Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou Lenka Hloušková Bohumíra Lazarová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou Lenka Hloušková Bohumíra Lazarová"— Transkript prezentace:

1 Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou Lenka Hloušková Bohumíra Lazarová Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství VI. Pardubice

2 Pedagogická a psychologická diagnostika v pedagogické praxi Zaměříme se pouze na diagnostiku ve školním prostředí (tj. v práci učitele) Pedagogická diagnostika splývá s každodenní až rutinní činností učitele Využití psychologické diagnostiky v práci učitele evokuje řadu diskusí a pochybností Diskuse o hranicích mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou přispěje k řešení projektu Inovace předmětu Pedagogická diagnostika (F5/a850/2010)

3 Pedagogická versus psychologická diagnostika v pedagogické praxi Cílem pedagogické diagnostiky je posouzení aktuálního výkonu žáka, který je výsledkem procesů výchovy a vzdělávání (úroveň vědomostí, dovedností, návyků, postojů, vzdělávacích potřeb, chování) (srov. PEN, 2009, Vališová, Kasíková a kol., 2007) Cílem psychologické diagnostiky je poznání psychického stavu jedince, osobnosti … Cílem pedagogické i psychologické diagnostiky v pedagogické praxi: realizace adekvátní pedagogické intervence

4 Oblasti pedagogické dg. Za oblasti pedagogické diagnostiky se považují: –Úroveň vědomostí a dovedností (čtení, písemný projev, vybrané znalosti, úroveň početních dovedností,…) –Psychosomatické charakteristiky žáka za účelem poznání souvislostí (vlivů) na aktuální výkon (pohybový vývoj, lateralita, percepce, komunikace-řeč, orientace v časoprostoru, školní zralost, …) –Sociální prostředí za účelem poznání souvislostí (vlivů) na aktuální výkon (diagnostika rodiny, diagnostika malých sociálních skupin) (PEN) –Diagnostika procesu vyučování, výuky Prolínání pedagogické a psychologické diagnostiky v teorii je zřejmé; v pedagogické praxi vyvolává celou řadu otázek.

5 Otázky k diskusi (I.) Které odborné činnosti učitele lze považovat za diagnostické? –prověřování znalostí a dovedností žáka –poznávání žáka v rámci výuky (např. vývoj řeči, úroveň pozornosti, manuální zručnost, styl učení) –poznávání charakteristik třídy –vlastní výuka a vyučování (výběr výukových metod, způsob komunikace ve výuce,..) –rozhovor s rodiči o aktuálním výkonu žáka, o faktorech ovlivňujících výkon žáka

6 Otázky k diskusi (II.) Kde je možné hledat hranice pedagogické a psychologické diagnostiky? –V cíli diagnostického procesu (poznání aktuálního výkonu, poznávání specifik aktuálního stavu, intervence realizovatelná ve školním prostředí, intervence do vývoje osobnosti žáka, ….) –V činnostech učitele X psychologa –V diagnostických metodách a nástrojích (standardizované a nestandardizované, klinické a testové,….) –V podmínkách diagnostické činnosti (obsah vzdělání, zkušenosti s diagnostikou, možnosti dodržet etické zásady ….)

7 Jakou chceme mít budoucnost? Cíl inovovaného předmětu Návrh sylabu

8 Děkujeme za diskusi a podněty k inovaci předmětu Pedagogická diagnostika


Stáhnout ppt "Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou Lenka Hloušková Bohumíra Lazarová"

Podobné prezentace


Reklamy Google