Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 2. Úpravy výrazů Název sady: Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě – řešené příklady (lze použít i v nižších ročnících při procvičování) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: – Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Matematika pro 4. ročník, opakování k maturitě – řešené příklady (lze použít i v nižších ročnících při procvičování) je zopakovat a procvičit probranou látku i ukázat studentům souvislosti mezi jednotlivými tématy tak, aby si vytvořili určitý nadhled při řešení matematických příkladů. Cvičení jsou seřazena od lehčích ke složitějším, příklady na sebe často tematicky a metodicky navazují. Studenti si zopakují základní metody řešení příkladů, prohloubí si matematické myšlení. 2
2.1 Vysvětlete na příkladu postup při úpravě výrazu a určete podmínky řešení: a) 3 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.1 Vysvětlete na příkladu postup při úpravě výrazu a určete podmínky řešení: b) 4 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.2 Rozložte v součin podle vhodného vzorce: a) b) 5 VÝSLEDEK: VZOREC:
2.2 Rozložte v součin podle vhodného vzorce: c) 125k 3 -1 d) 6 VÝSLEDEK: VZOREC:
2.2 Rozložte v součin podle vhodného vzorce: e) f) POSTUP: VÝSLEDEK: VZOREC: POSTUP: VZOREC:
2.2 Rozložte v součin podle vhodného vzorce: g) 8 VÝSLEDEK: VZOREC:
2.3 Zjednodušte a určete podmínky : a) 9 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: POSTUP: ŘEŠENÍ:
2.3 Zjednodušte a určete podmínky : b) 10 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.3 Zjednodušte a určete podmínky : c) 11 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.3 Zjednodušte a určete podmínky : d) 12 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.3 Zjednodušte a určete podmínky : e) 13 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.4 Zjednodušte a určete podmínky : 14 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.5 Zjednodušte a určete podmínky : 15 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.6 Zjednodušte a určete podmínky : 16 ŘEŠENÍ ÚVOD: PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ POKRAČOVÁNÍ:
2.7 Dělte, uveďte podmínky pro dělitele a proveďte zkoušku: a) 17 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.7 a) Zkouška: 18 ŘEŠENÍ:
2.7 Dělte, uveďte podmínky pro dělitele a proveďte zkoušku: b) 19 PODMÍNKY: VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
2.7 b ) Zkouška: 20 ŘEŠENÍ:
2.8 Vypočítejte: a)Dodržujte prioritu operací. 21 NÁPOVĚDA : VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ :
2.8 Vypočítejte: b)(-2) 2 =(-2)*(-2)= =- 2 2 =-4 22 NÁPOVĚDA : VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ :
2.9 Vypočítejte a porovnejte řešení v obou případech: a) b) 23 VÝSLEDEK: ŘEŠENÍ:
Zdroje pro textovou část KUBÁT, Josef, Dag HRUBÝ a Josef PILGR. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: maturitní minimum. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 195 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN HUDCOVÁ, Milada, Libuše KUBIČÍKOVÁ a Josef PILGR. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium: maturitní minimum. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 415 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN Vlastní příklady. 24
Seznam zdrojů pro použité obrázky Vlastní obrázky. 25