Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Přírodně sociální globální problémy VY_32_INOVACE_ Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál charakterizuje obecně lidské globální problémy a jejich projevy. Učí žáky přemýšlet o důsledcích obecně lidských globálních problémů pro lidstvo. Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

2 Přírodně sociální globální problémy
Působení člověka na přírodu má pozitivní i negativní výsledky, které se často vyskytují nečekaně, jejich důsledky ani dnes často nelze odhadnout.. Regionální negativní vlivy se ve svém úhrnu projevují jako globální problémy. Dělení: 1. ekologické globální problémy (odlesňování, desertifikace, snižování biodiverzity, znečišťování a ohrožování prostředí) 2. surovinové a energetické problémy

3 Odlesňování Les představuje nenahraditelný ekosystém.
Jaké funkce lesní ekosystém má? Hlavní problém – likvidace tropických deštných pralesů (každoročně nenávratně zničeno km2)

4

5 Desertifikace Desertifikace = vysušování prostředí, rozšiřování pouští
Hlavní příčiny desertifikace: 1. odlesňování 2. úmyslně zakládané požáry pro obnovu pastvin či usnadnění lovu 3. nadměrná pastva dobytka 4. nevhodné technologie pěstování (nadměrné užívání chemických hnojiv, nesprávná kultivace…)

6 Snižování biodiverzity
Biodiverzita = rozmanitost všech žijících organismů a ekologických systémů Po celou dobu geologické historie Země vymíraly organismy, což souviselo s postupně se měnícími podmínkami prostředí (změna biotopu organismů)- Ročně vyhyne až 900 rostlinných a živočišných druhů. Příčiny snižování biodiverzity: 1. rychlá přeměna biotopů (zvláště v Jižní Americe, subsaharské Africe, v jihovýchodní Asii), což vede ke snížené schopnosti adaptace druhu 2. nadměrný lov (vyhuben holub stěhovavý, evropský pratur…) 3. zavlečení jiného druhu (pes dingo v Austrálii zdivočel a vytlačil původní predátory např. ďábla medvědovitého) Uzavírání zbývajících jedinců do rezervací, zoologických či botanických zahrad nevede k zachování genofondu druhu, neboť u těchto tvorů dochází k postupné genetické degeneraci.

7

8 Znečišťování a ohrožování prostředí
Cizorodé látky se dostávají do všech složek životního prostředí. Ke znečišťování dochází přírodní cestou, ale významnější je antropogenní vliv. Problémy ovzduší (narušení ozonové vrstvy, zesílení skleníkového efektu) Problémy vody (bodové, plošné a specifické znečištění) Problémy půdy (degradace půdy, eroze)

9 Surovinové a energetické problémy
Suroviny jsou neobnovitelným přírodním zdrojem, jejich těžba v posledním půlstoletí vzrostla, surovinová základna Země není ohrožena zásluhou vědeckého výzkumu (recyklace Fe, náhrady suroviny jinými, nové účinnější technologie získávání surovin z netradičních zdrojů např. z mořské vody). Energeticky významné suroviny – ropa, zemní plyn, uhlí, ropné břidlice, zásoby se tenčí (dnes známé zásoby ropy budou při současné těžbě spotřebovány v polovině 21. století), spalováním dochází ke znečištění ovzduší Obnovitelné přírodní zdroje byly využívány od pradávna, s průmyslovou revolucí se četnost jejich využívání snížila. Dnes význam obnovitelných přírodních zdrojů energie stoupá. Jejich využití se stává spíše otázkou politickou.

10 Opakovací otázky 1. Jaké jsou hlavní příčiny šíření pouští?
2. Které zdroje energie jsou obnovitelné a které neobnovitelné? 3. Vyjmenujte příčiny snižování biodiverzity. 4. Vyjmenujte hlavní příčiny odlesňování v tropických oblastech.

11 Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, s.


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google