Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010 ČVUT v Praze Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010 ČVUT v Praze Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví."— Transkript prezentace:

1 Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010 ČVUT v Praze Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví

2 Harry Löwit2 Obsah Úvod, cíle, okruhy analýzy konkurence Úvod, cíle, okruhy analýzy konkurence Zisk informací a jejich užití Zisk informací a jejich užití Úrovně a formy konkurence Úrovně a formy konkurence Konkurence uvnitř průmyslového řetězce Konkurence uvnitř průmyslového řetězce Porterova teorie konkurenčních sil Porterova teorie konkurenčních sil

3 Harry Löwit3 Obecný úvod Růst a jeho dynamika závislé na tržním podílu Růst a jeho dynamika závislé na tržním podílu Ten je na úkor konkurence Ten je na úkor konkurence Konkurenti: přímí, nepřímí, stávající, budoucí Konkurenti: přímí, nepřímí, stávající, budoucí Každý článek průmyslového řetězce je potenciální zdroj konkurence Každý článek průmyslového řetězce je potenciální zdroj konkurence

4 Harry Löwit4 Cíle analýzy konkurence Zodpovězení otázky „Kdo jsou naši konkurenti?“ Zodpovězení otázky „Kdo jsou naši konkurenti?“ Definování konkurence Definování konkurence Také analýza substitutů (Substituty – výrobky a služby, které uspokojují stejnou potřebu) Také analýza substitutů (Substituty – výrobky a služby, které uspokojují stejnou potřebu)

5 Harry Löwit5 Okruhy analýzy konkurence Obsluhuje konkurence stejnou cílovou skupinu? Obsluhuje konkurence stejnou cílovou skupinu? Jak velká je cílová skupina,kterou budeme společně obsluhovat? Jak velká je cílová skupina,kterou budeme společně obsluhovat? Jak má konkurence sestaven marketingový mix? Jak má konkurence sestaven marketingový mix? Jaké jsou cíle a strategie konkurence? Jaké jsou cíle a strategie konkurence?

6 Harry Löwit6 Postup Zisk informací o konkurenci a rivalitě mezi firmami Zisk informací o konkurenci a rivalitě mezi firmami Neustálé porovnávání s konkurencí - je nezbytné!!! Neustálé porovnávání s konkurencí - je nezbytné!!! Dle toho jsou identifikovány silné a slabé stránky podniku Dle toho jsou identifikovány silné a slabé stránky podniku Volba marketingového rozhodnutí Volba marketingového rozhodnutí

7 Harry Löwit7 Metody zisku informací pozorování konkurentů pozorování konkurentů studium reklamy a inzerce konkurentů, dalších propagačních materiálů studium reklamy a inzerce konkurentů, dalších propagačních materiálů sledování a studium odborných periodik sledování a studium odborných periodik návštěva výstav, kde konkurence vystavuje návštěva výstav, kde konkurence vystavuje rozhovory s obchodními poradci a zákazníky rozhovory s obchodními poradci a zákazníky vyzkoušení výrobků konkurence, zakoupení výrobku konkurenta a jeho studium vyzkoušení výrobků konkurence, zakoupení výrobku konkurenta a jeho studium studium adresářů a údajů databanky vč. údajů firem provádějících výzkum trhu studium adresářů a údajů databanky vč. údajů firem provádějících výzkum trhu jednání s konkurentem „jako zákazník“ jednání s konkurentem „jako zákazník“ informace získávané od zprostředkovatelů informace získávané od zprostředkovatelů sledování postojů ovlivňovatelů k výrobkům konkurence sledování postojů ovlivňovatelů k výrobkům konkurence sledování veřejného mínění o výrobcích konkurence sledování veřejného mínění o výrobcích konkurence získání pracovníka konkurence jako zaměstnance získání pracovníka konkurence jako zaměstnance

8 Harry Löwit8 Zodpovězené otázky jaké mají cílové trhy a na jaké skupiny zákazníků se orientují ? jaká je jejich cenová politika ? jaké jsou přednosti konkurentů ? jaké je jejich schopnost výrobky vytvářet a výrobky vyrábět ? jaká je jejich finanční situace ? kde konkurenti získávají finance ? jaké je jejich zadluženost a důvěra bank ? jaké mají image ? jak je hodnocena účinnost reklamy konkurentů ? jakou úroveň má jejich marketingový výzkum a marketingová informační databáze ? co všechno dělají lépe ? jaký je podíl na trhu, odhad tržeb, rentability apod. ? jaká překvapení lze od konkurentů v nejbližší době očekávat ?

9 Harry Löwit9 Úrovně konkurence Konkurence variant výrobku Konkurence variant výrobku Konkurence značek Konkurence značek Konkurence různých technologií Konkurence různých technologií Konkurence průmyslových odvětví Konkurence průmyslových odvětví Rozpočtová konkurence Rozpočtová konkurence

10 Harry Löwit10 Konkurence uvnitř průmyslového řetězce mnohdy opomíjená a podceňovaná mnohdy opomíjená a podceňovaná Integrace Integrace Diferenciace Diferenciace Specializace Specializace sledovat i své zákazníky, dodavatele a společnosti z paralelních řetězců sledovat i své zákazníky, dodavatele a společnosti z paralelních řetězců

11 Harry Löwit11 Formy konkurence důležité z hlediska, že na této formě závisí i způsoby a nástroje konkurenčního boje důležité z hlediska, že na této formě závisí i způsoby a nástroje konkurenčního boje a) teorie tržních forem podle klasických ekonomů b) teorie konkurenčních sil podle Portera

12 Harry Löwit12 Teorie tržních forem Klasičtí ekonomové Klasičtí ekonomové chování dodavatele je určováno počtem konkurujících si dodavatelů a odlišností jejich dodávky chování dodavatele je určováno počtem konkurujících si dodavatelů a odlišností jejich dodávky

13 Harry Löwit13 Teorie tržních forem Pět tržních forem monopol monopol homogenní oligopol homogenní oligopol heterogenní oligopol heterogenní oligopol dokonalá konkurence dokonalá konkurence monopolní konkurence monopolní konkurence

14 Harry Löwit14 Porterova teorie konkurenčních sil vysvětluje konkurenční chování prostřednictvím vývoje situace na trhu vysvětluje konkurenční chování prostřednictvím vývoje situace na trhu model jak chování a aktivity tržních subjektů ovlivňují ziskovost model jak chování a aktivity tržních subjektů ovlivňují ziskovost zisk a konkurence nepřímo úměrné zisk a konkurence nepřímo úměrné Vývoj ovlivňující ziskovost = faktor konkurence Vývoj ovlivňující ziskovost = faktor konkurence

15 Harry Löwit15 Porterova teorie konkurenčních sil Pět základních konkurenčních sil vnitřní rivalita vnitřní rivalita rivalita nových konkurentů rivalita nových konkurentů rivalita způsobená substitučními produkty rivalita způsobená substitučními produkty rivalita způsobená zákazníky rivalita způsobená zákazníky rivalita způsobená dodavateli rivalita způsobená dodavateli

16 Harry Löwit16 Porterova teorie konkurenčních sil

17 Harry Löwit17 Závěr Analýza konkurence je velice důležitá a inspirativní Analýza konkurence je velice důležitá a inspirativní Snadno dostupná metoda Snadno dostupná metoda

18 KONEC Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010 ČVUT v Praze Katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictví."

Podobné prezentace


Reklamy Google