Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

  Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů   Vyučovací předmět: Příprava pokrmů   Ročník: 1.   Téma: Výživa člověka   Učivo: Potraviny rostlinného.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "  Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů   Vyučovací předmět: Příprava pokrmů   Ročník: 1.   Téma: Výživa člověka   Učivo: Potraviny rostlinného."— Transkript prezentace:

1

2   Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů   Vyučovací předmět: Příprava pokrmů   Ročník: 1.   Téma: Výživa člověka   Učivo: Potraviny rostlinného původu - luštěniny   Průřezové téma: Mediální výchova

3  Luštěniny jsou jedlá zralá semena bobovitých rostlin.  Více se podobají obilovinám než čerstvé zelenině.  Obsahují poměrně velké množství bílkovin (asi 25 %) a škrobu.  Obsah tuku je nízký, kromě sóji a arašídů, jejichž tuky jsou však zdraví příznivé. Hrášek - lusky Fazolové lusky

4 Vláknina je nestravitelná část rostlinné potravy, která pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou.rostlinnépotravy trávicí soustavou Je obsažena nejvíce právě v luštěninách, ale i v ovoci – jablka, banány, sušené švestky, v zelenině – mrkev, brambory, a také v obilovinách – pšeničné otruby. Luštěniny obsahují také poměrně významné množství minerálních látek, především vápníku, železa, hořčíku, draslíku, a některých vitaminů (vitaminy skupiny B). Vláknina je nestravitelná část rostlinné potravy, která pomáhá pohybu potravy trávicí soustavou.rostlinnépotravy trávicí soustavou Je obsažena nejvíce právě v luštěninách, ale i v ovoci – jablka, banány, sušené švestky, v zelenině – mrkev, brambory, a také v obilovinách – pšeničné otruby. Luštěniny obsahují také poměrně významné množství minerálních látek, především vápníku, železa, hořčíku, draslíku, a některých vitaminů (vitaminy skupiny B). LUŠTĚNINY JSOU TAKÉ ZDROJEM VLÁKNINY A MINERÁLNÍCH LÁTEK Obr. 21 Obr. 20 Vláknina je i v ovoci

5 Bob obecný  bob má význam především jako rostlina s vysokým obsahem bílkovin, semeno má využití i jako jadrné krmivo, dříve se přidávalo i do mouky  obsahuje škrob a fosfor Bob obecný  bob má význam především jako rostlina s vysokým obsahem bílkovin, semeno má využití i jako jadrné krmivo, dříve se přidávalo i do mouky  obsahuje škrob a fosfor Cizrna beraní  pochází z IndieIndie  ke konzumaci se používají jak celé lusky, tak i semena, či mladé výhonkylusky  je vhodná i jako pícnina, tj. krmivo pro zvířatapícnina  pěstuje a konzumuje se především v oblasti Středozemí, Blízkého a Dálného východu až po Indii, také v Africe, Americe…StředozemíBlízkéhoDálného Cizrna beraní  pochází z IndieIndie  ke konzumaci se používají jak celé lusky, tak i semena, či mladé výhonkylusky  je vhodná i jako pícnina, tj. krmivo pro zvířatapícnina  pěstuje a konzumuje se především v oblasti Středozemí, Blízkého a Dálného východu až po Indii, také v Africe, Americe…StředozemíBlízkéhoDálného Obr. 2 MEZI LUŠTĚNINY PATŘÍ: 1. LUŠTĚNINY S NÍZKÝM OBSAHEM TUKU Obr. 1

6 Čočka jedlá Hrách setý  Je původem z Asie  Semena čočky obsahují škrob, vlákninu, tuk a minerální látky  Čočka je vhodná pro teplou i studenou kuchyni, před úpravou se namáčí do vody na několik hodin  Konzervace čočky – sterilace, sušení  Je původem z Asie  Semena čočky obsahují škrob, vlákninu, tuk a minerální látky  Čočka je vhodná pro teplou i studenou kuchyni, před úpravou se namáčí do vody na několik hodin  Konzervace čočky – sterilace, sušení  Je to u nás velmi oblíbená luštěnina, která se pěstuje hlavně kvůli chutným plodůmluštěnina  Obsahuje vitamíny (hlavně skupiny B), také minerální látky, zvláště fosfor, draslík a vápníkvitamínyBminerální látkyfosfor draslíkvápník  Prodává se jak čerstvý, tak sterilovaný, zamražený nebo sušený  Je to u nás velmi oblíbená luštěnina, která se pěstuje hlavně kvůli chutným plodůmluštěnina  Obsahuje vitamíny (hlavně skupiny B), také minerální látky, zvláště fosfor, draslík a vápníkvitamínyBminerální látkyfosfor draslíkvápník  Prodává se jak čerstvý, tak sterilovaný, zamražený nebo sušený Obr. 3 Obr. 4 čočka

7 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7

8  V jižní Americe byla pěstovaná už před 3500 lety  Často se pěstuje pro semena, která známe jako arašídy, buráky, buráčky nebo také burské oříšky  Lahodné burské oříšky řadíme k suchým skořápkovým plodům (též skořápkové ovoce)  Arašídový olej se rovněž používá jako náhrada oleje olivového, k výrobě stolních pokrmových tuků, tzv. arašídového másla Arašídový olejoleje olivovéhotukůarašídového másla  Zdravotní účinky - arašídy obsahují významné množství silného antioxidantu – čistí tělo od škodlivých látek  V jižní Americe byla pěstovaná už před 3500 lety  Často se pěstuje pro semena, která známe jako arašídy, buráky, buráčky nebo také burské oříšky  Lahodné burské oříšky řadíme k suchým skořápkovým plodům (též skořápkové ovoce)  Arašídový olej se rovněž používá jako náhrada oleje olivového, k výrobě stolních pokrmových tuků, tzv. arašídového másla Arašídový olejoleje olivovéhotukůarašídového másla  Zdravotní účinky - arašídy obsahují významné množství silného antioxidantu – čistí tělo od škodlivých látek Obr. 8 Obr. 9

9  Sojové boby jsou velmi zdravé mimo jiné i pro vysoký obsah bílkovin.  Ze sóji se připravuje také sojové maso, mléko, sýr /Tofu/ a sojová omáčka.  Samotné sojové boby jsou výborné do salátů i do teplé kuchyně.  Sojové boby jsou velmi zdravé mimo jiné i pro vysoký obsah bílkovin.  Ze sóji se připravuje také sojové maso, mléko, sýr /Tofu/ a sojová omáčka.  Samotné sojové boby jsou výborné do salátů i do teplé kuchyně. Obr. 10 Obr. 11 a 22

10  U nás se nejvíce konzumuje hrách, fazole, čočka a v posledních letech také sója a cizrna.  Oblíbená je i lusková zelenina. U nás je k dostání zelený hrášek a zelené fazolky (fazolové lusky).  Luštěniny jsou velmi chutné a velmi zdravé, proto by neměly chybět na našem jídelníčku alespoň 1x týdně.  U nás se nejvíce konzumuje hrách, fazole, čočka a v posledních letech také sója a cizrna.  Oblíbená je i lusková zelenina. U nás je k dostání zelený hrášek a zelené fazolky (fazolové lusky).  Luštěniny jsou velmi chutné a velmi zdravé, proto by neměly chybět na našem jídelníčku alespoň 1x týdně. Obr. 14 Obr. 13 Obr. 12

11 Obr. 17  Nejprve z luštěnin vybereme nečistotu a kamínky  Důkladně propereme ve studené vodě  Namočíme na několik hodin, potom propláchneme  Vaříme v osolené vodě nejlépe v tlakovém hrnci  Uvařené luštěniny používáme do salátů, polévek a hotových jídel  Dobrou chuť!  Nejprve z luštěnin vybereme nečistotu a kamínky  Důkladně propereme ve studené vodě  Namočíme na několik hodin, potom propláchneme  Vaříme v osolené vodě nejlépe v tlakovém hrnci  Uvařené luštěniny používáme do salátů, polévek a hotových jídel  Dobrou chuť! Obr. Č. 15 Obr. č. 16 Obr. č. 15

12 Obr. 17

13  Projekt je financován z Evropského sociálního fondu, ze státního rozpočtu ČR a z rozpočtu hl. m. Prahy  prostřednictvím Operačního programu Praha – Adaptabilita. Použitý software: Microsoft Office PowerPoint 2010 (držitel licence ZŠPr a PrŠ, Vinohradská 54, Praha 2) Použit é zdroje: Obr á zek č diskuse.nachvojnici.cz pro-zdravi.htmlhttp://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.doktoronline.cz/galerie/01/big/ jpg&imgrefurl=http://www.doktoronline.cz/clanek/234-Lusteniny- pro-zdravi.html


Stáhnout ppt "  Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů   Vyučovací předmět: Příprava pokrmů   Ročník: 1.   Téma: Výživa člověka   Učivo: Potraviny rostlinného."

Podobné prezentace


Reklamy Google