EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Protektorát Čechy a Morava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Advertisements

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.31_kvetnove_povstani_zide_v_protektoratu
VY_12_INOVACE_Rů_II_06 Polsko, Slovensko Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
DŮSLEDKY 1. SVĚTOVÉ VÁLKY: o V průběhu 4 let : zahynulo 10 milionů vojáků, 20 milionů zraněno o trvalá invalidita: 10-ky tisíc vojáků o ekonomika a hospodářství.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost  Okruh dle RVP:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Digitální učební materiál:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Člověk a jeho svět - Dějiny ČR
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VY_32_INOVACE_220_20. léta – čsl. mírové smlouvy
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Adresa školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Česká republika Obyvatelstvo
ZÁNIK ČESKOSLOVENSKA DRUHÁ REPUBLIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_41D9 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ /1. 4
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DOMÁCÍ A ZAHRANIČNÍ ODBOJ
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_12_Návrat k demokracii Regina Byrtusová
VY_32_INOVACE_11_12_Lidice
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_01 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Období vlády jedné strany
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
OSVOBOZENÍ ČSR Autor: Lenka Mulačová
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Revoluce ve Francii
Stavební právo.
Název projektu: Moderní škola
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
ZAHRANIČNÍ ODBOJ Marek Kryška.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Československá republika-demokratický stát
POČÁTEK 2. SvětovÉ válkY VY_32_INOVACE_53_POČÁTEK 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
České země za 1. světové války
Druhá republika.
Druhá republika –
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
1. světová válka.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
1. SVĚTOVÁ VÁLKA Události let
Česká republika - úvod VY_12_INOVACE_Rů_II_03
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Protektorát Čechy a Morava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 Dějiny 19. a 20. století Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: Garant (kontrola): Markéta Křížková Ročník: 9. třída ZŠ, kvarta osmiletého gymnázia, 4. ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: 2. světová válka, České země za 2. světové války Anotace: Materiál přibližuje formou prezentace základní fakta o protektorátu – o politickém systému, o běžném životě, o holokaustu. Čtenář nalezne jak fakta známá, tak i méně známá, jelikož jsou pro ilustraci vybrány buď osudy lidí nebo méně známé skutečnosti pro bližší představu. Zdroje: na konci prezentace Časová náročnost: 45 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

* území Česko-Slovenska bylo rozděleno na Protektorát a Slovenský štát, již ovšem po dřívější ztrátě pohraničí následky Mnichovské dohody z roku 1938 * Protektorátní samospráva – vláda, prezident Hácha, vojsko, policie – je plně podřízena německým úřadům vedených říšským protektorem * přítomnost wehrmachtu, bezpečnostních složek nacistického Německa (gestapo a další) * česká vláda nemá k dispozici branné síly kromě četnictva a malého státního vojska, které svým počtem okolo bylo jen symbolickou ochranou státu.

obr.1

obr.2

obr.3 Příjezd wehrmachtu do Prahy

prezident: po Benešově rezignaci na podzim politici přemluvili starého právníka Emila Háchu, aby se chopil funkce, o které bylo jasné, že je spíše formální. Rozhodovací funkce celé vlády i prezidenta byly malé. Bez souhlasu německého protektora nebylo možné nic zásadního rozhodnout. Vláda a prezident se snažili nedráždit Němce a přizpůsobit život v Protektorátu německým požadavkům. Emil Hácha ( ) gen. Alois Eliáš ( ) Emanuel Moravec ( ) protektorátní prezident premiér ministr školství obr.4 obr.5 obr.6

Alois Eliáš za 1. světové války bojuje v legiích ve Francii po válce zůstal v armádě a dosáhl vysokých funkcí zastánce aktivní obrany při mobilizaci 1938 po M. dohodě se stal ministrem a po vyhlášení Protektorátu premiérem naoko se podřizoval Němcům, ale spolupracoval s domácím odbojem a Benešem v Londýně po příchodu Heydricha zatčen 1941, asi po půlročním vězení popraven za heydrichiády Emanuel Moravec za 1. sv. války zajat na východní frontě Rusy vstupuje do legií a vrací se přes Vladivostok 1920 za 1. republiky jako důstojník dosáhl vysokých funkcí v armádním štábu postavil se proti přijetí Mnichovské dohody po M. dohodě zklamaný a začíná razit cestu že přežít se dá jedině pod vedením Německa aktivně podporuje spolupráci s Němci jako ministr školství spáchá sebevraždu

Konstantin von NeurathReinhard Heydrich Karl Hermann Frank protektorprotektor poslanec parlamentu ČSR umírněný politik3. muž Říšeza Sudetoněmeckou str. pro neschopnost zlikvidovatvysoký důstojník SSvelitel policie a SS v Pro- český odboj odvolána tajné službytektorátu. Likvidoval Lidi- likvidoval český odbojce. Po válce popraven. obr.7 obr.9 obr.8

Opatření okupantů dvojjazyčnost nápisů, bankovek apod. Němčina se stává druhým státním jazykem likvidace státního vojska až na pár tisíc mužů s lehkými zbraněmi převzetí armádního vybavení a využití v budoucí válce kontrola hospodářsky významných podniků a bank a dozor nad výrobou průmysl přizpůsoben vojenským potřebám 3. říše: zbrojovky v Plzni a Brně jedou naplno, montují německé zbraně automobily začaly jezdit vpravo zatemňování kvůli náletům rozkradení státních zlatých rezerv obr.10

pracovní povinnost a pracovní knížka nucené nasazení mladých lidí v Německu – čeští dělníci a dělnice nahrazovali chybějící pracovní sílu v Německu – celkem za války počet lidí protižidovská opatření obdobná těm v Německu, holocaust cenzura a pronásledování politických odpůrců a odboje, zatýkání, činnost GESTAPA CÍL NĚMECKÉ PROTEKTORÁTNÍ SPRÁVY: využít hospodářský potenciál Protektorátu udržení klidu pro zachování hospodářské a zbrojní produkce

Život v nedostatku s pokračující válkou bylo stále méně a méně potravin, textilu a jiného spotřebního zboží. Fungovalo válečné hospodářství. PŘÍDĚLOVÝ SYSTÉM každá osoba měla nárok na týdenní příděly, které se během války snižovaly. Němci a těžce pracující dostávali více. Příklad týdenního přídělu: * 3,5 kg brambor * 1,5 kg chleba * 1,5 l mléka * 0,25 kg masa * 2 vejce nedostatek vedl k rozkvětu černého obchodu, kšeftováním s lístky a pašování potravin z venkova, často od příbuzných

obr.12

Osud Židů v Protektorátu postihly je Norimberské zákony a vůbec opatření platná v Německu postupně jsou vyčleněni ze společnosti a stigmatizování, ztrácí občanská práva (označení hvězdou, zákaz určitých povolání, zákaz nabývání movitého majetku, oddělené prostory na veřejných místech, zákaz vstupu na některá veřejná prostranství, divadel, kin, musí odevzdat rádia a gramofony …) Od roku 1942 jsou transportováni do Terezínského ghetta, a to nejen čeští, ale evropští Židé. asi Židům z protektorátů se podařilo emigrovat, z toho většina v roce 1939 celkem zahynulo přes židovských obyvatel protektorátu, přežilo asi 8 000

Ghetto Terezín z městečka založeného na základě josefínských kasárna se na podzim 1941 začal budovat koncentrační tábor, kam se měli vozit protektorátní židé. Do té doby bylo odvezeno asi našich židů do ghetto v polské Lodži. Město Terezín museli opustit všichni civilisté. na cestu do Terezína si mohli vzít 50 kg. žijí zde v nedostatku potravin a lékařské péče, pracují pro Říši Terezínské ghetto je přestupní stanice do likvidačních táborů, kam jsou železnicí Židé odváženi Ke konci válku došlo k velké koncentraci Židů v ghettu, takže se tu tísnilo téměř lidí, ačkoli místo bylo maximálně pro 20% počtu V Terezíně zemřelo přes lidí, téměř bylo odvezeno do polských vyhlazovacích táborů kvůli vysoké úmrtnosti bylo nutné zřídit v Terezíně krematorium

obr.13

obr.14 obr.15 obr.16

obr.17 obr.18

celkový počet obětí holokaustu z území Československa se odhaduje na obětí (z Protektorátu ) mnoho českých a německých Židů z bývalého ČSR vstoupilo v zahraničí do odbojových jednotek a bojovalo proti nacistům

Další perzekuce v Protektorátu zakázány politické strany kromě jedné - Národní souručenství zejména komunisté a sociální demokraté zatýkáni na počátku války zatčeno 3000 představitelů veřejného života preventivně mnoho vojáků a politiků odchází do exilu po demonstracích zatčeno 1200 studentů a posláno do koncentračních táborů. 9 studentských vůdců popraveno a zavřeny české vysoké školy nejhorší období začíná příchodem Heydricha – nová vlna zatýkání odbojářů

Osud romského obyvatelstva v roce 1942 byli postaveni Cikáni a obyvatelé žijící cikánským způsobem života (kočovně) do pozice jako Židé jako nepřizpůsobivé kočovné živly jsou Romové soustředěni do táborů v Letech u Tábora a Hodonína. Tam ve špatných podmínkách po tisících umírají na nemoci a podvýživu. Táborem Lety prošlo asi 1300 vězňů, Hodonín asi Část jich zemřela v táborech, část byla odvezena do vyhlazovacích táborů, kde je čekal stejný osud jako Židy. Z původní české populace 6500 Romů přežila necelá tisícovka

Nálety v protektorátu teprve poslední dva válečné roky docházelo na našem území k náletům, do té doby zde byl klid. počet obětí náletů byl osob. Američané a Angličané bombardovali továrny. Masivní nálet na Prahu v únoru 1945 byl omyl, když si letci zaměnili Prahu za německé Drážďany obr.19

obr.20

Zdroje: CUHRA, Jaroslav, ELLINGER, Jiří, GJURIČOVÁ, Adéla, SMETANA, Vít. České země v evropských dějinách. Díl 4 od roku vyd. Praha a Litomyšl: Paseka ISBN portál Moderní dějiny – obr. č. 1a 2http://kc-johnson.com/core-1220-week-of-nov-2/ obr. č. 3www.moderni-dejiny.czwww.moderni-dejiny.cz obr. č. 4http:// obr. č. 5http:// obr. č. 6http://forum.jajjun.com/viewtopic.php?f=28&t=3545http://forum.jajjun.com/viewtopic.php?f=28&t=3545 obr. č. 7 a 8http:// obr.č. 9http:// obr. č. 10http:// obr. č C3%A9ko_1940.gif C3%A9ko_1940.gif obr. č. 12http://lpg-cng.ochranamotoru.cz/drevoplynova-vozidla-plavidla-pohon-drevoplyn-drevo-plyn.htmhttp://lpg-cng.ochranamotoru.cz/drevoplynova-vozidla-plavidla-pohon-drevoplyn-drevo-plyn.htm obr. č. 13http:// obr. č. 14http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADnhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADn obr. č. 15http:// obr. č. 16http:// obr. č. 17http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADnhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADn obr. č. 18http:// obr. č. 19http:// obr. č. 20http://zpravy.idnes.cz/nalet-prazane-cekali-ale-byl-prilis-nicivy-fi7-/domaci.aspx?c=2005M036p04Ahttp://zpravy.idnes.cz/nalet-prazane-cekali-ale-byl-prilis-nicivy-fi7-/domaci.aspx?c=2005M036p04A