Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Cílený marketing Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Cílený marketing Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002."— Transkript prezentace:

1 Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Cílený marketing Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 představuje přístup firmy k zákazníkovi, který v dnešní době převažuje. Cílený marketing znamená rozdělení marketingových činností do 3 etap: 1. Segmentace trhu 2. Tržní zacílení 3. Tržní umístění

3 = rozdělení celkového trhu na určitý počet homogenních (stejných) skupin zákazníků. Trh je tvoří zákazníci, kteří se liší svými zájmy, potřebami, profesí, bydlištěm atd. Segmentace znamená nalézt a definovat skupiny zákazníků, kteří mají své specifické požadavky, mají stejné nebo podobné potřeby.

4 Podnik se často zaměřuje na více segmentů a používá více hledisek pro segmentaci. Může to být např. rozdělení zákazníků podle: - věku - místa bydliště - zaměstnání - dosaženého vzdělání - zájmů - výše příjmů - chování a zvyků - povahových vlastností - četnosti používání produktu - a další…

5 Tržní zacílení znamená zaměření firmy na jeden nebo více segmentů. Firma přitom musí zvážit ekonomické aspekty i rizika, jako například: zda v segmentu existuje „kout“, který dosud konkurence nezjistila sílu konkurence, která působí v segmentu velikost segmentu předpokládaný růst segmentu obvyklé způsoby nákupu možnosti komunikace se zákazníky

6 Segment důchodců patří mezi ty největší. Je to segment, který se navíc stále rozšiřuje. Na druhé straně je třeba zvážit ekonomickou sílu tohoto segmentu – důchodci se orientují na lacinější zboží a služby, častěji šetří a neutrácejí velké sumy peněz. U tohoto segmentu je také třeba správně zvolit způsob komunikace - například komunikace přes internet by nebyla efektivní. Vhodnější jsou letáky nebo osobní prodej. Tržní zacílení - příklad

7 Tržní umístění výrobku znamená způsob, jakým náš výrobek vnímají zákazníci. Výrobek nebo služba může být vnímán okrajově, zákazníci ani přes intenzivní reklamu nemají žádné informace o našem výrobku, nevědí, kde by se dal koupit atd. Proto tržní umístění znamená zvýšení informovanosti o výrobku, o jeho existenci, vlastnostech, užitečnosti pro zákazníka, ceně, kvalitě a dalších výhodách a důvodech, proč by si jej měli zákazníci pořídit.

8 V rámci tržního umístění můžeme: – vytvořit „image“ výrobku (např. „Hermelín – sýr králů“) – vytvořit „image“ firmy (např. „jsme na vaší straně“) – vytvořit „značku“ výrobku (např.„Veselá kráva“) – využít typického obalu (např. tvar láhve Coca Cola) Tržní umístění - činnosti

9 Ukazatele, kterými lze „měřit“ trh (segment): Tržní potenciál – celkové množství výrobků, které by daný trh byl schopen koupit. Obsahuje ale i potenciální zákazníky, kteří nejsou a nebudou zákazníky naší firmy. Tržní kapacita - souhrn prodaných výrobků na daném trhu všemi prodejci za určitou dobu. Měří se buď jako součet obratů nebo jako celkový objem prodeje. Tržní podíl - postavení firmy na trhu. Je to podíl realizovaného prodeje firmy k celkové tržní kapacitě, vyjadřuje se v %. Nasycenost trhu - poměr tržní kapacity k tržnímu potenciálu. Vyjadřuje možnost dalšího rozšíření prodeje na daném trhu. Měření trhu

10 CVIČENÍ Pokuste se určit, na jaký segment se zaměří firma, vyrábějící: 1. Hračky pro kojence Maminky, ženy mladé a středního věku 2. Naslouchadla Starší lidé, důchodci, nedoslýchaví 3. Luxusní kožené diáře Lidé s vyššími příjmy, manažeři, podnikatelé

11 Doplň do obrázku názvy ukazatelů pro měření trhu: Tržní potenciál Tržní podíl naší firmy Tržní kapacita TRH

12  KOTÍKOVÁ, H., ZLÁMAL, J.: Základy marketingu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN  KOTLER, P.: Marketing, management. 12. vydání. Praha: Grada, ISBN 


Stáhnout ppt "Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Cílený marketing Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002."

Podobné prezentace


Reklamy Google