Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trh výrobků a služeb – teorie firmy Ing. Jana Korytárová, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trh výrobků a služeb – teorie firmy Ing. Jana Korytárová, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Trh výrobků a služeb – teorie firmy Ing. Jana Korytárová, Ph.D.

2 P10_Teorie_firmy Typy firem Vlastnická forma podíl na počtu podíl firem na obratu firem na obratu Individuální firmy 76%6% Partnerské firmy10%4% Korporace14%90%

3 P10_Teorie_firmy Teorie produkce Produkční funkce představuje vztah mezi maximálním množstvím výstupu, který může být vyroben, a vstupy požadovanými k výrobě tohoto výstupu. inputs – outputsQ = f (L,A,K) Celkový fyzický produkt (Total Physical Product, TPP) … množství vyrobeného výstupu v m.j. Mezní fyzický produkt (Marginal Physical Product, MP) … dodatečný fyzický produkt neboli výstup přidaný 1 dodatečnou jednotkou vstupu, ostatní zůstávají neměnné. Průměrný fyzický produkt (Average Physical Product, AP) … celkový fyzický produkt/počet jednotek vstupu

4 P10_Teorie_firmy Teorie produkce Počet pracovníků TPPMPPAPP

5 P10_Teorie_firmy Teorie produkce

6 P10_Teorie_firmy Teorie produkce Zákon klesajících mezních výnosů = zvyšuje-li se množství 1 vstupu při konstantní úrovni všech ostatních vstupů, bude mezní fyzický produkt každé jednotky výstupu klesat. Výnosy z rozsahu (Returns to Scale) 1. Konstantní výnosy z rozsahu (rukodělná odvětví) 2. Klesající výnosy z rozsahu (činnosti vyžadující přírodní zdroje) 3. Rostoucí výnosy z rozsahu (zpracovatelský průmysl)

7 P10_Teorie_firmy Analýza nákladů Celkové náklady (Total Cost, TC) jsou nejnižší peněžní výdaje firmy, které jsou nezbytné k výrobě příslušného objemu produkce. TC = FC + VC Fixní náklady (Fixed Cost, FC) jsou náklady, které musí firma hradit i při nulovém objemu výroby (např. nájemné, zálohy na elektřinu, odpisy). Variabilní náklady (Variable Cost, VC) jsou náklady, které se mění v závislosti na objemu výroby (např. spotřeba materiálu, mzdové náklady) Průměrné náklady (Average Cost, AC) jsou TC dělené počtem jednotek vyráběné produkce. AC=TC/Q Mezní náklady (Marginal Cost, MC) jsou náklady, které byly vyvolány zvýšením objemu produkce o jednotku. MC=TC q+1 - TC q

8 P10_Teorie_firmy Analýza nákladů Průměrné variabilní náklady AVC=VC/Q Průměrné fixní náklady AFC=FC/Q AC = AFC + AVC

9 P10_Teorie_firmy Analýza nákladů – průsečík AC + MC; AVC +MC

10 P10_Teorie_firmy Analýza příjmů Celkové příjmy (Total Revenues, TR) jsou všechny peněžní příjmy, které firma získá za realizovanou produkci. TR = P. Q Průměrný příjem AR = TR/Q; AR = (P.Q)/Q … AR=P Průměrný příjem je tedy cena produkce. Mezní příjem (Marginal Revenue, MR) je změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku.

11 P10_Teorie_firmy Zisk Z = TR - TC účetní zisk = TR - explicitní náklady explicitní náklady… náklady evidované v účetnictví čistý zisk = účetní zisk - daň čistý ekonomický zisk = účetní zisk - implicitní náklady implicitní náklady… náklady obětované příležitosti

12 P10_Teorie_firmy Firma v podmínkách dokonalé konkurence – rovnováha v krátkém období TR = P. Q Při P nezávislé na Q se tato P rovná MR firmy. QPMRTRAR

13 P10_Teorie_firmy Firma v podmínkách nedokonalé konkurence Cenu nestanoví na úrovni výše mezních nákladů (jako v dokonalé konkurenci), ale na úrovni převyšující mezní náklady: P > MC Z = TR – TC

14 P10_Teorie_firmy Firma v podmínkách nedokonalé konkurence


Stáhnout ppt "Trh výrobků a služeb – teorie firmy Ing. Jana Korytárová, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google