Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inovace a inovační proces 1. Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inovace a inovační proces 1. Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů."— Transkript prezentace:

1 Inovace a inovační proces 1

2 Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces je vědecká diagnostická disciplína která zkoumá: –oblasti změn, které skýtají veškeré lidské aktivity (tedy i procesy vzdělávání), –prostředí, ve kterém změny mohou nastat. Definice inovace a inovačního procesu 2

3 1. Strukturální vnější adaptace 2. Kvantitativní vnitřní adaptace 3. Změny vnější kvality 4. Změna jedné (několika) funkcí - NOVÁ VARIANTA 5. Změna všech funkcí při původní koncepci - NOVÁ GENERACE 6. Změna koncepce při zachování principu - NOVÝ DRUH 7. Změna principu, přerušení vývojové kontinuity - NOVÝ ROD Řády inovací 3

4 1. Lidský potenciál, člověk s určitou kvalifikací 2. Pracovní prostředky - výrobní, didaktické, regulační, stavby, inventář, vozovky 3. Pracovní předměty - suroviny dané přírodou, ale také materiály, které prošly dřívější úpravou 4. Technologické principy - všechny formy pohybu, změn či přeměny látky, které jsou použity v interakcích prvkových faktorů 5. Energie - všechny formy vzájemného energetického působení - energetické interakce mezi prvotními prvky (i mezi lidmi navzájem) 6. Konstrukce (struktura) výrobků a jejich tvar 7. Organizace (uspořádání) výrobního - výukového – řídícího procesu Faktory inovací 4

5 nečekané události - nečekaný úspěch, nečekaný neúspěch, nečekané události působící z vnějšku, rozpornost - mezi realitou v její skutečné podobě a předpokládanou realitou, inovace vycházející z potřeby procesu změny struktury. Například veřejné správy, studijního programu, trhu včetně trhu vzdělávání. Zdroje inovací - vnitřní 5

6 demografie - změny v populaci, vliv emigrace, migrace, vývoj věkové struktury a potřeb trhu - ovlivňuje například potřeby bydlení, vzdělávání, zdravotnictví, změny v pohledu na svět, náladách a významech - příklady změn po roce zakládání neziskových organizací, vznik profese dealerů, zakládání soukromých škol, obecně potřeba zvyšování vzdělání atd., nové znalosti - například vliv dobývání kosmu, IT a audiovizuální technika při výuce, e-learning … Zdroje inovací - vnější 6

7 Inovace je obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce, zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovní síly.“ Definice inovace podle EU 7

8 Jak vnímat inovační aktivity? Průběžná - technická Průběžná- komerční Transformačně- průběžná Podstatná (disruptive) Průběžné vylepšování funkčních a uživatelských vlastností produktu s cílem udržet zájem stávajících zákazníků a získání nových Průběžná marketingová opatření zaměřená na zjednodušení distribuce, snazší dostupnost a cenová zvýhodnění nabízených produktů a služeb Změny v řešení nabízených produktů, aplikace nových výrobních postupů, oslovení jiných trhů, budování nových distribučních cest, změny v cenové politice Změna oboru podnikání, jiná technologie fungování produktů, jiné cílové trhy, kombinované produkty, elektronická distribuce, odlišná cenová politika INOVACE PRODUKTŮ INOVACE PROCESŮ INOVACE METOD MANAGEMENTU INOVACE MODELU PODNIKÁNÍ Zdroj: prof. Ing. Zbyněk Pitra, DrSc. 8

9 Místo inovačního poradce Organizace V V I IP S O M S OZ a D SD a S I K 9

10 Inovaci provede člověk, který: IP CHCE UMÍMŮŽE 10

11 -Zájem, aktivita, tvořivost -Týmová spolupráce -Inovativnost a kreativita -Výměna zkušeností -Spolupráce s lektory - Využívání čítanky a další literatury, konzultací apod. pro zvládnutí samostatné přípravy Předpoklady úspěchu projektu 11

12 Management inovací 12

13 Management inovací – hlavní zásady, metody a postupy Vztah mezi inovačním úspěchem a úlohou managementu Poslání manažerů: –co musí vyhledávat, hodnotit, promýšlet a formulovat, vytvářet a podporovat, zajistit, dosáhnout a –poučit se pro příště 13

14 Každou úspěšnou inovaci by měly předcházet následující kroky managementu: CO a PROČ inovovat? Investice do inovace? Rizika spojená s inovací? INOVAČNÍ STRATEGIE INOVAČNÍ PROJEKT Organizační změny a rozvojová opatření? 14

15 Systémově propojit PROINOVAČNÍ PERSONALISTIKU PROMYŠLENÁ INVESTIČNÍ OPATŘENÍ VYSOKÝ INOVAČNÍ VÝKON ORGANIZACE AKCEPTACI INOVACE ZÁKAZNÍKY - ZISKOVOST - PROSPERITU 15

16 Osm mýtů o inovacích Prostudujte a promyslete v konkrétních vlastních souvislostech a podmínkách Propojte s problémem bariér 16

17 „ Dynamická pyramida“ 17

18 Základní úrovně manažerské inovační způsobilosti: rozvoj podnikatelského myšlení, zvyšování úrovně manažerských dovedností, podpora managementu změny 18

19 Rozvoj současných trhů s inovacemi podporují tyto významné faktory: Kombinovanost inovací Dostupné kapitálové zdroje Agenturní podpora Programy pro vyhledávání možností 19

20 KLÍČOVÉ TEZE MANAGEMENTU INOVACÍ PŘÍLEŽITOST K RŮSTU KONKURENCESCHOPNOSTI JAK ZVYŠOVAT VÝNOSY? ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA KOMPLEXNOST INOVAČNÍCH ŘEŠENÍ 20

21 Konkrétní zásady managementu inovací Hodnocení účinnosti dosavadní inovační strategie Nalézání vhodné inovační reakce na vývoj Zaměření na konkurenceschopnost Volba podnikatelské / inovační strategie 21

22 Uplatnění nových produktů souvisí s otázkami: CO ? PRO KOHO ? JAK ? 22

23 KOMPLEXNOST INOVAČNÍHO POSTUPU 23

24 Čím se liší úspěšné a neúspěšné produkty? 1.Superiorita produktu - funkční a uživatelské vlastnosti, které konkurenční produkty nenabízejí 2.Vyjasněná koncepce nového produktu již od prvních fází inovačního projektu 3.Synergie marketingových, technických a výrobních činností 4.Kvalita projekčního řešení 5.Přitažlivost produktu pro zákazníka 24

25 Rizika inovací 25

26 Strategický rámec souboru opatření umožňujících vstup inovace na cílový trh Vycházet od vstupu inovace na trh Podpora rozhodujících článků sítě Výhody podpůrným článkům sítě 26

27 Návratnost investic Inovace se musí zhodnotit, zajistit požadovaný zisk Možnou ziskovost inovace je nutné posoudit předem 27

28 Projektové řízení inovací 28

29 Inovační projekty – formulování projektu, projektové řízení PROJEKT = proces plánování, organizování a řízení úkolů a zdrojů sloužící k dosažení určitého cíle, obvykle s omezenými zdroji Je definován Jasně stanovenými konkrétními cíli Strategií vedoucí k dosažení stanovených cílů Stanovenými termíny zahájení a ukončení Omezenými zdroji a náklady Specifikací přínosů jeho realizace Úsilím týmu zaměřeného k dosažení cíle 29

30 Životní fáze inovačního projektu (skupiny fází) Předprojektová fáze Projektová fáze Poprojektová fáze 30

31 Trojimperativ v řízení inovačních projektů Specifikace provedení, inovativnost Časový plánFinanční rozpočet TROJIMPERATIV v řízení projektu 31

32 Životní cyklus inovačních projektů 1. DEFINOVÁNÍ definování projektových cílů 2. PLÁNOVÁNÍ naplánování jak splnit podmínky „trojimperativu“ 3. VEDENÍ vedení projektového týmu k včasnému a efektivnímu splnění projektových cílů 4. SLEDOVÁNÍ kontrola stavu a postupu projektových prací, včasná korekce 5. UKONČENÍ ověření zda hotový úkol odpovídá „trojimperativu“ 32

33 Projektová organizace Strukturování projektové organizace – spolupráce, zodpovědnosti za úkoly, kritéria Koordinace činností Projektový tým Vedoucí projektu – jeho úkoly, potřebné dovednosti Realizace a dokončení projektu 33

34 Užitečné otázky na závěr projektu ? Úspěšnost a včasnost dokončení projektu ? Potřebné změny – čas, organizace, management, personální zajištění, marketing atd. ? Nenavyšovaly se náklady? ? Využití dosažených inovací v budoucnu ? Užitečné poučení, zkušenosti pro příště 34

35 Kreativita Podstata tvořivosti, co znamená tvůrčí myšlení v našem případě Kreativní proces Překážky, bariéry tvořivosti Kreativní techniky Co podporuje tvořivost Kreativnost a logická racionalita Jak procvičovat kreativitu? 35

36 POJEM KREATIVITA Kreativita je schopností, s jejíž pomocí můžeme objevit neobvyklé, ale prakticky proveditelné řešení, které se vymyká rámci běžných struktur myšlení. Kategorie kreativního řešení problémů: Další rozvíjení již existujících idejí Vyvíjení zcela nových, doposud neexistujících idejí, kdy jsou nově kombinovány například dvě doposud neslučitelné techniky. 36

37 KOMPETENČNÍ MODEL KREATIVITY Kreativita je souhrn postojů, schopností a procesů. Vzájemným působením těchto tří složek kreativity vzniká kreativní jednání. Jednotlivé aspekty (složky) se prolínají a ovlivňují navzájem. 37

38 FÁZE KREATIVITY (podle G.Wallase) První fáze - preparace (příprava): Zahrnuje shromažďování, třídění a zkoumání informací. Druhá fáze - preparace (příprava): Nevyžaduje, aby mysl byla soustředěna na problém (např. při odpočinku, dokonce i při spánku). Třetí fáze - iluminace (osvícení, vhled, poznání): Moment inspirace, „záblesk osvícení“, pochopení a řešení. Čtvrtá fáze - verifikace (ověření): Praktické posouzení validity nápadu. Je řešení správné? 38

39 PŘEKÁŽKY TVŮRČÍHO MYŠLENÍ Dominantní vzor - past „zafixovaného pohledu“ na věc Omezení myšlení pevně stanovenými hranicemi Předpoklady, kterými si omezujeme produkci nových nápadů Polarizace alternativ, tj. redukce rozhodnutí na „buď a nebo“ Nedostatek snahy pochybovat o samozřejmostech Unáhlené závěry - znemožňují zkoumat odlišné pohledy na věc Konformismus - sklon dávat očekávané odpovědi Strach ze zesměšnění, kritiky Pohotová“ kritika - vždy se najdou důvody, proč cokoli zamítnout 39


Stáhnout ppt "Inovace a inovační proces 1. Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů."

Podobné prezentace


Reklamy Google