Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Vedení lidí Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Vedení lidí Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002."— Transkript prezentace:

1 Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Vedení lidí Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Vedení lidí Vedení lidí znamená usměrňování výkonů pracovníků s cílem plnit stanovené úkoly (cíle podniku). motivace Nedílnou součástí vedení lidí je jejich motivace. Motiv Motiv je vnitřní pohnutka (impuls) k určitému jednání.

3 Vedení lidí se uskutečňuje pomocí přímého a nepřímého působení: Přímé působení Přímé působení = ukládání úkolů pracovníkům a dohled nad plněním těchto úkolů. Nepřímé působení Nepřímé působení = motivace pracovníků Oba typy působení by měly být vhodně kombinovány, aby vedení bylo maximálně účinné.

4 Výkon pracovníka závisí na jeho schopnostech, podmínkách, ve kterých pracuje a na jeho motivaci. Základní zásady motivace: - Spravedlnost - Nestrannost - Přiměřenost - Chválit veřejně – trestat mezi čtyřma očima - Vytvářet vhodné pracovní klima - Předcházet chybám upozorněním - Odměňovat za konkrétní výsledkyMotivace

5 Motivace

6 Motivace Pozitivní = pochvalaNegativní = = kritika

7 K efektivnímu vedení podřízených potřebuje manažer: - dobře znát osobnost pracovníků, jejich vlastnosti, schopnosti… -znát charakter a rozsah práce, kterou pracovník vykonává - mít zkušenosti s vedením lidí Předpoklady účinného vedení

8 Účinnost vedení lze rozdělit do 3 stupňů: Neúčinné vedení 1) Neúčinné vedení = skupina pracovníků nezmění své chování podle přání manažera Úspěšné vedení 2) Úspěšné vedení = skupina pracovníků změní své chování díky úsilí manažera Účinné vedení 3) Účinné vedení = je vedení úspěšné, ale pracovníci navíc cítí osobní uspokojení a užitek ze své činnosti Účinné vedení

9 Styl vedení Styl vedení = způsob jednání a chování manažera (vedoucího pracovníka) k podřízeným. Teorie vedení Teorie vedení rozlišuje mnoho různých stylů vedení a zdůrazňuje, že neexistuje jeden správný styl vedení. Žádný ze stylů vedení se nedá použít ve všech situací za všech různých okolností. Nejčastěji se uvádí tyto styly vedení: - Autokratický (autoritativní) - Demokratický - Liberální

10 Autokratický styl - založen na příkazech, manažer vyžaduje a kontroluje jejich plnění, rozhoduje sám, s podřízenými nespolupracuje,pouze vydává rozkazy. Demokratický styl – manažer spolupracuje s podřízenými, vyslechne jejich názory, má přirozenou autoritu, konečné rozhodnutí dělá většinou sám. Liberální styl – manažer nepoužívá příkazy, činnost podřízených ovlivňuje minimálně, rozhodnutí ponechává na podřízených.

11

12 KONTROLNÍ OTÁZKY Rozhodněte, zda se jedná motivaci hmotnou nebo nehmotnou: Veřejná pochvala nehmotná Příspěvek na životní pojištění hmotná Pružná pracovní doba nehmotná Zvýšení platuhmotná

13 1) Uveď min. 3 předpoklady pro účinné vedení lidí 2) Pokus se stručně vysvětlit rozdíl mezi vedením a řízením 3) Uveď min. tři zásady motivace

14  VEBER, J., et al. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha: Management Press, ISBN  ZLÁMAL, Jaroslav, BAČÍK, Petr, BELLOVÁ, Jana. Základy managementu. 1. vyd. Kralice na Hané: Computer Media, ISBN   FIALA, R. Základy managementu. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2009.


Stáhnout ppt "Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Vedení lidí Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002."

Podobné prezentace


Reklamy Google