Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Děti, strava a PW syndrom Mgr. Dana Kubisová 3. LF UK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Děti, strava a PW syndrom Mgr. Dana Kubisová 3. LF UK."— Transkript prezentace:

1 Děti, strava a PW syndrom Mgr. Dana Kubisová 3. LF UK

2 Jak zabezpečit správnou výživu k udržení rozumné hmotnosti vyvážená nízkokalorická strava pevná stravovací pravidla omezený přístup k jídlu spolupráce se školou a lidmi okolo dítěte

3 Víme co jíme? TUKY CHOLESTEROL SŮL BÍLKOVINY VÁPNÍK VLÁKNINA VITAMINY MINERÁLNÍ LÁTKY CUKRY

4 Aby byla naše strava NÍZKOKALORICKÁ … ↓ tuky 1 g = 38 kJ ↓ cukry 1 g = 17 kJ ↓ alkohol 1 g = 30 kJ ↓ ostré koření a sůl

5 celozrnné pečivo denně luštěniny 2 – 3 x týdně denně 3 ks ovoce zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

6 Jak poznáme, že je pečivo celozrnné? Celozrnné pečivo musí podle zákona o potravinách obsahovat minimálně 80% celozrnných mouk z celkové hmotnosti pečiva. Pokud je ve složení uvedena na prvním místě hladká mouka a celozrnná až na druhém nebo třetím, nejedná se o celozrnný výrobek. Celozrnná mouka je mouka, do níž pomelete zrno včetně slupky. ?

7 zárodek antioxidanty, B-vitaminy, vitamin E otruby vláknina, B-vitaminy, stopové prvky endosperm škrob, bílkoviny Pravé celozrnné housky …

8 Grahamová mouka je celozrnná mouka, v níž jsou navíc mleté otruby (vnější obal zrna). Výrobky z grahamové mouky mají trochu sladší chuť, než z celozrnné mouky. Je pečivo z grahamové mouky celozrnné?

9 Je vícezrnné a tmavé pečivo celozrnné? Vícezrnné pečivo musí obsahovat minimálně 5% mouky z jiných obilovin než pšenice nebo žito. Pečivo tedy může být vícezrnné, ale přitom vůbec nemusí být celozrnné. Některé pečivo s velmi tmavou barvou může (nebo má?) budit dojem celozrnnosti. Tmavého zbarvení může být ale docíleno pražením ječmene nebo žita či obarvením mouky. ?

10 celozrnné pečivo denně luštěniny x týdně denně 3 ks ovoce zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

11 celozrnné pečivo denně luštěniny x týdně 3 ks ovoce denně zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

12 celozrnné pečivo denně luštěniny x týdně denně 3 ks ovoce zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

13 snižují cholesterol v krvi pomáhají při léčbě obezity upravují konzistenci stolice jsou účinné v prevenci rakoviny tlustého střeva bojují proti dalším civilizačním chorobám Potraviny bohaté na vlákninu nás chrání celozrnné výrobky, luštěniny, ovoce, zelenina, psyllium

14 Kolik si myslíte, že má 1 jablko vlákniny? Doporučená denní dávka vlákniny je g

15 3 g vlákniny

16 Příklad doporučené denní dávky vlákniny 21 g 5 g

17 celozrnné pečivo denně luštěniny x týdně denně 3 ks ovoce zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

18 celozrnné pečivo denně luštěniny x týdně denně 3 ks ovoce zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

19 MÉNĚ TUČNÉ lín, okoun, štika, candát, pstruh, treska 300 – 400 STŘEDNĚ TUČNÉ kapr, sumec, sardinka, herinek, makrela 500 – 700 TUČNÉ losos, úhoř, šprota, tuňák 800 – 1200 RYBY PODLE TUČNOSTI (kJ ve 100 g)

20 losos 850 losos v oleji ! 1100 losos uzený !!1300 sardinky 500 sardinky v oleji !! 1000 RYBY a RYBÍ VÝROBKY (kJ ve 100 g)

21 celozrnné pečivo denně luštěniny x týdně denně 3 ks ovoce zelenina ke každému jídlu drůbeží a libové maso 1-2 x týdně nízkotučné ryby 2 x týdně dostatek vhodných tekutin Co by měla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

22 1,5 – 2 l denně vhodné nápoje jsou čistá voda, čaj, light nápoje minerální vody max. 0,5 l denně, střídat 100% ovocné šťávy ředit vodou ke kávě vždy sklenici vody Pitný režim

23 velké množství volných tuků (máslo, sádlo…) uzeniny, tučná masa plnotučné a smetanové výrobky alkoholické nápoje velké množství sladkostí, cukru, medu kořeněná a slaná jídla Co by neměla obsahovat VYVÁŽENÁ NÍZKOKALORICKÁ STRAVA?

24 Kterým tukům dáváme přednost ? NENASYCENÝM olivový a řepkový olej ořechy avokádo rybí tuk některé margaríny

25 Co možná nevíte … Pro běžnou spotřebu je nejvhodnější olivový a jednodruhový řepkový olej Panenský olej (lisovaný za studena) je vhodný i pro tepelnou úpravu

26 Jak omezit množství tuků při přípravě stravy? ●omezte tuk na přípravu pokrmů: maso opékejte zprudka nasucho, mouku pražte nasucho ●vhodné technologie vaření: vaření, dušení, dušení v páře, pečení na sucho, zapékání, úpravy v mikrovlnné a horkovzdušné troubě či v pečící fólii/ alobalu ●vhodné nádobí: teflon, varné sklo, alobal, horkovzdušná trouba, tlakový hrnec, …

27 osmaženou potravinu zbavte přebytečného tuku o savý papír, vroucí voda používejte tuk, který je na smažení přímo určen o rostlinné oleje (řepkový či olivový) o rostlinné tuky s větším procentem tuku (Rama Cullinesse … ) tuk na pánvi je nutné dostatečně rozpálit - potravina nenasaje tolik tuku masový vývar nechejte vychladnout a potom odstraňte tuk z povrchu na smažení použijte vždy čerstvý tuk pozor na přepalované tuky Tepelná úprava stravy

28 Co zvyšuje chuť k jídlu? ostré koření sůl alkoholické nápoje

29 denní spotřeba soli v ČR je 15 g doporučeno 6 g soli denně Potřeba a spotřeba kuchyňské soli 100 g = 5 g soli 100 g = 0,5 g soli

30 vynechat potraviny s vysokým obsahem soli nepoužívat polévková koření k přisolování jídel nepoužívat hotové kořenící směsi a bujóny vynechat pochoutky „pocukrované“ solí Jak snížit obsah soli ve stravě?

31 ochucovat jídla citrónovou šťávou, čerstvě posekanými bylinkami, pažitkou, petrželí, česnekem nebo cibulí Jak snížit obsah soli ve stravě?

32 A na co nesmíme zapomínat … jíme očima ….. pestrost barevnost stolování pravidelnost v jídle 5 – 6 x denně malé porce

33 STANOVTE SOBĚ I DĚTEM PEVNÁ PRAVIDLA vytvořte si pravidelný rozvrh denních jídel vytvořte si společně dopředu jídelníček jezte jen na místě k tomu vyhrazeném (např. kuchyně) žádné extra jídlo na požádání kontrola porcí vytvořte si „hříšný den“ s pevnými pravidly buďte vždy důslední Co bude dnes dobrého?

34 DBEJTE NA OMEZENÝ PŘÍSTUP K JÍDLU nenechávejte jídlo v dosahu dítěte mějte kontrolu nad přístupem ke zdrojům jídla – lednice, mrazák, spíž – prodejní automaty – peníze dohlížejte na dítě v – obchodech – během přípravy jídla – na oslavách, v restauraci apod. akcích

35 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Děti, strava a PW syndrom Mgr. Dana Kubisová 3. LF UK."

Podobné prezentace


Reklamy Google