Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra."— Transkript prezentace:

1 Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)

2 Tržní rovnováha Rovnováha spotřebitele: Rovnováha spotřebitele: Rovnováha firmy: Rovnováha firmy: Tržní rovnováha – nastává tehdy, když se mezní užitek zboží rovná mezním nákladům na jeho výrobu. Tržní rovnováha – nastává tehdy, když se mezní užitek zboží rovná mezním nákladům na jeho výrobu. P = MU P = MC MU = MC

3 Graf tržní rovnováhy rovnováha spotřebitele rovnováha firmy tržní rovnováha rovnováha spotřebitele rovnováha firmy tržní rovnováha Q Q Q QEQE QEQE QEQE MU E P PEPE PEPE P E MC MR=AR P PEPE S D E

4 Efektivnost Efektivní rozdělení výrobních faktorů je takové, kdy není možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží. Efektivní rozdělení výrobních faktorů je takové, kdy není možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží. Současně žádný ekonomický subjekt nemůže zlepšit svou situaci, aniž se zhorší situace jiných subjektů. Současně žádný ekonomický subjekt nemůže zlepšit svou situaci, aniž se zhorší situace jiných subjektů.

5 Rovnováha Pokud je MU nějakého statku vyšší než MC, znamená to, že tohoto zboží je vyrobeno málo. Jeho MU je vyšší než náklady na jeho získání. Efektivnost se zvýší přesunem části výrobních faktorů na výrobu tohoto statku. Pokud je MU nějakého statku vyšší než MC, znamená to, že tohoto zboží je vyrobeno málo. Jeho MU je vyšší než náklady na jeho získání. Efektivnost se zvýší přesunem části výrobních faktorů na výrobu tohoto statku. MU = P > MC, firmy nejsou v rovnováze. Zvýšení výroby zvýší zisk firem, aniž se to projeví na užitku spotřebitelů. MU = P > MC, firmy nejsou v rovnováze. Zvýšení výroby zvýší zisk firem, aniž se to projeví na užitku spotřebitelů. MU > P = MC, spotřebitelé nejsou v rovnováze. Poptávané množství je vyšší než nabízené. V důsledku toho vzroste cena a objem vyrobené produkce, zvýší se užitek spotřebitelů, aniž se sníží zisk firem. MU > P = MC, spotřebitelé nejsou v rovnováze. Poptávané množství je vyšší než nabízené. V důsledku toho vzroste cena a objem vyrobené produkce, zvýší se užitek spotřebitelů, aniž se sníží zisk firem.

6 Rovnováha V případě, že MU je nižší než MC, je zboží vyrobeno více, než odpovídá optimu. Efektivnost je možno zvýšit snížením výroby tohoto zboží a zvýšením výroby ostatních statků. V případě, že MU je nižší než MC, je zboží vyrobeno více, než odpovídá optimu. Efektivnost je možno zvýšit snížením výroby tohoto zboží a zvýšením výroby ostatních statků. V rovnovážné situaci platí, že příjem jednoho ekonomického subjektu je roven výdajům jiného ekonomického subjektu. V rovnovážné situaci platí, že příjem jednoho ekonomického subjektu je roven výdajům jiného ekonomického subjektu. Cena jako výdaj, je rovna ceně jako příjmu výrobce Cena jako výdaj, je rovna ceně jako příjmu výrobce MU jako efekt pro spotřebitele, je roven MC jako výdajům firmy MU jako efekt pro spotřebitele, je roven MC jako výdajům firmy

7 Přebytek spotřebitele Přebytek spotřebitele (NER) je rozdíl mezi celkovým užitkem spotřebovávaného množství zboží (OMER) a tržní cenou tohoto zboží (OMEN). P Q d E R P N M 0 Přebytek spotřebitele

8 Přebytek výrobce Přebytek výrobce (RNE) vzniká jako rozdíl mezi cenou a mezními náklady. Rovnováha = MC = P, MC předcházejících jednotek vyrobené produkce jsou však nižší než cena, za kterou jsou prodány. E S P MQ0 R N P Přebytek výrobce

9 Rovnováha z hlediska různých období Podmínky rovnováhy se v jednotlivých časových obdobích liší Podmínky rovnováhy se v jednotlivých časových obdobích liší Velmi krátké období – nabídka je zcela neelastická, růst poptávky vyvolá pouze růst ceny. Velmi krátké období – nabídka je zcela neelastická, růst poptávky vyvolá pouze růst ceny. Krátké období – elasticita nabídky je vyšší, růst ceny je nižší než ve velmi krátkém období. Krátké období – elasticita nabídky je vyšší, růst ceny je nižší než ve velmi krátkém období. Dlouhé období – je elasticita nabídky opět vyšší než v předcházejících případech, pohyb ceny je ještě nižší než v období krátkém. Dlouhé období – je elasticita nabídky opět vyšší než v předcházejících případech, pohyb ceny je ještě nižší než v období krátkém. Velmi dlouhé období – dochází ke zvýšení objemu prodávaného zboží, dopad na cenu však může být různý, protože roste poptávka i nabídka. Změna ceny závisí na tom, zda je větší růst nabídky (to by vedlo k poklesu ceny) nebo poptávky (to by vedlo k růstu ceny). Velmi dlouhé období – dochází ke zvýšení objemu prodávaného zboží, dopad na cenu však může být různý, protože roste poptávka i nabídka. Změna ceny závisí na tom, zda je větší růst nabídky (to by vedlo k poklesu ceny) nebo poptávky (to by vedlo k růstu ceny).

10 Rovnováha a současná změna poptávky a nabídky S1S1 S1S1 S2S2 D2D2 D1D1 E2E2 E1E1 Q2Q2 Q1Q1 P1P1 P2P2 Q P S2S2 E2E2 E1E1 D1D1 D2D2 P2P2 P1P1 Q1Q1 Q2Q2 Q

11 S1S1 S1S1 S2S2 D2D2 D1D1 E2E2 E1E1 Q2Q2 Q1Q1 P1P1 P2P2 Q P S2S2 E2E2 E1E1 D1D1 D2D2 P2P2 P1P1 Q1Q1 Q2Q2 Q P

12 Teorém pavučiny Zatím jsme předpokládali, že nabídka a poptávka reagují na změnu ceny okamžitě. Ve skutečnosti tomu tak není. Lidé potřebují určitý čas, aby přizpůsobili objem svých nákupů změněným cenám. Také výrobci jsou schopni přizpůsobit objem nabídky až po určité době. Větší časové zpoždění mají výrobci. Na změnu ceny bude nejdřív reagovat poptávka a teprve po určité době nabídka. Zatím jsme předpokládali, že nabídka a poptávka reagují na změnu ceny okamžitě. Ve skutečnosti tomu tak není. Lidé potřebují určitý čas, aby přizpůsobili objem svých nákupů změněným cenám. Také výrobci jsou schopni přizpůsobit objem nabídky až po určité době. Větší časové zpoždění mají výrobci. Na změnu ceny bude nejdřív reagovat poptávka a teprve po určité době nabídka. Zda se trh bude automaticky vracet do stavu rovnováhy závisí na sklonu křivky poptávky a nabídky. Zda se trh bude automaticky vracet do stavu rovnováhy závisí na sklonu křivky poptávky a nabídky.

13 Konvergující pavučina S D E´ F´ E´´ E F´´ Q´´QEQE Q´ P´´ PEPE P´ Q P

14 Divergující pavučina S D E´ E´´ E F´´ Q´´QEQE Q´ P´´ PEPE P´ Q P

15 Stabilní pavučina S D E´ E´´ E F´´ Q´´QEQE Q´ P´´ PEPE P´ Q P F´

16 Oscilace S D Q P PEPE QEQE E


Stáhnout ppt "Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra."

Podobné prezentace


Reklamy Google