Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá."— Transkript prezentace:

1 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu DUM č. 5 – Hospodářské cykly Autor Ing. Kateřina Smejkalová Tematická oblast Makroekonomie Anotace DUM je určen pro výklad učiva předmětu Makroekonomie jako příprava na maturitu, dále jako podklad pro výuku makroekonomie v prvním ročníku Ročník Ročníky 4., 1. a dále dle potřeby jako výchozí /doplňující při výkladu v ročníku 2. a 3. Datum tvorby Prosinec 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Hospodářské cykly

3 Úvod V dlouhém období se ekonomika nachází neustále na svém potenciálním produktu (Y*). Výše potenciálním produktu se může měnit. Zvýší-li se Y* = ekonomický růst Realita však v krátkém období – ekonomika se nenachází na úrovni Y* V krátkém období charakteristické kolísání různé intenzity a různého trvání!!!!! Období, kdy je ekonomika nad svým potenciálním produktem Období, kdy je ekonomika pod svým potenciálním produktem

4 Hospodářské cykly Neustálé kolísání ekonomiky = HOSPODÁŘSKÉ CYKLY
Žádné hospodaření se nevyvíjí rovnoměrně = kolísání reálného hrubého domácího produktu kolem dlouhodobého trendu, kterým je potenciální produkt (Y*)

5 Hospodářský cyklus - model
Zdroj: Vlastní

6 Hospodářský cyklus

7 Fáze recese (kontrakce; poklesu; deprese)
Reálný produkt KLESÁ Ekonomika se posouvá POD Y* = pod svůj dlouhodobý trend Firmám se HROMADÍ zásoby začínají OMEZOVAT INVESTICE a svou PRODUKCI ROSTE Nezaměstnanost Lidé mají NIŽŠÍ PŘÍJMY omezují spotřebu Nastává POKLES reálného produktu

8 Recese Poptávka se snížila
Firmy mají problém s prodejem, vyprodávají své produkce za nižší ceny Některé firmy mají problémy se splácením svých dluhů a krachují Bankám klesá počet poskytovaných půjček Zvyšuje se nezaměstnanost, lidé mají existenční problémy Ti, co mají práci, spoří, neutrácejí a krize se ještě prohlubuje Hovoříme o ní, pokud reálný produkt klesá alespoň 6 měsíců (2 po sobě jdoucí čtvrtletí)

9 Fáze recese ještě jednou:
množství produkce míra inflace míra nezaměstnanosti investiční aktivity firem spotřeba domácností

10 Dno = sedlo Bod, ve kterém skutečný produkt dosahuje svého minima
Žít se musí a poptávka nikdy neklesne na nulu Firmy minimalizují své náklady a ceny Začínají zaměstnávat nové zaměstnance Domácnosti mají vyšší příjmy, více spotřebovávají a znovu se rozbíhá cyklus

11 Fáze expanze (růst; rozvoj; konjunktura)
Reálný produkt ROSTE Ekonomika se posouvá NAD svůj Y* Firmy nabírají nové pracovníky Klesá nezaměstnanost Firmy zvyšují výrobu a začínají investovat Lidem rostou příjmy Zvyšují se spotřební výdaje

12 Expanze Domácnosti i firmy disponují vyššími příjmy
Rostou zisky i platy Roste spotřeba statků a služeb Roste zaměstnanost, firmy více investují Zvyšuje se výroba Banky poskytují více půjček

13 Fáze expanze ještě jednou:
množství produkce míra inflace investiční aktivity firem míra nezaměstnanosti

14 Vrchol Bod, ve kterém reálný produkt dosahuje maxima
Firmy produkují statky a služby, ale poptávka začíná zaostávat, snižuje se Všechny kapacity ekonomiky jsou zcela využity

15 Recese a expanze (fáze) hospodářského cyklu jsou od sebe oddělené VRCHOLEM a DNEM
Cílem HOPO (hospodářské politiky státu) je, aby odchylka skutečného vývoje HDP od trendu byla co nejmenší. Délka cyklů není vždy stejná, rovněž délka jednotlivých fází hospodářského cyklu se může lišit.

16 Pokud se reálný produkt nemění (neklesá ani neroste), mluvíme o STAGNACI
Pokud je recese dlouhotrvající a hluboká = DEPRESE Nejznámější deprese (krize) v historii v letech Počátek deprese spojován s krachem na newyorské burze v říjnu 1929 Během této deprese klesl reálný produkt USA o cca 30% a míra nezaměstnanosti dosáhla rekordní výše 25%!

17 Recese a expanze NEPOSTIHUJÍ státy IZOLOVANĚ.
Ekonomiky jsou silně propojené mezinárodním obchodem a pohybem kapitálu.

18 ÚKOL Využijte webové prezentace Českého statistického úřadu a zjistěte vývoj reálného HDP v ČR. Rovněž se podívejte na vývoj spotřeby domácností a investic firem.

19 Typy hospodářských cyklů
Kitchinovy Krátkodobé (36 – 40 měsíců) Výkyvy způsobeny nerovnoměrným vývojem v zásobování a rozpracovanosti výroby Juglarovy Střednědobé (10-11 let) Výkyvy vznikají nerovnoměrným vývojem investic do strojů a zařízení Kuznetsovy Dlouhodobé (15-25 let) Výkyvy vznikají nerovnoměrným vývojem investic do staveb Kondratěvovy Dlouhodobé (45-60 let) Výkyvy vznikají v důsledku změn technologií

20 Recese způsobená poptávkovými šoky
Vypuknutí pesimismu spotřebitelů a investorů (obavy z budoucnosti) Omezení vládních výdajů Pokles exportu z důvodu negativního vývoje v zahraničí Monetárním faktorem = nižší peněžní zásoba vede k růstu úrokové míry. Firmy omezují investice, protože se jim zdražují zdroje!

21 Expanze způsobená poptávkovými šoky
Po vypuknutí optimismu spotřebitelů a investorů Zvýšení vládních výdajů Světová poptávka se přesune na domácí zboží Monetárním faktorem = růstem peněžní zásoby

22 Recese způsobená nabídkovými šoky
Vzrůstem cen vstupů (nejčastěji ropy na světových trzích) Negativním vlivem v důsledku přírodních katastrof

23 Expanze způsobená nabídkovými šoky
Pozitivní šoky – technologické inovace např. Poklesem cen VF

24 Politický hospodářský cyklus
Ekonomika kolísá v závislosti na volbách Každá vláda se chce udržet u moci a využívá populismu, líbivé politiky Vláda zvyšuje své výdaje, tím roste reálný produkt a klesá nezaměstnanost = expanzivní politika na získání popularity voličů Nadměrná expanze však vyvolává inflační tlaky, proto vlády po volbách přijímají restriktivní politiku = omezí své výdaje. Klesne sice míra inflace, ale také klesne produkce a vzroste nezaměstnanost. ;)

25 Úkol – samostatné zamyšlení
Zkuste zauvažovat nad aktuální situací ekonomiky ČR.

26 Shrnutí: Závěrečný test
Číst: KOHOUT, Pavel. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. 1. vyd. Příbram, 2011, 179 s., [16] s. obr. příl. ISBN str. 141 – Prosperita jako nadstavba kultury

27 Zdroje: KOHOUT, Pavel. Dramata a frašky ekonomie: Kohout se ptá Kohouta. 1. vyd. Příbram, 2011, 179 s., [16] s. obr. příl. ISBN PAVELKA, Tomáš. Makroekonomie: základní kurz. 1. vyd. Slaný: Melandrium, 2007, 278 s. ISBN PETRŽELOVÁ, Jana. Maturitní otázky - ekonomie. 1. vyd. Praha: Fragment, 190 s. Maturitní otázky. ISBN SOUKUP, Jindřich. Makroekonomie: moderní přístup. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 179 s., [16] s. obr. příl. ISBN Materiály Ing. Budilové Vlastní výpisky z FM VSE


Stáhnout ppt "Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá."

Podobné prezentace


Reklamy Google