Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy světa. Vývoj obyvatelstva a problém výživy Počet a rozmístění světového obyvatelstva Rasová struktura Etnická a jazyková struktura Náboženská.
Advertisements

RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI. Na Zemi žije 7 mld. lidíobrovský globální problém Nárůst je příliš rychlý a nerovnoměrný POHYB OBYVATELSTVA A)pohyb přirozený.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST MAJETKOVÉ POJIŠTĚNÍ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Více než miliarda lidí na světě nemá přístup ke kvalitnímu zdroji pitné vody. Nejhorší je situace v subsaharské Africe, kde má přístup k nezávadné pitné.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Vytvořil: David Mašata a Michal Hlaváček. Popis jaderného reaktoru  Jaderný reaktor je zařízení, které umožňuje řízené uvolnění jaderné energie, která.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Ekologická stopa. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Zamyšlení nad současnou zemědělskou produkcí a potřebou Václav Vaněk,
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název: Železniční doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Netradiční zdroje elektrické energie
Název Světový ekologický problém: oceán
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Globální problémy lidstva
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Technika obsluhy – Pěstování kávy
ELEKTRÁRNY.
Výroba elektrické energie - obecná část
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Chudoba.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST Biologie a ekologie -PRŮŘEZOVÉ TÉMA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Netradiční zdroje elektrické energie
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Soutěž Bohatství Země 2018 Geologická část Vojtěch Wertich
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Neživá příroda - vzduch
Globální problémy Sociální problémy.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Globální problémy – nedostatek energie, surovin a vody, problémy výživy, nemoci

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor: Mgr. Václava Talábová Předmět: Základy biologie a ekologie - ekologie

Obsah 1 Nedostatek energie 2 Nedostatek energie 3 Energetická krize 4 Alternativní zdroje energie 5 Možnosti řešení 6 Voda - realita 7 Spotřeba vody 8 Příčiny nedostatku vody 9 Možnosti řešení 10 Problémy výživy - historie

Obsah 11 Problémy výživy - fakta 12 Možnosti řešení 13 Nemoci 14 Nemoci - výčet 15 Možnosti řešení

Nedostatek energie 1 historicky dlouho přetrvával názor, že zásoby surovin na Zemi jsou tak veliké, že je lidstvo stále může čerpat podle svých potřeb změnu názoru na neomezenou možnost čerpání neobnovitelných energetických zdrojů a nerostných surovin přinesla v polovině 70.let 20 století takzvaná energetická a surovinová krize

Nedostatek energie 2 problém souvisí s rychlým ekonomickým rozvojem po druhé světové válce v průběhu 20.století se ve světě vytěžilo a spotřebovalo mnohem více paliv a surovin než za celou předchozí existenci lidstva nerozumné a nadměrné využívání těchto přírodních zdrojů vedlo k vyčerpání ložisek v průmyslových oblastech následovalo vyhledávání nových ložisek rozšiřováním těžby vzrůstaly nepříznivé ekologické dopady na přírodu

Energetická krize 3 energetická krize byla vyvolána také politickým bojem arabských zemí proti Izraeli několikanásobné zvýšení cen ropy na světových trzích následky růstu byly rozvinutými zeměmi překonány – vývoj nových výrobních technologií šetřící energii a materiály nárůst cen dalších surovin – řešením byla recyklace a využívání plastů

Alternativní zdroje energie 4 geotermální, sluneční, přílivová, větrná, zřejmě v dohledné době nenahradí tradiční zdroje často u nich zdůrazňovaná ekologická čistota není zcela dokonalá nejstarším alternativním zdrojem je geotermální energie (Nový Zéland, Čína, USA) dále energie přílivu (Kanada, Francie, USA), větrné elektrárny (Sv. Amerika, Dánsko, Nizozemsko), sluneční – vysoké náklady, příslibem biomasa celkově však v nejbližší době bude energetika založena na dosud využívaných zdrojích se všemi negativními důsledky

Možnosti řešení přes všechny protesty podporovat jadernou energetiku 5 přes všechny protesty podporovat jadernou energetiku postupně zvyšovat podíl alternativních zdrojů energie podporovat výzkum nových technologií (např. vodíkový pohon apod.)

Voda - realita více než 70% procent světové plochy je pokryto vodou 6 více než 70% procent světové plochy je pokryto vodou pouhá 2,5% ze všech vodních zdrojů vodou sladkou většina pitné vody obsažena v polárních ledovcích (74%) nebo pod zemským povrchem (25%) zásoby vody jsou na Zemi rozloženy velmi nerovnoměrně

Spotřeba vody 7 na Zemi není v podstatě nedostatek vody, ale je akutní nedostatek vody sladké, čisté a pitné. nedostatkem vody trpí asi 20% světové populace, 65% má k vodě ztížený přístup a pouze 15% si vody užívá bez omezení za poslední století se spotřeba vody zvýšila šestinásobně na jednoho Evropana připadá 150-200 litrů vody denně, na jednoho Australana a Američana až 300 litrů

Příčiny nedostatku vody 8 růst populace klimatické vlivy (souvisí s všeobecnou cirkulací atmosféry) znečišťování vodních zdrojů člověkem (pesticidy, hnojiva, splašky, prům. odpadní vody) plýtvání vodou ve vyspělých zemích Největší nedostatek vody: Afrika, Střední a JV Asie, Čína, Indie, JZ USA

Možnosti řešení 9 omezení plýtvání ve vyspělých zemích (limity, zdražení, časové omezení) financování čištění vodních zdrojů financování hydrogeologických průzkumů

Problémy výživy - historie 10 výživa lidstva je prvním globálním problémem v historii vyživovací otázky se staly součástí velkých dějinných událostí spojených se stěhováním národů, válkami i význačnými politickými činy

Problémy výživy - fakta 11 dle OSN na Zemi soustavně hladoví 500 miliónů lidí a více než 1 mld trpí nedostatkem potravy. pouze cca 500 miliónů lidí na Zemi je zabezpečených přebytkem potravin (Evropa, severní Amerika, Austrálie) v rozvojových zemích žije 95% všech hladovějících nejhorší situace je v tropické Africe, kde žije 90% lidí v bídě a hladoví 150 miliónů obyvatel v rozvojových zemích ročně umírá na následky hladu 20 miliónů lidí, z nichž 75% tvoří děti

Možnosti řešení Tzv. ZELENÁ REVOLUCE probíhá déle než 30 let 12 Tzv. ZELENÁ REVOLUCE probíhá déle než 30 let z mezinárodní pomoci formou peněz, techniky, hnojiv, ochranných chemických látek, speciálně vyšlechtěných odrůd pšenice, kukuřice, rýže i jiných přinesla větší výnosy a zvýšení produkce na světovou úroveň

Nemoci lidstvo provází od začátku jeho existence 13 lidstvo provází od začátku jeho existence v minulosti lidstvo napadaly opakovaně nejrůznější nemoci, např. mor, tyfus, pravé neštovice, cholera, chřipka, malárie, lepra některé z nich trápí obyvatelstvo doposud pandemie je rozsáhlá epidemie, kdy onemocnění (nejčastěji infekční) postihne velké skupiny lidí společnou příčinou většiny pandemií je nedostatečná hygiena obyvatel, kontaminovaná voda a potraviny, parazitické organismy

Nemoci - výčet AIDS Chřipka Malárie Ptačí chřipka Ebola Cholera 14 AIDS Chřipka Malárie Ptačí chřipka Ebola Cholera Břišní tyfus Sars

Možnosti řešení více finančních prostředků na výzkum léčby 15 více finančních prostředků na výzkum léčby prevence v dodržování základních hygienických návyků zabezpečení dostatku nekontaminované vody   vhodná úprava konzumovaných potravin celosvětové očkování pokud existuje účinná vakcína důsledná karanténní opatření

Použité zdroje https://docs.google.com/document/d/186DQ31JvZ7OqO7rQ10YxJhrH4oy06M_iwA4dcaN8ZkI/preview?pli=1 http://www.youtube.com/watch?v=w0_26ufOr5A http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=113346