Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Lenka Janoušková 19.11.2011. Diplomová práce Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie Vedoucí: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Lenka Janoušková 19.11.2011. Diplomová práce Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie Vedoucí: PhDr. Eva Šírová, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Lenka Janoušková

2 Diplomová práce Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie Vedoucí: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. Konzultantka: PhDr. Vladislava Moravčíková

3 1. Charakteristika výzkumu 2. Výsledky 3. Analýza videozáznamů

4

5  Školní rok 2010/2011, 1. třídy  Experimentální: ZŠ Nedvědovo náměstí, Praha 4  Srovnávací: „běžná“ ZŠ, Praha 4 HLAVNÍ CÍLE  Poukázat na možnosti využití  teorie zprostředkovaného učení  a intervenčního programu „Feuersteinovo instrumentální obohacení - základní“  Porovnání 1. tříd sledovaných ZŠ

6 1) Testování - Wechslerova inteligenční škála pro děti (WISC-III) - Testování 10 žáků z každé z 1. tříd 2) Zúčastněné pozorování - Natáčení výuky v 1. třídách 3) Rozhovor (polostrukturovaný) - s třídní učitelkou 1. třídy na ZŠ Nedvědovo náměstí

7 1) Vybraní žáci - testování 2) První třídy - natáčení 3) Třídní učitelka - rozhovor

8 1) Testování - Na začátku a na konci školního roku 2) Natáčení výuky - 3x během školního roku: 3) Rozhovor s třídní učitelkou - 3x během školního roku

9

10  Jedna vyučovací hodina jedenkrát za 2-3 týdny „Důležité je vystihnout ten moment, kdy děti mají uspořádání bodů, ty čáry, zvládnuté natolik, abychom mohli začít pracovat a zastřešit to tím instrumentem.“  Uspořádání bodů (titulní a první strana) - první dva měsíce  Orientace v prostoru - od listopadu do konce školního roku  Využití prvků zprostředkovaného učení: především formou otázek

11  Metody předávání informací  Doba věnovaná interakci učitele a žáků a doba samostatné práce žáků  Motivace studentů a učitele „Myslím si, že ty děti to dělají s tím, že je to baví. Ne, že já musím do školy. … Oni jsou hodně náročný, takže mě to nutí vymýšlet nový a nový věci, takový ty metody, aby je to zaujalo. … Když třeba vidíte, že ty děti to baví, tak prostě uděláte maximum, aby je to bavilo stále.“  Existence většího počtu řešení

12 Výhody  Rozvoj samostatného myšlení žáků  Zvýšená motivace žáků  Lepší porozumění úkolu, schopnost opravit se  Zlepšení ve čtení  Pokrok u žáků, kteří na začátku roku zaostávali Nevýhody  Vysoký počet dětí - malý individuální přístup, těžké udržet pozornost všech  Náročnost přípravy pro učitele

13 Psaní nového písmene - výklad  Srovnávací ZŠ  Samostatné trénování v písance po krátkém vysvětlení  ZŠ Nedvědovo náměstí  Vysvětlení pomocí složitějších a přesnějších pojmů  Hledání podobností s již naučenými písmeny  Diskuse o možných chybách

14  Zvýšená důvěra ve schopnosti žáků  Používání složitějších pojmů  Práce s chybou  Větší propojenost a návaznost učiva pro žáky  Důraz na využití principů zprostředkovaného učení během vyučování

15

16  Vyučovací hodiny českého jazyka, matematiky a FIE-základní  Tři sledované kategorie - zprostředkování záměru - zprostředkování přesahu (přemostění) - zprostředkování významu

17 Český jazyk - Četnost výskytu sledovaných kategorií v experimentální a srovnávací 1. třídě

18 Matematika - Četnost výskytu sledovaných kategorií v experimentální a srovnávací 1. třídě

19 Instrumentální obohacení – základní - Četnost výskytu sledovaných kategorií v experimentální 1. třídě

20

21

22 Lenka Janoušková


Stáhnout ppt "Mgr. Lenka Janoušková 19.11.2011. Diplomová práce Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie Vedoucí: PhDr. Eva Šírová, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google