  Smyslem přísloví je tedy morální ponaučení, výstraha či pokárání.

 Bez práce nejsou koláče.  Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.  Lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše.  Komu se nelení, tomu se zelení.  Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.  Tichá voda břehy mele.  Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde.  Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne.

 Koho chleba jíš, toho píseň zpívej  Všude je chleba o dvou kůrkách  Lepší doma krajíc chleba, než v cizině kráva celá  Odříkaného chleba největší krajíc  V ústech med, a v srdci jed  Kam vítr, tam plášť  Vzal nohy na ramena

 Přirovnání je pojmenování na základě srovnání, podobnosti.  „ je chytrý jako liška “liška  „ bystrý jako rys “rys  „ pálí to jako oheň ”  „ rýma jako hrom ”  „ starý jako Metuzalém ”Metuzalém  „ velký jako Brno ”

 Pranostika je žánr lidové slovesnostižánrlidové slovesnosti  Jde o rčení, které se snaží dávat do souvislosti určité meteorologické jevy a roční dobumeteorologické  založená na dlouhodobé lidské zkušenosti  Slovo pranostika je odvozeno z latinského slova prognosis tedy předpověď  Pojí se s každým měsícem

 Březen - za kamna vlezem.  Duben - ještě tam budem  Únor bílý - pole sílí.  Medardova kápě - 40 dní kape.  Svatá Lucie noci upije a dne nepřidá.  Na Nový rok o slepičí krok.  Na Hromnice o hodinu více  Svatý Matěj ledy láme, nemá-li je, nadělá je  Svatá Anna - chladna z rána.  Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři.

 Bližší košile, než-li ……….  Ráno je moudřejší ………..  Mluviti stříbro, mlčeti ……..  Koho chleba jíš, toho píseň ……..  Čím kdo zachází, tím také ………  Kdo po tobě kamenem, ty po něm ……….  Co na srdci, to na ………..  Na jazyku med, v srdci ……..  Jak si kdo ustele, tak si taky ………….

 Bližší košile, než-li kabát  Ráno je moudřejší večera  Mluviti stříbro, mlčeti zlato  Koho chleba jíš, toho píseň zpívej  Čím kdo zachází, tím také schází  Kdo po tobě kamenem, ty po něm chlebem  Co na srdci, to na jazyku  Na jazyku med, v srdci jed  Jak si kdo ustele, tak si taky lehne

 Lucie noci upije ale ……………………  Na Nový rok …………………………..  Na sv. Jiří ……………………………….  Na Hromnice …………………………  Svatá Anna ……………………………  Medardova kápě ………………………  Únor bílý ……………………….  Na svatého Řehoře ………………

 Lucie noci upije ale dne nepřidá  Na Nový rok o slepičí krok  Na sv. Jiří vylézají hadi a štíři  Na Hromnice o hodinu více  Svatá Anna chladna zrána  Medardova kápě čtyřicet dní krápě  Únor bílý pole sílí  Na svatého Řehoře, líný sedlák který neoře

 Je bílý jako ……… Srdce jako ……..  Je hubený jako ….. Jazyk jako …….  Je pomalý jako ….. Studený jako ……  Vysoký jako……. Čistý jako……….  Pyšný jako ……. Červený jako…..  Tvrdý jako ………  Úlisný jako ……  Mrštný jako …….  Má zrak jako ……

 Je bílý jako stěna Srdce jako zvon  Je hubený jako vyžle Jazyk jako břitva  Je pomalý jako šnek Chladný jako led  Vysoký jako topol Čistý jako studánka  Pyšný jako páv Červený jako růžička  Tvrdý jako skála  Úlisný jako had  Mrštný jako lasička  Má zrak jako ostříž