Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4. přednáška Eva Tomášková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4. přednáška Eva Tomášková."— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4. přednáška Eva Tomášková

2 Trh Subjekty trhu: Subjekty trhu: Domácnosti Domácnosti jednotlivci, kteří chtějí uspokojit svou potřebu jednotlivci, kteří chtějí uspokojit svou potřebu Podniky Podniky samostatná výrobně-ekonomická jednotka, sociálně ekonomický a technický systém, jehož primárním cílem je podle klasické verze teorie firmy maximalizace zisku samostatná výrobně-ekonomická jednotka, sociálně ekonomický a technický systém, jehož primárním cílem je podle klasické verze teorie firmy maximalizace zisku Stát Stát sestávající ze všech orgánů státní moci sestávající ze všech orgánů státní moci Všechny subjekty vystupují současně jako: Všechny subjekty vystupují současně jako: kupující kupující prodávající prodávající

3 Formy trhu Založené na: Založené na: Zvykovém systému Zvykovém systému Příkazovém systému Příkazovém systému Tržním systému Tržním systému Smíšeném systému Smíšeném systému

4 Typy trhů Dílčí trh – prodává se a nakupuje jeden konkrétní produkt Dílčí trh – prodává se a nakupuje jeden konkrétní produkt Agregátní trh – trh všech produktů Agregátní trh – trh všech produktů

5 Tržní mechanismus Co vyrábět? Co vyrábět? Jak vyrábět? Jak vyrábět? Pro koho vyrábět? Pro koho vyrábět?

6 Prvky tržního mechanismu Poptávka Poptávka Nabídka Nabídka Cena Cena Peníze umožňují směnu, zabezpečují funkčnost tržního mechanismu

7 Formy konkurence Dokonalá konkurence Dokonalá konkurence Nedokonalá konkurence Nedokonalá konkurence Monopolistická konkurence Monopolistická konkurence Oligopol Oligopol Monopol Monopol

8 Dokonalá konkurence Podmínky: Podmínky: Velké množství subjektů Velké množství subjektů Volný vstup do daného odvětví Volný vstup do daného odvětví Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko. Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko.

9 Monopolistická konkurence Podmínky: Podmínky: velký počet podniků v odvětví velký počet podniků v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena diferencovaný produkt a diferencovaná cena neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky. Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky.

10 Oligopol Podmínky: Podmínky: malý počet podniků v odvětví malý počet podniků v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena diferencovaný produkt a diferencovaná cena existují bariéry vstupu podniků do odvětví existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. mobilní operátoři např. mobilní operátoři

11 Monopol Podmínky: Podmínky: jediný podnik v odvětví jediný podnik v odvětví diferencovaný produkt a diferencovaná cena diferencovaný produkt a diferencovaná cena existují bariéry vstupu podniků do odvětví existují bariéry vstupu podniků do odvětví např. ČEZ např. ČEZ

12 Monopol Vznik monopolu: Vznik monopolu: Koncentrací ekonomické síly Koncentrací ekonomické síly Přírodní monopol Přírodní monopol Administrativní monopol Administrativní monopol Regulace monopolu: Regulace monopolu: antitrustové zákony antitrustové zákony zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu daňová politika daňová politika možnost převést monopol do státního vlastnictví možnost převést monopol do státního vlastnictví cenová regulace cenová regulace

13 Monopson Podmínky: Podmínky: existuje pouze jeden kupující existuje pouze jeden kupující Umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence Umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách dokonalé konkurence např. stát jediný kupující vojenské produkce např. stát jediný kupující vojenské produkce

14 Způsoby konkurence na straně nabídky Cenová konkurence Cenová konkurence Necenová konkurence Necenová konkurence Kvalita produkce Kvalita produkce Propagace Propagace Inovace produktu Inovace produktu Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků Rychlá reakce na změny požadavků zákazníků Četnost prodejen Četnost prodejen Prodejní a poprodejní servis Prodejní a poprodejní servis

15 Nedokonalosti tržního mechanismu Existence nedokonalé konkurence Existence nedokonalé konkurence vyvolává cenové deformace vyvolává cenové deformace Existence externalit Existence externalit pozitivní pozitivní negativní negativní reciproční reciproční Existence nezaměstnanosti Existence nezaměstnanosti

16 Poptávka souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit souhrn všech zamýšlených koupí, jež jsou kupující ochotni za určitou cenu uskutečnit závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně závislost množství poptávaného produktu na jeho ceně efektivní koupěschopná poptávka efektivní koupěschopná poptávka poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení poptávka uskutečněná v rámci rozpočtového omezení zákon klesající poptávky zákon klesající poptávky

17 Příčiny „poklesu“ poptávky (při vyšší ceně produktu) Důchodový efekt Důchodový efekt Substituční efekt Substituční efekt Giffenův efekt – kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt potlačuje substituční Giffenův efekt – kombinace důchodového a substitučního efektu, kdy důchodový efekt potlačuje substituční

18 Příčiny změny poptávky Změny cen substitučního zboží Změny cen substitučního zboží Změny cen komplementárního zboží Změny cen komplementárního zboží Změny v úrovni důchodů Změny v úrovni důchodů Změny v preferencích (módní vlivy) Změny v preferencích (módní vlivy) Změny v populaci Změny v populaci

19 Nabídka souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh souhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně závislost množství nabízeného produktu na jeho ceně zákon rostoucí nabídky zákon rostoucí nabídky

20 Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) Ziskový motiv Ziskový motiv Poptávkový motiv Poptávkový motiv

21 Příčiny změny nabídky Změny cen alternativních výrobků Změny cen alternativních výrobků Změny výrobních podmínek Změny výrobních podmínek Změny cen výrobních komponent (vstupů) Změny cen výrobních komponent (vstupů) Vliv technického pokroku Vliv technického pokroku Vliv počasí Vliv počasí

22 Posuny Posuny po křivce nabídky a poptávky Posuny po křivce nabídky a poptávky pouze cenové faktory! pouze cenové faktory! Posuny křivek nabídky a poptávky Posuny křivek nabídky a poptávky pouze necenové faktory! pouze necenové faktory!

23 Děkuji za Vaši pozornost. Děkuji za Vaši pozornost.


Stáhnout ppt "ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4. přednáška Eva Tomášková."

Podobné prezentace


Reklamy Google